Litet om spö klassningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Litet om spö klassningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Litet om spö klassningar

Hej!

Jag är säker på att många av er nybörjare kliar er i huvudet om vilken spö klassning ni ska ha till olika slags fisken?

Här är en liten hjälpreda i så fall:

Klass 2, 3 och 4. Det ultra lätta till lätta flugfisket efter Bäcköring, Bäckröding och mindre Harr, i små åar och bäckar. Visst, den mer våghalsige flug fiskaren kan ju pröva klasserna 2 och 3 på Regnbågen t.ex om man vill ha en riktigt fight?

Men ska du köra catch and release på större fisk? Då bör du välja en högre klass (Minst klass 4). Då fighten lär bli lång dragen med större fisk på över kilot på 2:or och 3:or.

Dessa klasser är dessutom ganska känsliga för vind. iaf klass 2 och 3.

Klass 5 och 6, är de bästa nybörjar och all around klasserna för Put & Take fisket efter Regnbåge och efter Harr, Röding och Öring.

Jag tycker nog att ett klass 5 spö / kit är det som ger mest utbyte i långa loppet. Medan ett klass 6 är en aning lättare att lära sig kasta med. Dock ingen stor skillnad ska jag tillägga.

Klass 7 och 8. Klass 7, är ett spö för lättare Gädd och Havsörings fisket. Klass 8, är nog bäst anpassat som standard för Gädda och Havsöring fisket dock.

Klasserna 9, 10, 11 och 12. Är Lax, Havsöring och saltvattens fiskets klasser. Då med tunga och stora flugor. Och oftast med 2 hands spön (Lax och Havsöring)

Tips. Ska du välja ett UL flug spö och fiska i bäckar och små åar? Då bör du välja ett 7.6 till 8 fots spö, eftersom du oftast har begränsat utrymme ut efter sådana vatten.

Ett all around 2 hands spö bör vara runt 13 - 14 fot.
    Ett enhands Lax / Havsörings spö för det lättare älv fisket, 10 fot för enhands och för lätt 2 hands = 11 - 12 fot

9 fot, är en bra allaround längd för sjö flugfisket. Och fiske efter Harr, Öring och Röding. i medel stora till större, strömmande vatten.

Denna längd är också bra för Gädd fisket och Havsörings fisket på kusten.

Tänk på att om spöt är "dubbel klassat". Dvs. Klass 5/6 t.ex. så gäller en DT 5:a och en WF 6:a. Samma sak gäller faktiskt för ett spö där klassningen står som #5 också. En del spö tillverkare sätter både ut DT och WF linans klassning, medans andra nöjer sig med att bara sätta ut DT klassningen.

Hoppas att detta kan vara någon till hjälp att välja rätt spö klass?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-10, 14:30.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Jag har lagt ut liknande information men det verkar inte som någon använder sökfunktionen på forumet.
    Det finns massor med trådar med liknande ämnen. Bla vilket spö för nybörjare, vet inte hur många gånger jag skrivit.
    Men repetion är ju kunskapens moder, fint jobbat Göran.

/Jörgen
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Kanske dax att göra en sticky

Kommentera

Väldigt snällt! Lärorik läsning för oss som precis börjat med flugfiske!
        Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Kan ju passa på och fråga vad ni tror om mitt spö som jag köpte. Vad passa det bra till? Tänkte köra efter öring/harr i mindre/mellanstora strömmar. Är det rätt tänkt? Kanske och regnbåge någon gång.

Tackar på förhand!

http://www.tradera.com/auction/aucti...?aid=108519599
          Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
            Kan ju passa på och fråga vad ni tror om mitt spö som jag köpte. Vad passa det bra till? Tänkte köra efter öring/harr i mindre/mellanstora strömmar. Är det rätt tänkt? Kanske och regnbåge någon gång.

Tackar på förhand!

http://www.tradera.com/auction/aucti...?aid=108519599
            Klass 4/5, är ett lätt P&T (Regnbåge och Bäckröding) kit. Säkert trevligt för Harren också. Harren, är ju inte en så uthållig fighter som Öringen t.ex. Så lite vekare grejor är bara bra.

Edit. Perfekt för Öring jakt i de mindre skogs åarna också som vi snackade om förut. Öringen, blir ju i allmänhet inte så stor i dessa vatten. Du har nog inga större problem att smyga ut en torris eller nymf med de där grejorna.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-10, 16:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
              Väldigt snällt! Lärorik läsning för oss som precis börjat med flugfiske!
              Tack!

Bara kul att kunna hjälp till.

Kommentera

Ursprungligen postat av Banzai Visa inlägg
                Kanske dax att göra en sticky
                ja, en sticky på något av det som skrivits i ämnet skulle nog vara bra.

Behöver ju nödvändigtvis inte vara det jag skrivit nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                  Jag har lagt ut liknande information men det verkar inte som någon använder sökfunktionen på forumet.
                  Det finns massor med trådar med liknande ämnen. Bla vilket spö för nybörjare, vet inte hur många gånger jag skrivit.
                  Men repetion är ju kunskapens moder, fint jobbat Göran.

/Jörgen
                  Tack för de vänliga orden!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  552 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  176 visningar