Vilket är det bästa valet, DT eller WF? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket är det bästa valet, DT eller WF?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket är det bästa valet, DT eller WF?

Ja, precis som rubriken säger. Jag ska köpa en ny fluglina snart och nu undrar jag vilket som är till att föredra. WF är "standard" och är det jag tidigare använt, men vad jag hört presenterar en DT lina flugan bättre. Det enda bekymmret är kastlängden. Skiljer det mycket? Vad jag hört ska en DT lina inte kasta lika långt som en WF. Men jag lämnar det upp till er flugfiskeexperter. Har en känsla av att Jock Scott kommer vara först på plats.

Jag fiskar i både stilla och strömmande vatten.

Tack i förskott

DT linan har sin givna plats om du fiskar torrt eller nymf i mindre till medel stora vattendrag. DT linan, presenterar flugan bättre och mer precist + mjuklandar bättre än en WF. Men skjut hastighet och kast längden blir något lidande. Så DT är inte optimalt för sjö flugfisket.

DT linan fungerar även bättre för switch och roll kast.

Ett sätt att få det bästa från både DT och WF är att skaffa en Longbelly lina. Som har fördelarna från båda dessa lin typer men nästan ingen av nackdelarna. Men man bör undvika LB linor om spöt är av typen mjuk hel eller 2/3 aktion. Detta, beroende på att med ett sådant spö och LB lina kommer du att få problem att hålla lång lina i luften.

En LB lina är kan man säga en DT lina där den långa klumpen är förskjuten mot spetsen av linan.

Sameo Python och Rio Gold, är bra sådana LB linor t.ex. Lin klassen, väljs på samma sätt som för WF.

Jag hann, jag hann!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-13, 15:50.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag kastar nästan lika långt med båda men fiskar hellre med dt pga av trevligare att fiska med.
      I sjö använder jag longbelly.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
      2 svar
      534 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
      4 svar
      173 visningar