Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• O.k. då förstår jag. Det verkar ju på hackle strånas storlek att Flydressing har valt bort Indiskt budget tupp hackle eftersom det inte är speciellt bra till torr flugor. Och istället konsentrerat kitet på streamer, våt fluge och nymf bindandet.

Inte så dumt egentligen ifall det stämmer?

Man blir ju nästan alltid, när man köper kit och ska binda torrisar, tvungen till att köpa till Metz eller Whiting nackar ändå.

Brunt hackle till en Spider funkar det med.

Men....? Jag kollade upp material listan för kitet Och där står det: 1st 1/2 Tuppnacke, brun
    1st 1/2 Tuppnacke, svart
    1st 1/2 Tuppnacke, blue dun

Var inte de med då?

Ja, du! Krok går det åt i mängder....I synnerhet i början när man är riktigt "bind galen"

Och just #12 och 14# + streamer krok #8 och #10 går det åt mest av.

De storlekarna är det smart att köpa 100 pack av. Wittlock.se , har ju bra Daichii krok, 100 pack för 56 Kr och streamer krok för 65:-

Och likaså blir man lätt material missbrukare när man börjar att binda.

Tips. kolla på Tradera under "flugbindning". Där kan du oftast hitta bra material och ibland mycket billig krok du kan ropa in för en låg slant. Kan hur som helst vara en juste ide' den dag du ska köpa Lax krok och Lax fluge material.

Tänk bara på att dina vinnande bud är bindande! Så du kan inte ångra dig sedan. Iaf inte utan påföljder dvs.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-10, 14:39.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Tack för tipsen. Jo, svart tuppnacke var med, men inte svart hönsnacke eller sadel.. Kom gärna med fler förslag på enkla flugor!

Kommentera

• Black Martinez kanske?

Den är ju grym på bågen på mindre streamer krok. Och går säkert bra på storlek 10 vanlig flug krok också. Nu har du ju inte svart chenille verkar det? Men ta svart floss eller kanske det finns något svart och litet ludet garn hemma? Alternativt svart dubbing?

Den gröna plasten, kan du ta från någon plast kasse i den färgen. Det fina med Black Martinez, är att du får öva på alla handgrepp som en nymf innehåller.

Du kan byta ut grizzly stjärten och hacklet mot de brun spräckliga, höns saddle fjädrarna du fick med kitet.

Ta de höns fjädrarna som har kortast strån till hacklet. Alternativt toppen av en sådan fjäder.

Wooly Bugger. D.vs om du inte har hunnit binda den än? Gör den i svart då. Det är den bästa färgen. Streamer krok 8 är en bra storlek.

Bind in en ganska tjock bunt långa, svarta saddle / hackle strån som stjärt istället för Marabou. Till kroppen kan du använda svart garn istället för Chenille.

Hackle: Svart saddle.

Haröre nymfen. Då får du övning i att dubba. Kanin dubbingen du fick i kitet funkar som en variant på håret från Har masken som orginal mönstret föreskriver.

Vanlig krok #12 och #14.

Torr flugan Red Tag:

Nu har du att göra ett litet tag iaf.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-10, 19:55.

Kommentera

• Måste skaffa chenille snart, man blir ganska begränsad utan det.. Ingen Black Martinez, Wooly bugger, montana osv.. Gjort något som liknar en Red tag nu i alla fall. Tack för tipsen! Skall fixa hackle guard av diskhanske nu.. Det är hopplöst att göra klart huvudet annars. Håller man bak hacklet för länge så blev det missformat och allt lägger sig ovanpå flugan.

Funderar på att göra en hemsida där jag har som en blogg där jag lägger upp vad jag bundit.. Bra idé?

Och förresten fick jag igen hardubbing med.. Fick ett haröra men det är ju skitsvårt att dubba på det. Styvt och jobbigt.. Fly-Rite är ju däremot en fröjd att dubba på! CDC är lite svårare, men det går det med.

Kommentera

• Ja, Chenille är ju ett "måste material" egentligen. Fattar inte riktigt varför iaf inte svart och gul chenille inte ingick i kitet?
            Det kostar ju bara ca 16 Kr st för standard kvaliteten. Så det kan ju knappast kallas dyrt heller.

Skaffar du följande , medium chenille så klarar du dig bra. Svart, Gult, ljust olive (insect green) rött och vitt. Kan kompletteras med orange och mörk grön också.

Ja, det är väldigt bökigt utan en hackle guard när man är nybörjare iaf. Och att försöka stryka hacklet bakåt med fingrarna, resulterar ofta i att något eller några strån smiter ur greppet.

#Funderar på att göra en hemsida där jag har som en blogg där jag lägger upp vad jag bundit.. Bra idé?#

Ja varför inte? Du kan ju skapa en blogg här. Skaffar du ett gratis konto hos Photobucket t.ex? Så kan du ladda upp foton där och sedan kopiera / klistra in IMG länken i bloggen.

Som jag sade, använd kanin dubbingen du fick med kitet. Skaffa sedan en Har mask till Haröre nymf bindandet. Där finns längre och mjukare strån.

Kommentera

• Med kanin dubbing, menar du då harörat? För jag fick ingen kanindubbing med, bara kaninhår på skinnbitar samt haröra..

Gjort två stycken Red Tag nu samt en CDC Emerger med golden olive floss och guldwire som ribbing. Blev riktigt snygg!

Måste skaffa en Magic Tool också.. Jättesvårt att använda CDC i en dubbingögla annars.. och hjorthår.. och Bucktail... och.. och.. Listan kan göras lång. :P

Kommentera

• Du får ju klippa små tussar från kanin pälsen / skinn biten eller har örat. Jag gillar dock inte riktigt håret från själva Har öronen eftersom det är väldigt kort. Föredrar håret från Har ansiktet (masken) som är längre.

Jag brukar dubba bakkroppen på Haröre nymfen med det ljust creme / beige färgade håret från Har masken som bak kropp. Och efter att jag har förtyngt kroken med koppar tråd eller några varv bly tråd som en liten kula nästan framme vid krok ögat. Så brukar jag dubba mörkare brunt Har hår över förtyngningen / nymfens bröst. Lägger t.om till ett par varv kort, brunt hackle mellan krok ögat och bröstet som ben, för att få ännu mer liv i Haröre nymfen när man fiskar den.

#Gjort två stycken Red Tag nu samt en CDC Emerger med golden olive floss och guldwire som ribbing. Blev riktigt snygg!#

Trevligt! Då får du lägga ut bilder på dem sedan.

Ja, utan ett Magic Tool blir det litet bökigt att göra en juste dubbing på CDC .... Det håller jag med om.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-10, 23:14.

Kommentera

• Det svåra med det håret från örat är ju att det är så kort och styvt. Det går liksom inte att dubba på.. Det ramlar bara sönder, det går inte att få en liten "boll" att dubba på.. Det är som att dubba på lösa hårstrån. Ska testa från kaninpälsen.

Ska absolut lägga ut kort bilder på dom! Väldigt svårt att få bra bilder där man ser något, jag försökte tidigare.. Ska testa imorgon när det är dagsljus ute igen.

Kommentera

• Du får nog vaxa tråden regält när du dubbar Har öron hår. Det blir ännu litet enklare att dubba sådant hår om du skaffar flytande flug bindar vax. Klibbigt som tusan men effektivt! Det vaxet lägger du på med dubbing nålens spets på dubbing öglan.

Ser fram emot fotona! Använd Macro inställningen på kameran. Brukar ha en blomma som symbol på kamerans inställnings ratt. Då kan du komma nära flugan. Åtminstone 15 cm avstånd från det du ska fota bör din kamera klara med skarpa bilder. Kanske ännu närmre? Du får ta några test bilder på olika avstånd och kolla.

Vi hörs i morgon!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-10, 23:26.

Kommentera

• Funkar bivax?

Fokusen blir bra, men det blir nåt skumt ljus.. Som sagt, ska testa när det blir dagsljus ute.

Japp, hörs imorgon! (idag)
                      Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-09-11, 10:51.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar