Kust Spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kust Spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kust Spö

Hejsan, som så många andra så skulle jag vilja ha lite hjälp med att välja spö till havsöringen.

Det är två spön jag funderar på, det ena är Vision GTFour Seatrout i klass 8
    det andra är ett Guideline Lpxe 9.6" #8, jag har även kikat lite på Lpxe-RS serien men vet inte riktigt hur det är att stå och dänga med.

Hur pass snabba är egentligen dom här spöna? Jag har inte fiskat med så snabba spön innan och är väl rädd att man köper fel grejer. Vill dock kunna pressa linbågarna när vinden fläskar på.

Om det är någon som har lite synpunkter på Vision GT rullen så tar jag gärna emot dom, då det är den rullen som jag funderar på att införskaffa.

Är Sameos Havsörings kit något att titta närmare på kanske?

Sameo's kit kan absolut rekommenderas, klart prisvärt!

Kommentera

Jag har faktiskt tittat en del på Sameo spöt, har inte haft någon möjlighet att känna på det ännu.

Om det är bra grejer så tycker jag att priset är ganska svårslaget med tanke på att det ingår det mesta i kitet.

Kommentera

Om du inte gillar snabba toppaktion spön? Glöm GT4 då.

Vision Nite eller Det där Sameo kitet du talar om passar dig nog bättre om du vill ha medium och 1/2 - 2/3 aktion i så fall.

Här har du ett bra pris på Vision Nite # 8. 9fot:

Para ihop det med en Guideline coastal, Intermediate WF 9 lina och den rullen du snackar om så har du ett bra kit.

Ja, och så 100 yards 30 pund backing också då.

Edit. Du kan ju å andra sidan köpa en Danielsson 2W för 1929:- på Wittlock. Bättre rulle än Vision GT.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-30, 02:40.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag vet inte riktigt hur dom är då jag aldrig provat ett snabbt spö. Blir väl helt enkelt att provkasta med dom olika alternativen och känna sig fram.

Kommentera

Jo, det är alltid bäst att känna på grejorna på plats. Och det är ju viktigt att man trivs med aktionen på det spö man ska ha.

Självt, så gillar jag spön med halv till 2/3 aktion och medel snabbt.

Har kastat med ett par snabba topp aktion spön. Men aldrig riktigt trivts med dem. Känns litet för mycket "takt pinne" och stötiga i aktionen. Men det är ju jag det.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-30, 13:19.

Kommentera

Ja, det känns dumt att inte prova när möjligheten finns. Det är därför det är så lurigt om man ska köpa spön över internet. Är man inte riktigt nöjd med det så står det bara och samlar damm.

Kommentera

Så sant, så sant! Och att sälja ett spö man är missnöjd med blir ju alltid en förlust dessutom.

Kommentera

Ursprungligen postat av marku_s Visa inlägg
                  Hejsan, som så många andra så skulle jag vilja ha lite hjälp med att välja spö till havsöringen.

Det är två spön jag funderar på, det ena är Vision GTFour Seatrout i klass 8
                  det andra är ett Guideline Lpxe 9.6" #8, jag har även kikat lite på Lpxe-RS serien men vet inte riktigt hur det är att stå och dänga med.

Hur pass snabba är egentligen dom här spöna? Jag har inte fiskat med så snabba spön innan och är väl rädd att man köper fel grejer. Vill dock kunna pressa linbågarna när vinden fläskar på.

Om det är någon som har lite synpunkter på Vision GT rullen så tar jag gärna emot dom, då det är den rullen som jag funderar på att införskaffa.

Är Sameos Havsörings kit något att titta närmare på kanske?
                  Har du tänkt lägga en del så finns det inget bättre köp än SAGE Z- AXIS 9,6’ # 8.

Är ägare till ett själv och funkar klockrent. Har aldrig fiskat med ett bättre spö själv om du frågar mig.

När det gäller rulle så rekommenderar jag Danielsson L5W.

Lycka till med dina nya köp!

Kommentera

Ursprungligen postat av FäskarLah Visa inlägg
                    Har du tänkt lägga en del så finns det inget bättre köp än SAGE Z- AXIS 9,6’ # 8.

Är ägare till ett själv och funkar klockrent. Har aldrig fiskat med ett bättre spö själv om du frågar mig.

När det gäller rulle så rekommenderar jag Danielsson L5W.

Lycka till med dina nya köp!
                    Det spöt är väldigt fint, har en 14fotare, men det går ju lös på nästan 8000:- och det kan man ju köpa två fina kit för.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar