Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
    Jag betalade ca 3500 för mitt städ men då var det import från usa, i sverige kostar det runt 4800.
    En bild på min hatt som jag använder till hemmafiske, laxfiske är det keps som gäller. Tyvärr glömde jag min fina keps på ett flygplan i höstas, den keps som inbringade 3st laxar, dom flugorna sitter permanent i hatten nu.
    Bara för att visa hur generösa vi flugfiskare är,
    Så när du har skaffat dig ett städ och jag vet vad du ska fiska för nåt så ska jag skicka dig lite material som jag har överskott på, tyvärr har jag inget städ till övers, annars hade du fått det.

Bild på fiskehatt med sommarens laxdräpare, den längst till höger är en hårvingevariant av den klssiska laxflugan Silver Doctor.

Grymt läcker hatt Guideline! Det är vad jag kallar en riktig fiske kanna det.

Så här ser min hatt och jag ut "live" vid fiske vattnet. Men nu har jag en snyggare Simms väst ska jag tillägga. Västen på bilden, pensionerades i år efter 16 års trogen tjänst.

Bilden är behandlad i ett bild behandlings program, för att se ut som ett gammalt låd kamera foto från början av 1900 talet.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-21, 09:14.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Jag fiskar väl ett par ggr i månaden ibland 3 ggr. Blir mest Put and Take. Blir väl mer fiske tid i år, då Fireraptor, här från forumet och jag ska till Norge och fiska Harr och Öring en vecka i augusti. Sedan, ska jag ta upp kust fisket efter Havsöringen i höst på allvar.

Jag har 2 st RST spön. Ett Mythos Blue klass 5/6 Och ett Sensitive, 4/5. Båda 9 fot (mina favorit spön ) Ett Mitchell Souvereign klass 4. 7 fot för bäck och små å fisket efter Bäcköring. Ska skaffa ett klass 2 till det fisket senare. Blir troligen ett Hi Level eller Harvest. Och till sist ett Fenwick Ironfeather klass 8/9. 9 fot till Gädd och Havsöring fisket.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-21, 08:48.

Kommentera

• Oj, tack Guideline! Fiskare är verkligen snälla.

Oj, du måste ha fiskat ett tag Jock. Hur många flugor har ni, på ett ungefär? Och hur många av dem använder ni?

Kommentera

• Jag hade från början mellan 6 och 8 askar med mig när jag for i väg på en fisketur första tiden när jag började binda. Typiskt att man "glad binder" som fn i början. Ägnade väl mer tid att rota i div flug askar än att egentligen fiska då lol.

Numer har jag 4 st normal stora och en mini ask för små flugorna med mig ut.

Har väl totalt ca 200 flugor allt som allt, med de jag har i min back up låda här hemma.

Har flug fiskat sedan jag var 16 år. Nu är jag 56.

Att säga hur många man använder per gång är omöjligt. Det beror helt på hur fort man hittar rätt fluga för dagen? OM man överhuvud taget gör det?
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-21, 11:03.

Kommentera

• Aha, trevligt.

Oj, 200 flugor!? Det måste kostat en del.

Kommentera

• Ja, det har nog kostat mig en liten slant i material och krok att binda dem om man säger så. Men hade å andra sidan kostat mig betydligt mer att köpa dem färdig bundna.

Normal torr fluga att binda = ca 4 - 5 kr. Köpa samma fluga = 10 - 12 Kr. + frakt eller rese kostnad till butik då.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-21, 11:16.

Kommentera

• Ah, jag trodde det var dyrare än så att binda en fluga. På flugor.se kostar de flesta flugor 9kr + frakt.

Fast frakten av materialet man köper för att binda flugorna kostar förstås lite också.

Kommentera

• Det som kostar med flug bindningen är ju initial kostnaden för start kitet. Ett sådant, ligger på runt 1600:- om man ska ha så pass mycket material och krok (Verktyg och städ följer ju med kitet) Att man inte ska behöva att hålla på att komplettera allt för mycket i början.

Tar ju ett tag att tjäna in den summan förståss. Men en risk med att köpa färdiga flugor är ju kvaliteten. Man kan få verkliga vrak till flugor med dåligt material, billigaste kroken och slarv bundna från Afrika eller Kina t.ex. Som håller ett par fiskar innan det är dags att kassera dem. Eller har sekunda hackle på torr flugorna, vilket gör att de sjunker ganska fort, oavsett hur mycket flyt impregnering du använder.

Du kan ju självt tänka dig hur många flugor en flug bindare behöver binda per timme / dag för att få ihop en skit summa till "lön" om en butik + mellan händer tar 9 kr till kund?

Ska man köpa färdiga flugor? Då får man försöka förvissa sig om att de är bundna lokalt....Även om det heller inte är någon riktig garanti förståss. På Tradera t.ex. kan du ibland hitta hela set med flugor billigt.

Men säkrast är att binda självt. Då vet man vad man har.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-21, 11:43.

Kommentera

• Ja. Men risken med mig är att det blir ännu sämre kvalité när jag binder dem än om en kines gör det.

Kommentera

• Köp dina första askar, har du ingen bindning utrustning alls så räkna med ca.

1500-2000:- för verktyg (städ, 2 hyffsade saxar, hyffsad trådhållare, whipfinish, dubnål m.m) material (streamer och torrrflugekrok, 4-5 färger dubbing,4-5 chenille,påfågel,struts herl, 3 bindtråd etc etc ),hyffsade hackel, lack,imprengnering ,tinsel, guldskallar etc etc... m.a.o dina första flugor blir ganska dyra per styck initialt och man får nog binda ganska mycket för att det ska "löna sig" .Däremot är bindning en underbar hobby i hobbyn speciellt under vinter halvåret när fiske abstinensen sätter in

Men köp gärna "flugbindning på mitt sätt" av lennart bergqvist. Bra förslag på mycket bra flugor och hur man binder dem samt hur d fiskas. Många har säkert andra åsikter men jag tycker denna bok är mycket bra att starta med.

Så köp 20-30 flugor på t.ex flugor.se så kommer du långt å får inte så stort hål i plånboken...lägg dom pengarna på ett hyffsat spö/rull set istället (typ Loop Adveture eller Visions motsvarighet.
                      Senast ändrad av dallas; 2010-04-21, 11:48.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar