Precis köpt ett 4/5 spö, nu behöver jag rulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Precis köpt ett 4/5 spö, nu behöver jag rulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja men jag har redan ett Lamiglas 8/9(9ft) för HÖ/Gädda. Funkar mycket fint! Har dock ej testat det på HÖ.

Lax drömmer jag om, men det får bli när man inte går på CSN och har ett jobb!
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Eh, vet inte om jag vill skriva men ok
      Guideline lpxe RS #6
      Sage Launch #4
      Sage RPL #5
      Sage SP #3
      Sage Z-axis #9 14,3 fot
      RST Mythos blue #10 12,4 fot
      På gång
      Sage TCX #9 9fot
      + lite annat
      En fråga, hur många rullar måste du ha till dessa spö?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
        Ja men jag har redan ett Lamiglas 8/9(9ft) för HÖ/Gädda. Funkar mycket fint! Har dock ej testat det på HÖ.

Lax drömmer jag om, men det får bli när man inte går på CSN och har ett jobb!
        O.k. ja, men då har du ju Gäddan och HÖ täckta.

Skaffa ett klass 6 kit nästa gång är mitt tips:

Guideline Explorer set 9fot #6. 1 599 kr Vilket är ett bra pris.

Lax, är ju litet av "över kurs" Det hinner du med tids nog.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-11, 15:49.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Vad jag egentligen vill ha sagt är att med ett klass 6 spö / kit så har du en fin spännvidd ihop med dina nuvarande spön. Ett klass 7 skulle egentligen inte tillföra något verkligt vettigt till arsenalen.

Ett klass 3 spö, är ju om du ska fiska i små Åar och bäckar. Eller ha en litet fetare utmaning i P&T pölarna t.ex.

Ett klass 6 kit, gör ju att du har ett spö att ta till när det blåser litet mer också.

Kommentera

Tack Göran! En sexa ska det bli när jag verkligen fastnat. Hoppas på lite fint flugfiske i vår som kanske mynnar ut i en öringresa i höst.

Kommentera

Fastnar, tror jag säkert att du gör ganska snart. Att börja med flugfiske, leder i allmänhet till ett livs långt beroende. Men det finns ingen hjälp organistion typ "Anonyma flugfiske missbrukare"

Hade du tänkt dig någon speciell stans med din Öring resa?

Annars, kan jag varmt rekommendera Norge. Laino älv området är fint det med. Köp "Kiruna kortet" så har du många vattendrag att välja på för en billig peng.

Varsågod :
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-11, 21:24.

Kommentera

Jag är rädd för det! Varför blir vi fiskare så galna?

Verkar vara heta tips. Ska kolla in dem, men lär säkert höra av mig till dig när det nalkas! Dock är förhoppning att jag ska åka över och hälsa på min flugfiskande vän i USA och fiska efter Steelhead och Bulltrout. Men vi får se hur långt pengarna räcker.

Ang rulle, om ekonomin är knapp vad sägs om denna rulle då: http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=128451

Känns som om jag alltid kan köpa en bättre när jag väl vet hur mycket tid jag ska lägga på flugfisket. Jag måste säga att jag tycker att spinnfiske är väldigt kul efter öring! Synnerligen då man ofta får stora på wobbler.

Kommentera

Tror den gamle grottmmannen fortfarade finns någonstans djup inom oss.

Låter trevligt det där med USA resan. Steelhead och Bulltrout är ju häftigt.

Den där Okuma rullen är hyfsad för priset.

Men de här rullarna, trots sin enkelhet är riktiga slit vargar.

Jag har använt detta märke sedan jag började i stort sett, och i många år utan att någonsin ha problem med dem. Så ska du köpa budget rulle? Ta hellre Rimfly eller Dragon fly. Tänk på att rullen ska ta minst 50 yards 20 pund backing och din flug lina utan problem.

Om du åker uppåt Norrland istället? Testa Råstoätno som ingår i Kiruna kortet. Grymt fint fiske! Visserligen en del vandring inbegripet i att besöka denna pärla.

Helt klart är spinnfisket kul det med. Men det som gör flugfisket så intressant är allt det du får lära dig om insekter och deras imitationer. Ett annat taktiskt tänkande m.m.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-11, 22:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
                    En fråga, hur många rullar måste du ha till dessa spö?
                    Har tre just nu + en massa spolar men är lite sugen på en till.

En liten detalj om klasser och flugstorlekar, det är oftast luftmotståndet i flugan som dödar kasten, det har inte så väldigt mycket med vikten att göra.
                    Men visst, en nymf med guldskalle väger ju en del den med.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    176 visningar