Id på fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Id på fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av isakobuffalo Visa inlägg
    Vet inte om det var vak eller dom bara lekte, men det var MYCKET ryggfenor och v:n som var i vattnet, det skulle ju underlätta om jag kunde köra med flytlina då jag har en sån nu, så kanske testa sätta på någon sjunkande tafs som är ganska lång då, vet inte exakt hur djupt det är i ån men ganska djupt tror jag det är.

Ska bli spännande och se om man kan få nån till att hugga

Regnbåge i juli är det flytline och nymfer som gäller va? för då går dom väl i ytan och nafsar efter insekter?

Som du kanske hör så kan jag inte så mycket om flugfiske men sugen på att lära mig mer, och tänkte man kunde försöka rikta in sig på en art som man vet det finns mycket av i ån

/Isak
    Flyt lina och längre tafs ska ju funka. Om du har problem att komma ner ordentligt kan du ju köra förtyngda nymfer också.

Om Iden lekte? Då är den inte speciellt intresserad av något annat än just det.

# Regnbåge i juli är det flytline och nymfer som gäller va? för då går dom väl i ytan och nafsar efter insekter?#

För det mesta ja. Och torr flugor förståss. Du kan i princip fiska nymf (och vissa torr flugor också, typ fjäder mygg t.ex. ) så länge där finns öppet vatten att fiska i. Som ett exempel. Jag fiskade båge 1 :a advent förra året här nere i Skåne och hade stigning på torr fluga. Men också streamers kan ibland attrahera bra under hela säsongen de med. En Muddler Minnow, som du drar i ytan med flytlina, så det bubblar och plogar om den. Kan få fart på tröga fiskar. En Muddler Minnow eller för all del Booby också. fiskad på det sättet ger upphov till en tryck våg som fisken märker på långt håll.

En grej du kan pröva om inget annat hjälper?

Iden, är nog en bra "tränings fisk" Den kan knappast sägas vara lätt lurad när den sätter den sidan till.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-12, 19:41.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Streamer till ID!!!!! Brukar nästan alltid få nån på då jag flugar efter Abborre, får även på både spinnare, vobbler och skeddrag. Iden verkar ibland vara på rov, även fast man nästan lika ofta ser den rota runt på grunt vatten med tät växtlighet. Mina flugade Idar har gått på 100% streamer, färg glada!

Hadé
      Endast döda fiskar flyter med strömen!

Kommentera

Streamer

Ursprungligen postat av Madmagnus Visa inlägg
        Streamer till ID!!!!! Brukar nästan alltid få nån på då jag flugar efter Abborre, får även på både spinnare, vobbler och skeddrag. Iden verkar ibland vara på rov, även fast man nästan lika ofta ser den rota runt på grunt vatten med tät växtlighet. Mina flugade Idar har gått på 100% streamer, färg glada!

Hadé
        Hej!

OK då får jag köpa några streamers och testa då, hur skall man dra in linan snabbt eller långsamt? Sen antar jag att det är sjunklina som gäller? Vad föreslår du till Id och Abborr fiske?

Sen undrar jag med har id:en tänder? eller kan man ta en id på samma sätt som en abborre i munnen?

Tack för svaret

/Isak

Kommentera

Hello!
          Id har inga tänder, är som en mört eller liknande i truten, kan även fälla ut munnen som en "snabel".
          Jag brukar fiska med sjunkande tafs och lätt förtyngda sreamers. Hemtagning av flugan är ju gansga beroende på omständigheterna, kallt vatten, långsam hemtagning, varmt vatten snabbare. Bara försök att immitera ett fiskyngel.

Hade'
          Endast döda fiskar flyter med strömen!

Kommentera

jag har flugat rätt mycket id senaste året och tycker att jag kan dra slutsatsen att de inte är särskilt kräsna, de tar de mesta. I strömmande vatten ska man ner mot botten men så länge det inte är tokdjupt klarar du dig med flytlina och en förtyngd fluga. Är de inne och styr i grunda vikar har flugor som går just under ytfilmen funkat bäst, gärna långsamt och ryckigt intagna. Skaffa några streamers och nån zonker och så är det bara ut och prova!

Bifogar en bild på en öringfluga som funkat bra i strömmande partier där man vill komma ner snabbt - utan att behöva greja på med sjunklina/sjunktafs. Finns på flugor.se och heter "dubbel guld" eller nåt sånt.
            Bifogade filer
            http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mangemo Visa inlägg
              jag har flugat rätt mycket id senaste året och tycker att jag kan dra slutsatsen att de inte är särskilt kräsna, de tar de mesta. I strömmande vatten ska man ner mot botten men så länge det inte är tokdjupt klarar du dig med flytlina och en förtyngd fluga. Är de inne och styr i grunda vikar har flugor som går just under ytfilmen funkat bäst, gärna långsamt och ryckigt intagna. Skaffa några streamers och nån zonker och så är det bara ut och prova!

Bifogar en bild på en öringfluga som funkat bra i strömmande partier där man vill komma ner snabbt - utan att behöva greja på med sjunklina/sjunktafs. Finns på flugor.se och heter "dubbel guld" eller nåt sånt.
              Hej Mangemo!

Isen börjar precis att smälta bort här nu och sett att det i allfall just nu är redigt strömt, men är nog för så mycket is smält på så kort tid.

Så jag behöver inte ha sjunklina då? Vet ju inte hur djupt det är i ån men skall jag köra med flytlina och tafs då? Vore schysst om du kunde ge exempel på nån tafs? för verkar finnas så många olika varianter.

Sen undrar jag med, den flytlina jag har testade jag lägga i vatten här hemma delar flöt andra delar sjönk, ska den verkligen bete sig så eller är det för att den är för gammal?

Skall testa den fluga du visa

Vet ju i princip inget om flugfiske, och synnerligen inte flugfiske efter id, så alla tips är hjärtligt välkomna

Ha det gött

/Isak

Kommentera

Hej igen.
                Vill du vara säker på att komma ner till botten så kan du skaffa en sjunkande polytafs.

Tafs är alltså det yttersta på fluglinan, alltså nylonlinan mellan fluga och fluglina. Det finns olika tafsar, köpt taperad nylontafs (nylonlina som är tjock i ena änden och smalnar av allt eftersom) sen finns det Polytafs (i princip som en vanlig nylontafs bara att den är omsluten av antingen sjunkande material eller flytande material). Polytafsarna finns från flyt till snabbt sjunkande.

Tafsen är taperad för att den avsmalnande "formen" fördelar ut kraften längs linan och gör att flugan rullar ut fint i kastet. Till idfisket duger en spets på 0,18, och då kan du köpa en färdig taperad tafs med spetstjocklek 0,20, som du sedan skarvar på en bit tunnare lina till. Då "nöter" du inte på köpestafsen när du byter fluga.

Så, är du orolig att vattnet strömmar så starkt att du inte kommer ner bara med en förtyngd fluga, köp en polytafs eller två så får du prova vilken som passar till vattnets hastighet.

Det låter som att din fluglina börjar vara sliten, att det är små hål i coatingen som gör att det kommer in vatten i kärnan. Du kan testa något av de fluglinerengöringsmedel som finns på marknaden, hjälper inte det måste du nog skaffa en ny lina. Men huvudsaken är att några meter närmast tafsen flyter, är den skadade/sjunkande delen av fluglinan en bit in så gör det inte så mycket.
                http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mangemo Visa inlägg
                  Hej igen.
                  Vill du vara säker på att komma ner till botten så kan du skaffa en sjunkande polytafs.

Tafs är alltså det yttersta på fluglinan, alltså nylonlinan mellan fluga och fluglina. Det finns olika tafsar, köpt taperad nylontafs (nylonlina som är tjock i ena änden och smalnar av allt eftersom) sen finns det Polytafs (i princip som en vanlig nylontafs bara att den är omsluten av antingen sjunkande material eller flytande material). Polytafsarna finns från flyt till snabbt sjunkande.

Tafsen är taperad för att den avsmalnande "formen" fördelar ut kraften längs linan och gör att flugan rullar ut fint i kastet. Till idfisket duger en spets på 0,18, och då kan du köpa en färdig taperad tafs med spetstjocklek 0,20, som du sedan skarvar på en bit tunnare lina till. Då "nöter" du inte på köpestafsen när du byter fluga.

Så, är du orolig att vattnet strömmar så starkt att du inte kommer ner bara med en förtyngd fluga, köp en polytafs eller två så får du prova vilken som passar till vattnets hastighet.

Det låter som att din fluglina börjar vara sliten, att det är små hål i coatingen som gör att det kommer in vatten i kärnan. Du kan testa något av de fluglinerengöringsmedel som finns på marknaden, hjälper inte det måste du nog skaffa en ny lina. Men huvudsaken är att några meter närmast tafsen flyter, är den skadade/sjunkande delen av fluglinan en bit in så gör det inte så mycket.

Tja!

Tack så mycket för tipsen Får se om jag får nån id, vet i allafall att det finns ganska rejält med id i ån. Flötesmetade och bottenmetade förra våren/sommaren och då fick jag id efter id efter id. Men känns lite svårt/osäkert att flugfiska efter id, fast kanske kan ha framgång med det också Vet i allafall att det finns mycket id, för förra sommaren nästan bubblade det när dom lekte, tror dom gjorde det i allafall eller så blev dom jagade, då försökte jag med en ytgående fluga men gick bet då=)

Tack igen för tipsen, skall i allafall testa det nu när fisket börjar nästa vecka

/Isak

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  194 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                  7 svar
                  371 visningar
                  0 gillar