Kust Spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kust Spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Där håller jag inte riktigt med dom snubbarna. En 8:a är bra allaround för både Gädda och HÖ.

Ett 7:ans spö för HÖ funkar väl de dagar när det inte blåser mycket. Men med ett 8:ans spö och en Guideline Coastal WF 9 lina t.ex. är du garderad även om det blåser en hel del.

Vill du ha ett 8:ans spö med litet mer medium aktion? Ta Vision spöt jag listade. Scierra spöna är snabbare.

Vill du fortfarande ha en 7:a?

Edit. Fördelen med Coastal linan, är att den inte ligger och guppar uppe på våg topparna som en traditionell flytlina gör. Du har bättre kontakt med flugan med en Coastal.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-03, 17:54.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja, det känns ju som att en 8:a är ett bra allaround val. Det blir ju en lite tyngre utgift om man ska lyssna på dom och köpa två spön. Att man kanske inte kan kasta dom allra mustigaste gäddflugorna är väl något man får leva utan.

Kommentera

Så länge du inte ger dig på att kasta bauta gädd flugor med natur hår i vingen....Typ riktigt feta Zonkers t.ex. Så kan du kasta bra stort krokodil godis utan bekymmer med en 8:a.

Jag tror nästan de där killarna i sportfiske affären, hoppas på att du ska köpa 2 spön av dem.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-03, 18:22.

Kommentera

Tycker faktiskt en 8:a. De dagare det blåser mindre går det alldeles utmärkt att fisk med 5:an. Inte scierra Matuka det är väl ett medium spö? Isåfall ett bluewater men då hade jag mkt hellre valt ett Rodwalker. Eller mkt dyrare...
          Men jag har tidigare fiskat med ett scierra HM2 saltwater spö och nu med ett annat klass 8 saltvatten spö och det är skillnad med ett lite dyrare spö. Om jag skulle köpa ett nytt skulle det bli ett CTS affinity X.

Kommentera

Jo, men killen behöver ju inte köpa värsting grejor på rot. Inget av de spöna jag listar är budget heller. Så han kan nog ha kul med något av dem ett bra tag innan han börjar dregla över Loomis and stuff.

Det är ju skillnad för dig som varandes en gammal flugfiske räv. Då har man ju högre krav helt enkelt.

Och i slutänden är det ju fiskarens kunskaper och skicklighet som fångar fisken. Inte att man har värsting prylarna. Men visst är topp grejorna kul att äga.

Matukan, är ett snabbt halv aktions spö.

Kommentera

Jag syftade inte på CTS spöet som lite dyrare utan Rodwalker spöet för 2800kr med alu tub. Spöet kan lätt jämföras med många av de dyraste spöna hos många svenska spö märken.

Kommentera

O.k. Ja, 2800:- för det spöt är ju inget över pris precis.

Kommentera

Tycker inte alltid man ska lita på den lokala fiskebutiken. Det bästa är nog att du gör det som du är mest sugen på. Tycker en 8 låter bäst. SJälvklart kan du köra lite gädda på det.

Kommentera

Det kommer bli en 8:a, ska åka och provkasta Guideline Lpxe-RS och ACT 4 imorgon. Rulle kommer nog bli en antingen Guideline Reelmaster LA eller en Zpey, dock inte Image det finns en annan med lite röda detaljer i sig, vet inte vad den heter men den är ruggigt snygg. Jag tror att det åker på en Coastal WF9 lina på det också.

Återkommer med besked sen när kitet är inhandlat, tack för alla tips!

Ps. Det är synd att jag inte har någon möjlighet att provkasta Rodwalker spöt, är ju som sagt lite tveksam till att just att köpa spön över internet innan man har provkastat dom.
                    Senast ändrad av marku_s; 2010-04-06, 00:09.

Kommentera

Nu är kitet inköpt, har precis slängt på backing,lina osv på rullen.

Det blev ett Guideline Act4 9' #8 spö, Guideline Haze 68 rulle och på den åkte det på en WF8 Coastal Slow Intermediate lina även denna från Guideline.

Jag upplevde att det var lite mer klipp i Lpxe-RS spöt men kände att finanserna fick säga sitt, är riktigt nöjd än sålänge. Imorgon blir det invigning av det hela. Hoppas även på en och annan havsöring.

Tack återigen för alla era tips!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar