Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Många duktiga som skriver mycket i den här tråden och jag har en sak jag vill ha hjälp med så jag skriver här

Jag har en sån här taperad tafs som jag tror det heter, och undrar bara hur jag ska sätta fast den, vilken slags knut jag ska göra eftersom det inte är som dom enkla tafsarna man bara "trär" på, lägger in en bild så någon kanske fattar va jag menar :P

som ni ser så är den gamla tafsen fortfarande på och jag undrar hur jag ska få på den andra som ni ser under som det inte är någon ögla på

inte så hemma på fluga som ni nog märker men hoppas nån fattar o kan bidra med ett svar och kanske en bild på hur man gör
    Bifogade filer

Kommentera

• Hej!

Enklaste sättet, är att göra en liten ögla på änden av den grova delen på änden av tafsen. Perfection loop, är en bra sådan ögle knut.

Denna knut kan du använda på flug linor också. Då tar du bara litet kemiskt ren Aceton (finns på Apoteket) och försiktigt tar bort en 3 - 4 cm av ytskiktet i spetsen av flug linan. Och gör öglan på linans kärna istället. En del av de nyare flug linorna, har en färdig sådan ögla (som din t.ex) Men den kan ju gå av av olika anledningar. Lägg gärna litet vatten fast kontakt lim över flug linans Perfect Loop knut i så fall. Och jämna ut limmet med en tändsticka eller tand petare. På så sätt minskar du dessutom risken att knuten "hugger" i spö ringarna.

Använd inte hårda lim typ super lim dock! Kan skada linan i långa loppet.

Edit. Har du en s.k. nagel tång att knipsa nylon med är det bra. Kostar annars ca 25:- på Apoteket.
      Ett nycket användbart verktyg!
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-23, 21:57.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• tack för det blixtsnabba svaret gjorde en perfection loop och det blev perfekt såklart hehe, angående limmet på knuten, funkar det med karlssons klister? annars har jag ett lim jag använt till lite gäddflugor men du sa att hårt superlim inte är bra så den här kanske inte funkar så bra då? ( bilden )

annars bojkottar jag bara limmet och säger tack till ett snabbt svar
        Bifogade filer

Kommentera

• Hej igen!

Lol. Bra att den blev "perfect".

Njae, Karlssons, blir också skarpt och hårt när det torkar tyvärr. Och jag har inte en susning om hur hårt limmet du visar blir heller? Kontakt lim, blir ju litet mer gummi artat när det har torkat. Så det innebär ju ingen risk för att limmets kanter en dag kan kapa eller skada linan.

Varsågod du.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-23, 22:07.

Kommentera

• aa okej då funkar garanterat inte limmet jag visade :p men skiter i limmet o nöjer mig med knuten hehe nu undrar jag inget mer i alla fall tack o hej

Kommentera

• O.k.

Men hör gärna av dig här om du har fler frågor senare?

Ha det så gött så länge och skit fiske på dig!

Kommentera

• Det ska jag göra, tack det samma

Kommentera

• Ah okej. Tackar!

Kommentera

• Jag gick ett steg längre en dej LIPPE och skalade av de ytre delen av linan och sedan gjorde en ögla av nylonet innuti, blir en ´ännu mindre knut eftersom man itne måste göra mer än en vanlig "ögla" då nylånet låser sej självt mer eller mindre. Då slipper man även lim.
                    Flugtafsen ska ligga som spagetti bolognese på ytan, för spagetti tycker ju alla om, eller hur?

Kommentera

• Kan man fiska gädda med laxflugor, både med och utan dubbelkrok...? Den MÅSTE väl inte vara 15 cm? I så fall kanske man kan göra en lång stjärt? Och kan man fiska havsöring med laxflugor?
                      Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-05-27, 17:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar