Nybörjare inom flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare inom flugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, du behöver veta vilken lin klass den linan är då? Den ska vara antingen DT 5 eller WF 6 till det spöt.

Har du en brev våg eller liknande våg? Ta och väg den tjockaste delen d.vs klumpen på linan.

En DT, Klass 5 lina väger mellan 9,85 - 10,88 gram

En WF 6 väger mellan 12-15g

Edit.

Om nu din lina är för lätt eller alldeles för tung? Köp en Dan Tackel WF 6 flyt. 2:a sortering. Bra lina till ett lågt pris.

Ca. 200:- med frakt.

Vad som gör denna lina så billig? Är därför att det blivit små skönhets fel under tillverknings processen. Inget som påverkar linans egenskaper i övrigt.

Vad är det för klass (#) på ditt nuvarande spö?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-23, 17:38.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har inget spö, har aldrig haft heller.
      Hur vet man vilket spö det ska va till en lina, står det på spöt?

Tack för svaren!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mölj Visa inlägg
        Jag har inget spö, har aldrig haft heller.
        Hur vet man vilket spö det ska va till en lina, står det på spöt?

Tack för svaren!
        Jock är inte hemma för tillfället men jag ska försöka hjälpa dig. Alla flugspön är klassad efter en standard som heter AFTM. Googla på det så kan du läsa lite vad det handlar om. Vill du fiska efter harr, öring och röding så är det ofta AFTM 4,5 och 6 som brukar användas. Det står alltid på spöt vad det är för klass.
        sigpic

Kommentera

Precis som Let'sgofishing säger.

Och det står på spöt vad det är för klass(er).

Jag ska förtydliga mig litet.

Det Vision Nite, klass 5/6 spöt som jag länkade dig till i mitt allra första svar. Tar antingen en DT lina klass 5 = Double Taper dvs. att den har (kast) klumpen på mitten av linan. Men en sådan lina lämpar sig bäst för mindre till medel stora, strömmande vatten. Eller så tar ett klass 5/6 spö, en WF 6:ans lina. WF = Weight Forward. Dvs. att kast klumpen sitter längst ut i ena änden av linan. En sådan lämpar sig bra för sjö flugfisket efter som den skjuter ut snabbare och längre än DT linan. Men baksidan med en WF lina är att den inte landar lika mjukt och precist som en DT lina. I sjöar rör ju fisken på sig mycket mer än i strömmande vatten, där fisken har valt ut en lämplig stånd plats åt sig. Så i stilla vatten, måste man hinna ut till fisken fort. I synnerhet när du fiskar på vakande fisk.

Och eftersom du sade i ditt första inlägg: " Jag fiskar i en tjärn med regnbåge, röding och öring"

Så har jag rekommenderat dig en klass 6, WF (flyt) lina till Vision Nite spöt.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-23, 19:49.

Kommentera

Okej, tack så mkt! då vet jag nog.

#5/6, WF, 9 fot alltså

Kommentera

Jepp! Spö klass 5/6, 9 fot. = Lina WF 6 flyt. För flugfiske i stilla vatten vill säga. Senare, kan du skaffa en reserv spole till din Hardy rulle + en WF 6 sjunk eller Intermediate lina och backing lina 50 yards - 20 pund. Då går det snabbt att skifta från flyt till sjunk lina och vise versa.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-23, 20:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              552 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              176 visningar