Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det som ska och brukar ingå i ett bas kit är förutom verktyg, städ och krok är följande:

Bindtråd. Svart, tjocklek 6/0 är standard / all around. Ju högre nummer, ju tunnare tråd.

Lack och vax.

Garn i några färger iaf. Svart, brunt, grått, rött, vitt och grönt, är en bra start.

Vitt poly garn till torr fluge vingar.

Chenille. Åtminstone 2 påsar. Svart och gul t.ex.

Silver och guld tinsel (band) både flat och oval.

Åtminstone 2 st tupp nackar i duglig torr fluge kvalitet (Indisk eller Kinesisk är vanligt). Brun och Svart = bas färger.
    Förvänta dig inte riktig torr fluge kvalitet här. Du vill säkert ha en Blue dun (grå) och en oliv grön också senare.

Div fjäder och dun.

Marabou till streamer vingar t.ex. 2-3 färger. Gul, röd och svart är en bra start.

En svart och en grå ekorr svans. Alternativt, svart och brun,

Påfågel herl.

En bit hjort hår.

Fasan tupp, stjärt fjäder och ev. en brun Kalkon dito.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-21, 21:02.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Ah, Tack Ekaa. Hör av mig när det blir dags!

--------------------

Kanske värt att satsa stort på en gång då.. Vet bara inte hur mycket jag kommer hålla på med flugbindning...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
        Ah, Tack Ekaa. Hör av mig när det blir dags!

--------------------

Kanske värt att satsa stort på en gång då.. Vet bara inte hur mycket jag kommer hålla på med flugbindning...

Nemas problemas, bara att skicka iväg ett PM ifall du skulle vilja ha det, har iallafall:

Städ, trådhållare, dubbingnål, wipfinischer, hackelhållare och väska till grejerna.
        Mkt billigare än gratis tror jag inte du hittar nån stans iallfall
        Flugtafsen ska ligga som spagetti bolognese på ytan, för spagetti tycker ju alla om, eller hur?

Kommentera

• På tradera finns det mycket att köpa till bra priser.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

• Väldigt bussigt av dig Ekaa!

Monkey D? Då kan du sedan köpa det som saknas från material listan jag lade upp sist. Så är du igång för en relativt billig slant iaf.

Köp i krok väg. Vanlig flug krok, nedåtböjd ögla: 10, 12 och 14. (16, kan du ju köpa senare) Daichii krok, 100 pack finns på Wittlock.se för 59 kr per förpackning. Annars, kostar en 25 pack krok normalt ca 35 - 45:-

Streamer krok 6 och 8 Daichii. 69:- per 100 förpackning.

Wittlock, har mycket bind material till vettiga priser.
            Wittlock, skickar frakt fritt dessutom.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-21, 21:16.

Kommentera

• chenille är mitt favorit material.. de skulle ja inte klara mig utan

Kommentera

• en liten passus angåeende materialet i dessa kit. Nackarna (används för att göra hackel till torrflugor)är i regel av väldigt låg kvalité.

Man behöver iaf 3 färger. Svart,ljusbrun och grizzly (svart/vit). Man kan köpa i princip hur dyra nackar som hellst.... de bästa kostar över 5tusen spänn eller en indisk/kinesisk skit nacke för nån hundring .

Skillnaden är att på en dyr nacke får man väldigt många dugliga hackel samt att d är styvare men mjukare stam( styvt hackel vill vi ha för då "bär" flugan bättre mot vattnets ytspänning, tunn mjuk stam för att göra det enkelt/snyggt att binda)

Men....... för att inte ruinera dig och samtidigt göra fina,bra flugor.
                Köp Whiting Saddles. Då får du riktigt bra hackel med "rätt storlek" (vilket oxå är en konst att välja rätt hackel till rätt fluga/krok.)

Kolla in Whiting 100's Saddle pack på

Kommentera

• Som en jämförelse, kan du kika på detta foto, där jag lagt en Indisk nacke bredvid en 1/2 Whiting dito (till höger):

En Whiting eller en Metz nacke, har långa hackle fjädrar men med korta och väldigt spänstiga strån. Man brukar kunna binda 3 st torr flugor på samma hackle från en sådan nacke. Medans ett Kinesiskt eller Indiskt hackle räcker till en fluga.

Dessutom, så har Metz och Whiting nackar en hel del hackle som passar till de minsta krokarna över storlek 20. Det kan knappast de billiga, budget nackarna skryta med.

Iof, normalt sett, så kostar en hel sådan super nacke nacke mellan 450:- och 750:- Men vissa butiker säljer också halva sådana. Även en 1/2 nacke räcker ju mycket länge.

Du kan ha tur att hitta sådana här torrfluge nackar från Metz och Whiting billigt på Tradera emellanåt. Och dyker en sådan eller sådana upp där? Då ska man verkligen vara med och bjuda på dem! Man kan göra ett fett klipp då med litet tur. Fråga bara Valt3r som köpte 7 st Metz nackar till ett helt galet pris där!

En typ av tupp nacke som är bättre än de Kinesiska eller Indiska är Keough nackarna. Inte så bra som Metz eller Whiting dock. Men en aning billigare istället. Och man kan binda helt o.k. torrisar med dem.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-22, 09:33.

Kommentera

• angående nackar så till vardags så duger metz/whitning klass tre alldeles utmärkt. Ska man binda mindre än 16krok så kan man ju fundera på att köpa en klasstvå. Klass ett anväder inte ens jag, och då binder jag på 26 och mindre. Anser att en tvåa/silver räcker till fullt tillräckligt
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

• Sant det!

Jag kör på klass 3 / bronce längs längs hela linjen, Och har hittentills inte haft anledning att klaga. Tvärt om! Men å andra sidan så binder jag ju ytterst sällan mindre flugor än 18 heller.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-22, 11:24.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar