Longbelly och WF? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Longbelly och WF?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Longbelly och WF?

Tänkte på hur är longbelly linan?
    Är det som en WF fast med längre klump eller är jag helt ute? Eller som en blandning mellan DT och WF.

Läste nånstans att Longbelly är bra på både presentation på korta avstånd och man får till långa kast om så behövs.

/Valter
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Du har rätt i båda fallen. Både längre klump än en normal WF. Och är en hybrid mellan DT och WF. Med alla de positiva egenskaperna från båda. Dvs. WF linans kast längder och snabba skjutegenskaper. DT linans kast precision och mjukare landningar.

Sameo Python, är en bra Longbelly t.ex. Klump längd 16.5 m. Men klipp bort den färdiga tafs öglan. Har hört en hel del folk klaga på att den inte håller speciellt länge. Det är ju inte så svårt att ta litet olje fri Aceton och ta bort ca 5 cm av coatingen och sedan göra din egen ögla istället av kärnan. Lägg på litet tåligt kontakt lim på knuten också. Inte snabb lim dock! För hårt och skaver på linan.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-26, 22:03.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Håller med ovanstående, skippa wf och kör dt eller longbelly, mycket trevligare att fiska med.

/Jörgen
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Finns en uppsjö av bra linor,Rio Gold 14.3m, SA ED 20m, GL 4-Cast 14.3m, Wf är upp till 13m (tror jag) sen kallas dom Longbelly, fina linor att bära och som du kan presentera bra på både korta o långa avstånd.
        www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Vitsen med en longbelly ar ju kastlängderna, Blev väll utveklad för de verkligt långa kasten efter havsfisk typ Tarpon, Bonefish etc. (eg. överarmskast)
          Detta passar dåligt till nybörjare som har problem med en vanlig klump/belly-längd
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

på vilket sätt blir det svårare att kasta med en longbelly än en wf?

/Valter

Kommentera

Vanligen svårare att hålla en längre lina i luften kontrollerat än en kortare...

Kommentera

Ursprungligen postat av Skalle Visa inlägg
                Vanligen svårare att hålla en längre lina i luften kontrollerat än en kortare...
                Men du håller en Longbelly mer kontrollerat än en kort klump på längre distanser, själv anser jag att en longbelly på kortare avstånd kan ses som en DT-lina men behöver du dom extra meterna så föredrar jag dom på en Longbelly för att få flugan dit jag vill,själv har jag flertalet linor beroende på vart jag fiskar,kortklump/sylklinor på avstånd upp till 15m typ om du är utvadad i ett mindre vattendrag,longbelly i större vattendrag förvisso skiljer sig mina val av spön då oxå.

Så mitt tips om du ska satsa på EN lina så gå på typ Rio Gold el GL 4-cast dom funkar utmärkt på både korta o längre distanser o dom besitter fina egenskaper i så väl i presentation som i kontroll.

(Efter mina egna erfarenheter)
                www.kronos.pixbox.se

Kommentera

hur blir longbelly att kasta underhands/rull kast med?

Kommentera

Det fungerar bra.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar