Torrfluge ask - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torrfluge ask

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torrfluge ask

Jag är på jakt efter en bra ask för mina torrflugor, jag har letat runt bland dom flesta kända märken men jag finner inte det jag söker.

Det jag är ute efter är en ask som har dom där käcka "ståltrådarna" man kan trä upp flugorna på samt fack på båda sidor, helst blandade storlekar på facken dvs att man ska kunna klämma ner ett par strl 10-12 i dom största ända ner till ett par strl 32 i dom minsta.

Vet inte om jag ställer orimliga krav men jag hoppas att någon av er därute kan hjälpa mig att finna den ultimata asken (helst till ett rimligt pris).

Den här kanske? Modell W4.

Tror den är så nära det du vill ha? Torrfluge askar med fack på båda sidorna och mellan vägg med clips blir nog tuff att hitta. En sådan ask skulle nog bli väldigt tjock.

Tror det här är så nära du kan komma vad du vill ha?

Jag har modell W3 självt. Och den funkar kanon. Bara en varning med de fjäder belastade locken på torr fluge avdelningen. Dämpa locket med ett finger när du öppnar ett fack! Annars kan ett hackle strå ha fastnat i locket. Och när du öppnar facket, så slungas flugan iväg som en liten katapult projektil!

1 sådant fack tar 3 st storlek 10 torr flugor, utan att det blir speciellt trångt i facket. Dvs. ingen risk för att hacklet plattas till eller bryts.

Men bortsett från det med "katapult locket", är det bra askar kvalitets mässigt. Och W4 modellen kostar ju inte som Weatly orginalet, runt 500 - 600:-
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-28, 10:10.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Haha, ja det låter som att man får passa sig om man inte vill bli av med alla flugorna.

Just clips är jag inte så förtjust i, tänkte mer på det systemet som C&F har där man trär på flugorna. Problemet är ju att C&F askar kostar alldeles för mycket. Det känns lite surt att lägga över 500 kr på en ask.

Jag har faktiskt tittat en hel del på just W3:an, och den verkar vara riktigt bra. Sen är det ju inte helt fel med en aluminum ask heller!

Har faktiskt funderat på om man kan modda asken och sätta in "ståltrådar" vet inte riktigt om det funkar.

Kommentera

O.k. Då fattar jag vad du menar.

Lol, jag upptäckte detta förra hösten, när jag för första gången använde min ask . Och skickade iväg en Streaking Caddis som måste ha varit världens mest snabb flygande "nattslända" för en kort ögonblick innan den crash landade någonstans i gräset.

Näh, det behöver du inte göra. Den foamen som sitter i locket på W3 modellen klarar att hålla ordning på nymferna bra.

Här är min W3 ask:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-28, 15:24.

Kommentera

Här, har du några andra askar du kan kolla in också:

Kommentera

Den ser riktigt bra ut måste jag säga, det är inte helt omöjligt att det kan bli en sådan.

Har du provat någon av dom andra askarna?

Kommentera

Jag tycker att Wheatley kopiorna kändes lite bättre, iallafall för mina behov.

Kommentera

Tycker du ska köpa modell W3 då.

Av de askarna jag länkade till på "Flugbiten", så har jag ett par av de där trä askarna till streamers och större nymfer också.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-28, 20:56.

Kommentera

Fan e jag omodern som kör med foam på insidan haha.. alla ska ha luckor o massa lull lull..

den turtle asken på flugbiten va lite cool på nått sätt

Kommentera

Njae, inte direkt omodern. Men du riskerar att bryta / platta till hacklet på undersidan av de vanliga torr flugorna om du sätter kroken i foamet bara. Klinkhammers, och andra parashute torrisar fungerar ju på foam dock.

Den lilla turtle asken, är ju juste med tanke på storleken.

Annars är den där "Tillbehörs asken" för 19:- Flugbiten har inte dum heller. Vatten tät och liten och nätt den med.

Är ju en förbättrad version av Myran, flug asken jag använde i många år förut.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-28, 22:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    560 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    178 visningar