Kust Spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kust Spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av FäskarLah Visa inlägg
    Har du tänkt lägga en del så finns det inget bättre köp än SAGE Z- AXIS 9,6’ # 8.

Är ägare till ett själv och funkar klockrent. Har aldrig fiskat med ett bättre spö själv om du frågar mig.

När det gäller rulle så rekommenderar jag Danielsson L5W.

Lycka till med dina nya köp!
    Det är riktigt tjusiga grejer du rekommenderar, har tyvärr inte resurserna att skrapa ihop en 10.000 kr utrustning som det är nu.

Men när man ändå är uppe i dom klasserna så föredrar jag faktiskt Orvis istället, och framförallt Orvis Helios 9' #8 med Mid aktionen. Har provkastat en del med det då jag har en kompis som har just ett sådant till havsöringen. Det är enligt mitt tycke ett fruktansvärt bra spö.
    Senast ändrad av marku_s; 2010-03-30, 22:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Så sant, så sant! Och att sälja ett spö man är missnöjd med blir ju alltid en förlust dessutom.
      Ja, det känns nästan bättre att det står längst in i gaderoben än att sälja det för halva nypriset när det inte ens är infiskat.

Kommentera

Kan detta kanske vara något? Otroligt mkt spö för pengarna tycker jag men det är ett riktigt kust spö som är snabbt och klarar mkt vind. http://flyfishingmasters.se.server36...Rodwalker-SCS&

Du bör ha ett snabbt spö om du ska fiska på kusten annars kommer det bli jobbigt i vinden.
        Senast ändrad av Banzai; 2010-03-30, 23:44.

Kommentera

Det såg inte helt fel ut!
          Jo, jag är väl också i dom tankarna om ett snabbt spö. Man vet ju hur mycket det kan blåsa på vid kusten vissa dagar. Men hur mycket skillnad gör ett snabbt spö mot en mid fast aktion? Är det som kan göra skillnaden mellan fiske och att stanna hemma vissa dagar?

Edit: Jag såg att dom hade en väldigt bra garanti på spöt dessutom. Den spötuben får mig att tänka på betydligt dyrare spön.
          Senast ändrad av marku_s; 2010-03-31, 00:05.

Kommentera

Jag har ett RS-spö, jag tycker det är jäkligt trevligt att fiska med.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Men hur mycket skillnad gör ett snabbt spö mot en mid fast aktion? Är det som kan göra skillnaden mellan fiske och att stanna hemma vissa dagar?

Ja tyvärr kan det vara det ibland. Fiskar med ett klass 8 som jag använder när det blåser som igår 10m/s och till gädda. Annars använder jag en 6:a. Största skillnaden är att ett snabbt spö kan uppnå högre linhastighet i vinden samt att det orkar bära linan längre. Men det är inget spö man vill ha med sig till en liten å då föredrar jag ett medium.

Åh andra sidan finns det många bra linor idag som gör att dessa pinniga spön går att fiska med i åar också.

Edit: Jag såg att dom hade en väldigt bra garanti på spöt dessutom. Den spötuben får mig att tänka på betydligt dyrare spön.[/QUOTE]

Ja Rodwalker spöna är mycket prisvärda pga mindre mellan händer.
              Senast ändrad av Banzai; 2010-04-02, 22:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                Jag har ett RS-spö, jag tycker det är jäkligt trevligt att fiska med.
                Hur många spön har du egentligen Guideline?

Ursprungligen postat av Banzai Visa inlägg
                Men hur mycket skillnad gör ett snabbt spö mot en mid fast aktion? Är det som kan göra skillnaden mellan fiske och att stanna hemma vissa dagar?

Ja tyvärr kan det vara det ibland. Fiskar med ett klass 8 som jag använder när det blåser som igår 10m/s och till gädda. Annars använder jag en 6:a. Största skillnaden är att ett snabbt spö kan uppnå högre linhastighet i vinden samt att det orkar bära linan längre. Men det är inget spö man vill ha med sig till en liten å då föredrar jag ett medium.

Åh andra sidan finns det många bra linor idag som gör att dessa pinniga spön går att fiska med i åar också.

Edit: Jag såg att dom hade en väldigt bra garanti på spöt dessutom. Den spötuben får mig att tänka på betydligt dyrare spön.
                Jag var faktiskt ute på havsörings premiären med mitt klass 5 spö, och det blåste ganska så friskt. Men det gick bättre än vad jag trodde i vinden, man fick dock jobba jäkligt mycket för att få ut linan. Så nu är jag om möjligt ännu mer sugen på att lägga upp ett lite rejälare spö så det blir lite mer njutbart att stå på kusten.

Kommentera

som sagt, lägg upp ett lite rejälare, du kommer inte ångra dig!

Kommentera

Förslag:

Scierra Matuka 9,6 fot - Klass 8 1699:-

Scierra Bluewater 2 Macabi - 9 fot - klass 8

1.999,00 kr Ord. pris: 4.278,00 kr

Guideline ACT4 9ft -#8 4-delad. 2159 SEK

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                      Förslag:

Scierra Matuka 9,6 fot - Klass 8 1699:-

Scierra Bluewater 2 Macabi - 9 fot - klass 8

1.999,00 kr Ord. pris: 4.278,00 kr

Guideline ACT4 9ft -#8 4-delad. 2159 SEK

http://www.capricorn.se/shop/
                      Tackar för förslagen, förstår inte hur du orkar leta upp saker åt folk hela tiden. Det är bara att tacka och ta emot.

Jag har faktiskt funderat om lite, jag funderar på ett #7 till havsöringen då grabbarna i den lokala butiken tycker att #8 är för mycket.

Jag hade ju tänkt att använda kustspöt till lite gäddfiske därav ett #8, men dom tyckte att det var bättre med en 9:a till gäddan då man har lite större valfrihet bland flugorna (om man nu kan kalla en gäddfluga för en fluga, den är ju mer åt ett köttstycke).
                      Jag vet inte riktigt om det är för att dom vill sälja fler spön eller att det helt enkelt är såpass mycket bättre att göra på det sättet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar