Vilken knut ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken knut ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken knut ?

Hej.

bytte nyss två av mina gamla fluglinor som jag fick med när jag köpte rullen och slog upp en bok hemma som föreslog en uni-knut melan backing och fluglina. Nu undrar jag om den är pålitlig för den känns lite sådär, visserligen verkar allt sitta fast men man vill ju att det ska kännas helt ok så att man inte står där med en HÖ och linan släpper....Tackar för svar

Hej!

Kör den gamla hederliga "Nål knuten" istället. Men använd ett i håligt plast skaft från en bomulls pinne (Topz) istället för stopp nål. Blir mycket lättare att dra igenom backingen genom looparna då.

Lägg litet vatten fast kontakt lim över knuten.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tips på bra, mjukt vattenfast kontaktlim till detta? ;-)
      "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

Kommentera

Casco har ett som jag tycker funkar klockrent:

Ibland kan man hitta det på typ ICA stormarkader under kontorsmaterial.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-14, 21:37.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har man dacron som backing kan man splitsa in fluglinan i den.
          Googla "wind on leader" så hittar ni instruktioner. Splitsen tar ingen plats i öglorna på spöt och är väldigt stark. Används vid big game fiske då man ska få ihop tjock mono med ihålig flätlina.
          Senast ändrad av Kalle Mandelstam; 2014-04-15, 06:10.
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Har man tunn backing kan man också trä in backingen nån centimeter i fluglinan innan man gör nålknuten (kan vara samma sak som herr Mandelstam tipsar om, kan inte se bilden på jobbet, och googlade inte så noga).
            Samma sak funkar förstås för tafsen.

I övrigt: ja, uni-knuten brukar anses vara safe.
            Aquaseal och Liquisole är två andra bra mjuka lim för knutar. Dom är lite mer trögflytande än vanligt kontaktlim, och i smidigare format att ha med sig i fiskeväskan. Kostar en arm och ett ben dock.
            Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
              Har man tunn backing kan man också trä in backingen nån centimeter i fluglinan innan man gör nålknuten (kan vara samma sak som herr Mandelstam tipsar om, kan inte se bilden på jobbet, och googlade inte så noga).
              Samma sak funkar förstås för tafsen.
              Du menar väl tvärtom, att trä in fluglinan i backingen? I så fall pratar vi om samma typ av skarv. Backingen fungerar i så fall som en kinesisk fingerfälla, ju mer belastning desto starkare kniper den åt om fluglinan. Den enda knut man måste tillföra (typ en serie halvslag eller ett par nålknutar med en tunn flätlina eller tandtråd) är ett skydd över änden på backingen så att den inte fransar sig eller glider över fluglinan när den är obelastad. Vid havsfiske med krallig utrustning så rekommenderar man att man för in monolinan (fluglinan i detta fallet) några decimeter i flätlinan för att ha god marginal.

Man kan ju på samma sätt skarva på en dacronögla i änden på fluglinan och sedan splitsa in en ögla på backingen så kan man koppla ihop de ögla-ögla.
              Senast ändrad av Kalle Mandelstam; 2014-04-15, 07:59.
              A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Använder alltid ögla-ögla. Hänger sig aldrig i spö öglorna utan glider igenom fint. På flytlinor en svetsad ögla och en perfection loop på backingen. Tunna sjunk, perfection lopp både på linan och backingen.

The Perfection Loop is the easiest way to make a small loop in the end of a leader or tippet that will lie perfectly in line with the standing end.

Kommentera

Kalle:
                  Kollade bilden nu när jag är hemma, och nope, vi menar visst precis tvärtom varandra.
                  Jag menade precis det som står (och finns som sbs i länken jag bifogade):
                  Man trär in backingen/tafsen i fluglinan mha en nål, och sen gör man knuten.
                  Det är förvisso en knut och inte en splice, som du tipsar om.

Jag är mer förtjust i ögla, men på dom linor som inte var färdigöglade har jag gjort så, och det löper fint genom ringarna.
                  Splicen lär förstås löpa finare.
                  Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                  8 svar
                  543 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                  3 svar
                  576 visningar
                  0 gillar