Id på fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Id på fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Id på fluga

Hejsan!

Fisket börjar här den förste april(om nu bara den förbannade isen ville försvinna snart). I ån jag fiskar finns det en hel del id som jag bottenmetat men är lite sugen på att flugfiska istället, och läste lite här och där att man gärna kan flugfiska vitfisk som Id till exempel. Nu till frågan kan verkligen inte mycket om flugfiske men har ett nybörjarspö, som jag tror det är flytlina på.

Frågan är vad för typ av flugor tror nig fungerar bäst för Id, Abborre och liknande fiskar?

Sen tycker ni jag skall inhandla sjunklina för att nå ner till botten, antar att dom i allafall nu när det inte är så varmt står mer nära botten, vet att dom jagar lite insekter på sommaren var mycket vak(om dom nu inte blev jagade eller lekte).

Tacksam om någon vänlig själ skulle vilja ge några tips, sen undrar jag även om ett vanligt nybörjarspö duger bra eller om man borde inhandla nytt? tror det är 4 eller 5 i klass. Kan ju nämna att jag ska på semester i sommar och vi ska bo vid en sjö där det är inplanterat Regnbåge. Är det flytlina och nymfer som gäller för dem då?

Blev en del frågor men hoppas någon kan hjälpa=)

/Isak

Hej har aldrig fiskat id varken med fluga annat, men här är en film iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=pcUeO2jEpH4
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Dom få gånger jag fått id på fluga har jag haft en streaking caddie, en torrfluga.
      Den tror jag man kan få allt på, har även fått en gädda.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Brukar torrflugfiska efter iden på sommarkvällarna när de går in i vikarna för att söka föda.

Nattsländeimitationer funkar bra för mig i allafall. En på 2.5 kg + blev den största förra året.

Klass 5-6 å flytlina har ju då.

Kommentera

Skulle tro att ett antal olika torrisar och även nymfer ska fungera. Det är mest bara den gamla vanliga melodin att klura ut vilket mönster och storlek som duger för dagen? Du kan ju allltid utgå från en "siluett fluga" som Black Gnat eller svart Klinkhammer t.ex. till att börja med, och se om intresse finns? Om du nu inte råkar fiska när någon speciell insekt kläcker vill säga.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-12, 12:32.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Fiskar du förleksid ska du ha flugor som går riktigt djupt. Små färggranna nymfer. Se till att grejerna sjunker riktigt fort fisken står i regel vid botten... Inte så noga vad det är för färg... Jag har lyckats med ljusgrönt men vet andra som kört med skrikrosa.

Torrfluga i april på id är bara att glömma.
            http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Valt3r Visa inlägg
              Hej har aldrig fiskat id varken med fluga annat, men här är en film iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=pcUeO2jEpH4

Tackar, den har jag kollat innan några gånger

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
              Dom få gånger jag fått id på fluga har jag haft en streaking caddie, en torrfluga.
              Den tror jag man kan få allt på, har även fått en gädda.
              Mmm ok kanske mer för sommarmånaderna då?

Ursprungligen postat av Erlando Visa inlägg
              Brukar torrflugfiska efter iden på sommarkvällarna när de går in i vikarna för att söka föda.

Nattsländeimitationer funkar bra för mig i allafall. En på 2.5 kg + blev den största förra året.

Klass 5-6 å flytlina har ju då.
              mmm ok, just det jag tänkte att det var på sommaren Men kanske borde gå om man kör med sjunklina och nån nymf eller?

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Skulle tro att ett antal olika torrisar och även nymfer ska fungera. Det är mest bara den gamla vanliga melodin att klura ut vilket mönster och storlek som duger för dagen? Du kan ju allltid utgå från en "siluett fluga" som Black Gnat eller svart Klinkhammer t.ex. till att börja med, och se om intresse finns? Om du nu inte råkar fiska när någon speciell insekt kläcker vill säga.
              Mmm ok, förra sommaren så såg jag hur de lekte men såg inte att dom jaga föda nåt, tror i allafll dom lekte, men om mna skall fiska efter Id i april nu innan det blir riktigt varmt är det sjunklina och nån nymf då eller?

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
              Fiskar du förleksid ska du ha flugor som går riktigt djupt. Små färggranna nymfer. Se till att grejerna sjunker riktigt fort fisken står i regel vid botten... Inte så noga vad det är för färg... Jag har lyckats med ljusgrönt men vet andra som kört med skrikrosa.

Torrfluga i april på id är bara att glömma.
              Okey, det var det jag trodde, även på sommaren förra året så tog jag nämligen ganska mycket id på bottenmete. Men är sugen på att flugfiska istället lite me aktivt, men verkar som det är mest Id som finns i ån så. Men antar att det flesta arter går att fånga med fluga

Spelar det nån större roll om man har ett lite äldre nybörjarspö eller borde man inhandla nytt?

Tack alla för alla svar, uppskattas mycket

Kommentera

Vakar Iden så kan du testa antingen ytlig fiskad nymf eller torris.

Inga vak? Kör sjunk lina alternativt, flyt lina med lång tafs och nymf. Testa en litet större nymf typ Montana nymfen först t.ex. Skulle heller inte bli förvånad om Booby skulle vara bra den med.

Kör samma tafs spets som till Put and take fisket efter båge. Dvs. 0.20 eller 0.18.

Har du ett klass 4, 5, 6 eller 7 kit? Då funkar spöt.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-12, 15:32.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Vakar Iden så kan du testa antingen ytlig fiskad nymf eller torris.

Inga vak? Kör sjunk lina alternativt, flyt lina med lång tafs och nymf. Testa en litet större nymf typ Montana nymfen först t.ex. Skulle heller inte bli förvånad om Booby skulle vara bra den med.

Kör samma tafs spets som till Put and take fisket efter båge. Dvs. 0.20 eller 0.18.

Har du ett klass 4, 5, 6 eller 7 kit? Då funkar spöt.
                  Vet inte om det var vak eller dom bara lekte, men det var MYCKET ryggfenor och v:n som var i vattnet, det skulle ju underlätta om jag kunde köra med flytlina då jag har en sån nu, så kanske testa sätta på någon sjunkande tafs som är ganska lång då, vet inte exakt hur djupt det är i ån men ganska djupt tror jag det är.

Ska bli spännande och se om man kan få nån till att hugga

Regnbåge i juli är det flytline och nymfer som gäller va? för då går dom väl i ytan och nafsar efter insekter?

Som du kanske hör så kan jag inte så mycket om flugfiske men sugen på att lära mig mer, och tänkte man kunde försöka rikta in sig på en art som man vet det finns mycket av i ån

/Isak

Kommentera

Fiskar ibland efter id på sommar och vårkvällarna. Små nattsländor ger nästan garanterat resultat.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar