Jag har oxå varit med om extremt svårflörtade regnbågar. Sen är det ju så att som vi svenskar ser regnbågen (iaf oftast) så är det som en tjock gödgris utan fenor som smäller på allt som är stort och orange. Och detta beror givetvis på att de kommer direkt från odlingarna. I vatten med naturligt levande bestånd utomlands, men även bestånd i sverige som niklar påpekar så kan de vara nog så svårfiskade. Personligen tycker jag regnbågen är en vacker och rolig fisk, men den hanteras tyvärr "felaktigt" i många P&T-vatten i sverige!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
flugor norrbyströmmen maj
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggHa, ha, ha! "Värmlands gädda" !? Juste smeknamn!
Men det är inte alltid den är så värst lättlurad inte! Ibland...iaf i de P&T pölar jag brukar fiska i, kan den emellanåt vara lika svår att lura som en Öring när den sätter den sidan till. Och vad man nu än anser om bågen? Så skulle nog möjligheterna till fiske efter ädelfisk ha varit ganska tunna söder om Dalarna iaf om vi inte hade haft bågen att tillgå. Vi ska nog vara väldigt tacksamma att den finns här trots allt.
Ursprungligen postat av Niklar Visa inläggProva fiska regnbåge i i ett vatten där de har blivit fångade och återutsatta ett par gånger i veckan under en längre tid. Har sett regnbåge bli rädda för fridriftande myggpuppor i stl 12 och fly hals över huvud för allt större. Då är det inte lätt....
de har ni rätt i iofs.. men de beror ju mycket på vilken sjö man lägger flugan i med, brukar fiska i en sjö här i småland där C&R inte används o då tar den på de mesta
Kommentera
-
Jag skulle gärna vilja ha fler P&T vatten där C&R kan praktiseras. Här nere i Skåne känner jag bara till ett sådant vatten och det är Bondemölla. Men fel krokar man eller på annat sätt skadar en firre där får du betala det aktuella kilo priset. Och det kan bli ganska dyrt det med tanke på hur stora bågarna är där.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Jag och mina kompisar va och fiskade i norrbyströmmen precis när dom hade öppnat..
Vi fick närmare 30 regnbågar på flugor i skrikiga färger som va närmare 1dm långa. Rosa funkade bästa som vanligt på regnbåge. men även röd/vit & gula.
Strömhults bågarna älskar även dom våra flugor .. =)
Så man skall inte vara rädd för att prova ngt skrikigt och stort som man drar hem i varierande farter.
// Micke S
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggJag skulle gärna vilja ha fler P&T vatten där C&R kan praktiseras. Här nere i Skåne känner jag bara till ett sådant vatten och det är Bondemölla. Men fel krokar man eller på annat sätt skadar en firre där får du betala det aktuella kilo priset. Och det kan bli ganska dyrt det med tanke på hur stora bågarna är där.
Kommentera
-
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggDu kanske skulle ta en tripp hit ner? Fina HÖ spots längs kusten, Bra P&T vatten, och en del vild öring i vissa strömmande vatten + fint Gädd fiske. Kanske kan vara något?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av 1275gt Visa inlägghallå.
tack för alla tips.
det här är vad det blev. en kompromiss
inte alltid pengarna räcker till allt man vill ha.
en ask med blandat till regnbåge, samt en ask mayfly.
längst till höger är lite till havsöringen här hemma.
mvh per
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
567 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B