Fråga om flugor (val av leverantör) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om flugor (val av leverantör)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga om flugor (val av leverantör)

Hej,

Efter ett antal tacksamma tips och råd har jag nu inhandlat mitt "nybörjarset" som blev ett Bromanodell 5/6... det fanns ett antal att välja på men jag beslutade mig för att handla lokalt.

Min lilla undran denna kväll gäller flugor.
    Jag har tittat på färdiga boxar hos flugor.se som ligger runt 400-450:- och ser samtidigt att Dan-Tackel har samma mängd för ca halva priset. Vad råder ni mig att göra?
    Skulle behöva flugor till put&take vatten men tänkte även ge mig på näbbgäddorna om jag hunnit lära tillräckligt tills dess.

Tack på förhand!

Jag har ingen erfarenhet av Dan-Tackel, men flugor.se flugorna är mycket välbundna och värda pengarna tycker jag.

Mvh Mladica

Kommentera

Hej! Jag har ingen erfarenhet av dan-tackels flugor men flugor.se har riktigt fina flugor. Sen får man ju fri frakt över 275:-
      Jag beställer alltid mina flugor från flugor men som sagt, har ingen aning om dan-tackels kvalité.

/Valter
      Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Hej!

Så vitt jag kan se är det en del mindre bra flug mönster i den där Dan Tackle boxen må den sedan vara billig. Plocka hellre ihop ett flug kit + ask enligt följande:

Streamers storlek 6 och 8:

Mickey Finn. Orange, röd och svart Booby. Svart och röd Zonker. Wooly Bugger, Svart och brun. Någon vit streamer typ Vita Sarah eller Appetizer t.ex. eller dylikt. Muddler Minnow, storlek 6, 8 och 10. Den senare i storlek 10 är en bra gräshopps imitation också.

Torrflugor storlek : 10, 12 , 14 och 16. Bruna, grå, oliv gröna och svarta.

Komplettera: med Danica (Sjösand slända), storlek 12. Nattslända, typ Streaking Caddis eller Europea 12. Storlek 12. Super puppa. Storlek 12 och 14. grå / brun och svart / oliv. Fjädermygga, typ Palmer mygga eller Buzzer. Storlek 16 och 18.
        Klinkhammer (kläckare) storlek 12 och 14. Svart, olive, och brun. Torra myror, 12 och 14, Geting storlek 12.

Nymfer, storlek: 10, 12, 14 och 16. Bruna,olive, grå och svarta. Komplettera med svart / gul Montana storlek 8 och 10.

Haröre nymfen, storlek 12 och 14. Husmask. Storlek 12, Nattslände puppa, med beige kropp och brunt bröst. Storlek 10 och 12. Flickslände nymf,oliv grön storlek 12 och 14. Fjädermygg puppa storlek 16 och 18. Czech nymfen, 12 och 14.

Då borde du ha en flug kollektion som funkar under hela säsongen. Du behöver ju inte köpa alla flugor på en gång. Starta med streamers och nymfer. De har du mest glädje av i början på säsongen. Sedan, framåt april - maj, kan du köpa torrisarna

Till Näbbgädda, ska de streamers jag listat fungera bra. Komplettera med "Baitfish" eller dyl. små fisk imitation i storlek 6 och 8 Grön / vit och svart / vit om du vill?

Till torrflugorna, skaffa en ask med små fyrkantiga fack så bryts inte hacklet (den tupp fjäder, torrflugor står på ytan med.

Till streamers och nymfer, köp en större ask med foam på båda sidorna.

Glöm inte att köpa någon slags torrfluge impregnering / olja också. Loon Aquel är bra t.ex.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-09, 10:39.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Glöm streamers till horngäddan. Funkar inte då de har dålig krokningsförmåga. Bästa är att fiska märlor

Kommentera

Tack för tipsen Göran! (som alltid!)
            Patric, eftersom jag är nybörjare så får du gärna berätta vad en märla är om jag t.ex vill hitta den på flugor.se, och vilken storlek?

Tack på förhand!

Kommentera

De flugor jag köpt på Dan-Tackel har varit bra, har dock inte handlat några mängder..
              Flugor.se är både bra och snabba!!
              + att det är fri frakt över 275:-
              Skitfiske!!

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
                Tack för tipsen Göran! (som alltid!)
                Patric, eftersom jag är nybörjare så får du gärna berätta vad en märla är om jag t.ex vill hitta den på flugor.se, och vilken storlek?

Tack på förhand!

Varsågod.

Jag förhastade mig en aning när jag rekommenderade streamers. Sorry! Glömde bort i brådskan, precis som Banzai påpekade, Näbbgäddans stenhårda mun / näbb.

Märlor, är små kräftdjur som står högt på mat listan hos många kustnära fiskar.

Här har du ett exempel på en imitation.

Här har du en annan imitation i "Glitter märlan".

Du bör nog skaffa den i en ljus variant för fin väders dagar. Och en mörk variant för gryning, gråväders dagar och skymnings fisket.

Mindre tub flugor med en liten och mycket vass trekrok är nog också någonting att pröva.

Edit. Här kan du se ett flug fiske efter Näbbgädda klipp:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-09, 22:32.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Precis som jock scott skriver är märlor en form utav räkor. Storlek, ja du st 6 och 8 borde vara lagom. Horngäddan ser väldigt bra så man kan fiska ännu mindre.
                  Finns inget som är så irriterande som horngäddor som krokar på o av sig själva på förstora krokar. Lyckligtvis finns det många horngäddor i havet.
                  En bra fisk att börja fiska efter med klass 5-6.
                  Senast ändrad av Banzai; 2010-03-09, 15:29.

Kommentera

jag har oxå tänkt att fiska lite näbb gädda i maj ,det värkar hur kul som helst

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    616 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    189 visningar