Köpte en flugbindningssats häromdagen också nu då plus lite halva Whiting nackar, så nu sitter man framför ett städ igen.. 22 år senare. Var ut och fiskade igår och den Regnbåge jag tog var full med harkrankar och bärfisar. Finns det något bra mönster för bärfisar som inte innehåller balsa och andra finsnickerier?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Börja fiska med fluga?
Collapse
X
-
Det finns en enkel Bärfis som binds så här:
Material
--------
En bit svart, foam, kött / chark förpackning. Råkar du nu inte ha en sådan förpacking / låda hemma? Tjata till dig en på ICA's chark avdelning t.ex. Eller förena nytta med nöje och köp ett par fläskkotletter eller något annat gött.
Lim.
Ett påfågel herl.
1 svart tupp hackle. Kvaliteten spelar ingen roll.
En tuss vitt poly eller antron garn alt. gult garn eller gul flug lack.
En vanlig flug krok #12 eller 14.
Svart bind tråd.
Bind beskrivning.
----------------
Klipp till den svarta foamen i form av bärfisens rygg sköld. Klipp en liten utstickande knopp mitt på den raka delen (den del som är vänd mot flugans huvud) av skölden.
Bind in påfågel herlet och linda det till en ganska bullig kropp. Låt trådhållaren hänga kvar en bit bakom krok öglan.
Lägg på en sträng lim uppe på kroken och lägg på rygg skölden. Linda tråden över knoppen på rygg skölden.
Bind in 2 varv svart hackle som ben framför rygg skölden. Klipp bort stråna på ovan och under sidan av flugan. Gör klart flugan.
Limma en liten tuss av garnet uppe på rygg skölden eller lacka en gul fläck. Bärfisen ligger lågt i vattnet och är svår att se på avstånd annars.
Klart!
Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-09, 09:41.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Aj aj.. Får ta och fixa lite hårmaterial och zonkers snart då..Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-09-09, 09:50.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inläggVad är det för material man använder för att göra fiskimitationer till HÖ med epoxyhuvud? Är det hår eller syntet?
En enkel fisk imitation som jag fått en del HÖ i älv på, är en Thunder Creek med vitt buk hår / svart vinge med litet blått hår längst upp på vingen. Storlek 4 och 6 saltvattens eller streamer krok är lagom. Det Crystall flash material som nämns i bind beskrivningen är inte nödvändigt. Du kan lika gärna köra med tät lindat, flat silver tinsel med en gles spiral ovalt silver tinsel över det flata tinslet på kroppen.
搜狗搜索是全球第三代互动式搜索引擎,支持微信公众号和文章搜索、知乎搜索、英文搜索及翻译等,通过自主研发的人工智能算法为用户提供专业、精准、便捷的搜索服务。
Edit. Wittlock, har fina själv häftande ögon om du vill ha? Men lägg på dem innan epoxyt på huvudet har torkat. Då sitter de bättre.
Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-09, 10:08.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Tack så mycket Jock. Skall testa att göra några liknande senare.
Pappa fick precis SMS om att mitt paket ligger på posten så jag hämtar upp det senare idag. Ska binda lite torrflugor ikväll tänkte jag. Synd att jag inte har klinkhammerkrok än.. Får lägga en stor beställning hos Mistpool om någon vecka på resten jag behöver.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
504 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B