Vilken lina till #7? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lina till #7?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken lina till #7?

Hej!

Jag ska köpa en WF flyt lina till mitt flugspö, vision nite #7, 9 fot, men vilken klass ska det va på linan?

Jag skulle föreslå en WF 8.

Sameo Viper flyt, är ju en bra lina för en vettig peng t.ex.

Sameo linorna följer dessutom AFTM. Det kan man inte säga om så många av flugline tillverkarna idag. Utom några få, lysande undantag. Beroende på att lintillverkarna exprimenterar med tapering och klumpar. Tyvärr, gäller samma sak för spö tillverkarna. Som i ganska många fall har spö serier där ett hypotetiskt #6 spö t.ex. är mer en #7 än en "ren" 6:a = "under klassning". Och i mer sällsynta fall är denna hypotetiska sexa "överklassad" Dvs. spöt är i realiteten mer en 5:a.

Därför håller jag mig till den gamla AFTM regeln att för ditt klass #7 spö. Där, gäller det som faktiskt står på spöt är för en DT lina och en klass högre för WF och longbelly.

Dessutom, hellre ett par gram för tung lina än en som är för lätt. Där man får jobba armen av sig för att få ut tillräckligt med lina.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-29, 20:00.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Okej, tack så mkt!

men vad ska jag ha för tafs på linan då? jag har inte köpt nån tafs än till min lina, det verkar ju inte finnas nån tafs som håller mer än 2,5kg

Kommentera

Varsågod.

Tjockleken på tafs spetsen, beror ju helt på vad för fisk du är ute efter?

Till Put and take, Harr, Röding och Öring fisket, brukar 0.20 och 0.18 spets vara lagom.

Till Havsöring 0.30 till 0.25

Till Gädda 15 kg vire spets.

Ett tips är att köpa ett antal 50m nylon spolar och en flug vire tafs spole till Gädd fisket.

Nylon: (0.50 till Gädd tafs) 0.45, 0.35, 0.30 och 0.25 till HÖ fisket. Lägg till 0.20, 0.18 så täcker du Put and Take fisket och Harr etc.

Köp en liten nagel tång på Apoteket till att knipsa nylon med. Kostar ca 25:-

Använd "kirurg knuten" till att skarva ihop de olika nylon tafs delarna med.

Använd Albright knuten till att skarva nylon till vire. 20 cm vire är lagom.

Du hittar båda knutarna i länken nedan.

En standard tafs är, är lika lång som avståndet mellan topp öglan och ner till halva handtaget på ett 9 fots spö blir tafsen då straxt över 8 1/2 fot. Vilket är lika med 2.6 m ca.

Ta 1m av det grövsta nylonet och 75 cm av den näst grövsta och så resten spets.

Exempel. HÖ tafs: 1 m 0.45. 75 cm 0.35 och resten 0.30 alternativt 0.25

Put and take , Harr, Röding och Öring tafs.

1m 0.35, 75 cm 0.25 och resten 0.20 eller 0.18

Gädd tafsen, kan du göra av 1.5m 0.50 1 m 0.45 och ca 20 cm vire.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-30, 02:25.

Kommentera

Hello. Vet inte om Jock Scott (som jag håller som den mest kunniga flugfiskaren på det här forumet) försökte göra det enklare med flit eller om han är laxfiskare in i själen, men 0,18-0,20 kan vara väldigt grov tafs om du söker tex skygg röding i en fjälltjärn. Nu har du ju ett #7 spö så det kanske inte är så troligt men ändå...då är iaf jag nere på 0,14 och 0,12...

Riktiga män gör egna tafsar enligt Jocks förnämliga beskrivning ovan. Latmaskar som jag köper färdigtaperade tafsar på tex www.flugor.se som jag tycker är hur bra å smidiga som helst. Då behöver du (nästan) bara fokusera på i vilken storlek tafsspetsen är... Misstänker att du har 9 fot spö så köp då tafs i den längden för lite enklare kastning. Är ju även en viss kostnadsfråga då det i längden blir billigare att göra egna tafsar..

/Don

Kommentera

Aha, jag fiskar regnbåge med det spöt. Är det 0,20 tafs som gäller då eller?

Kommentera

Går det bra med en pimpel lina 0,20 som håller 3,8kg

Kommentera

om jag va du skulle jag köpa ett paket med färdig taperade tafsar som dom prata om innan.. med minsta spetsen på 0,16-0,18 o sen sista biten 20 cm någontinga skara du flourcarbon lina med motsvarande brottstyrka

Kommentera

Tycker en WF 7a skulle va bra. Men nu är vi där igen Jocke Betsäm dig!

Kommentera

Ursprungligen postat av pimpelärlivet Visa inlägg
                    Aha, jag fiskar regnbåge med det spöt. Är det 0,20 tafs som gäller då eller?
                    Jag fiskar nästan uteslutande båge med 0.20 och 0.18 spets. Det brukar fungera över hela linjen.

Även om tafsen kanske bara håller för 3 kg. Och man får på en stor båge Så får man ju försöka bromsa linan mellan handtaget och pekfingret med litet känsla.

Sedan, tar ju flugspöt upp fiskens knyckar, rusningar och hopp bättre än något spinnspö.

Det var länge sedan jag tappade en fisk p.ga tafs brott på 0.18 eller 0.20 för den delen.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-30, 10:32.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar