Ser ju precis ut som dem Black Martinez jag beställde, grymt gjort. Tar det lång tid innan man lär sig binda så pass bra och likt? Vad kan man räkna med att få betala för ett hyffsat kit för flugbindning där man kan göra dem flesta av dem torrflugor, nymfer och streamers som du rekommenderat om som startkit ungefär? Perfekt hobby över vintern ju.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Börja fiska med fluga?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inläggÅterkom med fångstrapport Guideline!
Såg nyligen en ny (för mig) teknik att fiska karp! Man kastar i bröd för att få upp dom till ytan, och kastar sedan i en äggimitation som sakta får sjunka. Detta imiterar en brödbit som dom förhoppningsvis hugger på.
Alt. samma teknik med hundpellets och fiskar med en fluga som är gjort på hjorthår som formats till en pelletsbit.
Om du behöver nån som testar flugorna åt dig så kan du gärna skicka dom te mig!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Asys85 Visa inläggSer ju precis ut som dem Black Martinez jag beställde, grymt gjort. Tar det lång tid innan man lär sig binda så pass bra och likt? Vad kan man räkna med att få betala för ett hyfsat kit för flugbindning där man kan göra dem flesta av dem torrflugor, nymfer och streamers som du rekommenderat om som startkit ungefär? Perfekt hobby över vintern ju.
capricorn.se, har ju "De Luxe" bind kitet som inte är så dumt. http://capricorn.se/shop/default.asp Du behöver dock komplettera kroken en del. Dels med mer krok eftersom 25 st av de krokar som följer med, inte förslår speciellt långt. Och dessutom saknas den ack så viktiga böjda "Shrimp / sedge kroken" i storlek 12, 14 och 16 i De Luxe kitet. Mustad 80250, är en billig och bra sådan krok.
I vanlig flug krok, typ Mustad R 30. Behöver du storlekarna 10, 12, 14 och 16.
Streamer krok typ Mustad Streamer R75. Klarar du dig bra med storlek 8 och 10.
Men Wittlock har även Daichii "öring krok" = vanlig flug krok i 100 pack för 59:- Och Daichii streamer krok för 69 kr som är en juste och billig krok.
Kompletterar du med gul, röd, orange, svart och vit medium, standard chenille och Marabou fjädrar i samma färger. + en Harmask (till Haröre nymfen b.la.) och flytande vax till att dubba hår på bindtråden. Då klarar du dig rätt långt.
Det enda du verkligen behöver sedan när du kommer till att binda torr flugor är bättre tupp nackar än de som följer med kitet. Åtminstone i bas färgerna : Brun, Grizzly (Svart / vit bandade hackle fjädrar) och svart.
Längre fram, kan du skaffa en Golden Olive och en Blue Dun (blå / grå ) nacke också.
Tyvärr är torr fluge nackar typ Metz Och Whiting ganska dyra. Men ska du ha väl flytande torr flugor är det viktigt att ha bra hackle också. Här är halva sådana nackar billigast:
Även en halv Metz eller Whiting tupp nacke räcker länge. Man brukar få ut ca 3 st storlek 14 torr flugor ur en sådan tupp hackle fjäder.
Till skillnad från de Indiska och Kinesiska budget nackarna (som kommer med bind kit) där du får ut 1 st sådan fluga av en hel fjäder. Och de här billiga tupp nackarna lämpar sig bäst till hackle för nymfer och streamers egentligen. Men visst kan man hitta ett och annat användbart torr fluge hackle i dem med.
Räkna med en total kostnad på ca 2000:- - 2200:- (med de 3 st, 1/2:a Metz torr fluge nackarna inräknade) för det hela.
Inget färdigt bind kit är komplett på något sätt. Ett sådan kit är ju först och främst tänkt för att du ska tillräckligt med grejor så du kan komma igång på en någorlunda vettigt sätt. Sedan får man alltid köpa till material och krok i mer eller mindre stor skala beroende på vilket bind kit man köper?
De Luxe kitet, är faktiskt det vettigaste färdiga bind kit jag sett än så länge.
Många andra bind kit jag sett innehåller tyvärr en hel del material du knappast kommer att ha mycket nytta av egentligen.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-07, 01:04.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Varsågod.
Ja någon jäkla rättvisa får det ju vara!
Du har ju roligt, på samma gång som du fyller dina askar med flugor som kostar ca 4 - 5kr att göra. Medans om du köper samma fluga, får betala minst 8 kr + frakt. Och du slipper lida brist på något favorit flug mönster längre tid än det tar för dig att slå dig ner framför städet och binda den flugan.
Jag har för vana att binda minst 3st av samma fluga och storlek åt gången. Då har man en liten back up i flug asken om man skulle råka sätta bort någon ute vid vattnet.
Du kan ju också argumentera för din sak gentemot frugan genom att fråga henne vad hon tycker är bäst? En äkta hälft som fridsamt sitter och binder sina flugor och ibland tar en fiske tur? Eller typen som är ute och busar med kompisarna på div. barer och krogar och kommer hem dräng full fram på småtimmarna litet då och då?Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-07, 01:21.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggDu kan ju också argumentera för din sak gentemot frugan genom att fråga henne vad hon tycker är bäst? En äkta hälft som fridsamt sitter och binder sina flugor och ibland tar en fiske tur? Eller typen som är ute och busar med kompisarna på div. barer och krogar och kommer hem dräng full fram på småtimmarna litet då och då?
När man väl har basutrustningen så är det inte så mycket mer man behöver köpa förutom krokar, tråd, hår etc antar jag? Och det är väl den billiga delen av flugbindning? Kanske man borde hålla utkik på blocket eller tradera. Kanske kan hitta något kap där med ett komplett startpaket.
Vad tror du om detta annars då? Ja, jag vet det kanske är lite budget men man kan väl alltid komplettera med mer saker efterhand om man känner att utrustningen inte räcker till. En DVD kan ju vara bra med till att lära sig grunder. http://capricorn.se/shop/item_show.asp?code_no=FD71
Annars kanske man ska börja med att skaffa alla nödvändiga verktyg sen bara skaffa materialet för den/de flugor man tänkt börja sin flugbindarkarriär med? Verkar vara mycket skit i dem där setet som man säkert aldrig kommer använda :S
Du har möjligtvis ingen länk till en sida där man kan lära sig lite om flugbindning? En guide eller dylikt om det finns någon bra.Senast ändrad av Asys85; 2010-10-07, 02:21.
Kommentera
-
En bra bok är ofta det billigaste och bästa, om man inte går en nybörjarkurs. Då lär man sig snabbt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Asys85 Visa inläggHaha Ja då skulle hon nog garanterat välja det första. Bra argument det där, måste jag börja använda då det är dags att åka ut och jaga vattendjuren.
När man väl har basutrustningen så är det inte så mycket mer man behöver köpa förutom krokar, tråd, hår etc antar jag? Och det är väl den billiga delen av flugbindning? Kanske man borde hålla utkik på blocket eller tradera. Kanske kan hitta något kap där med ett komplett startpaket.
Vad tror du om detta annars då? Ja, jag vet det kanske är lite budget men man kan väl alltid komplettera med mer saker efterhand om man känner att utrustningen inte räcker till. En DVD kan ju vara bra med till att lära sig grunder. http://capricorn.se/shop/item_show.asp?code_no=FD71
Annars kanske man ska börja med att skaffa alla nödvändiga verktyg sen bara skaffa materialet för den/de flugor man tänkt börja sin flugbindarkarriär med? Verkar vara mycket skit i dem där setet som man säkert aldrig kommer använda :S
Du har möjligtvis ingen länk till en sida där man kan lära sig lite om flugbindning? En guide eller dylikt om det finns någon bra.
Det setet du länkade till är väl hyfsat iaf. Men den billigare varianten med ett Fly King städ som är ganska sunkigt, skulle jag inte välja dock. Städet är ditt absolut viktigaste verktyg. Och ett budget städ som börjar släppa krokar efter ett tag är fn så irriterande att uppleva! Men Regent städet i den dyrare varianten är klart det bästa sub 1000:- städ du kan ha. Det är samma städ som ingår i De Luxe kitet förresten.
Men eftersom du då landar på nästan 1000:- för kitet Och De luxe städet kostar 350:- mer, så är det tveksamt om det kitet du listade är värt besväret egentligen?
En bra bok du kanske kan hitta på biblioteket som är bra är Lennart Bergqvists bok "Flugbindning på mitt sätt" .
Eller köpa den här:
Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-07, 10:29.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ett bra städ är mycket viktigt, det är ett verktyg som ska användas under många år. Lägg en liten extra peng och du slipper byta om några månader när du blir bättre flugbindare.
Likadant med olika flugbindningsset, det finns bra och det finns dåliga. Ta reda på innehållet så du inte köper "grisen i säcken"
Kommentera
-
Senast ändrad av Guideline; 2010-10-07, 14:00.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
504 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B