Vilka nybörjarvadare?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka nybörjarvadare??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka nybörjarvadare??

Hej allihopa!!

Har flugfiskat ett tag nu och har bestämt mig för att skaffa ett par vadare inför säsongen!!

Men efter som jag inte har nån erfarenhet av olika märken så tänkte jag låta er hjälpa mig med det.

Och eftersom det är mina första så ska de kanske inte kosta alldelles för mycket. Så...

Vilka vadare rekomenderar ni en nybörjare??
    http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Andasvadare är ju bäst och dyrast.

Jag skulle säga neoprenvadare men är det varmt så svettas man en hel del. Helt nya går att få tag på för 500 kr.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Beror på din max budget?

Andasvadare, är ju bekväma och inte så svinaktigt varma som neopren under den varmare årstiden.
      Här är Guideline Explorer på rea som är nice. Kängor av något slag tilkommer dock.

Tänk på att köpa en storlek som gör det möjligt att ha litet varma kläder under oxå.

Vill du ha någonting som håller 2-3 säsonger vid normalt slitage och är billigt?

Då är ju PVC vadare ett alternativ:

Hade självt ett par Helly Hansen pvc vadare i några säsonger utan större bekymmer.

Nackdelen med PVC. Ganska varma sommar tid / viss kondens. Och pga av "fladdret" i låren, så slits de ganska mycket där och i grenen.

Vill du ha neopren trots allt? Då är faktiskt dessa Rapala vadare bra trots det låga priset.

Tänk på att pressa ur så mycket luft du kan ur PVC vadare och använd ett bälte. Du vill INTE hamna upp och ned i vattnet om olyckan är framme. Ha gärna en riktigt vass kniv i hänglet oavsett om du kör Andas eller PVC vadare som en säkerhets åtgärd.

Greja en stadig vadar stav. Se upp med billiga delbara stavar! De har en tendens att "gummi bandet" inuti är för klent. Vilket gör att om staven fastnar mellan stenarna, så kan du plötsligt stå där med en stav som inte längre ger det stöd du behöver eftersom staven har delat på sig vid någon led. Antingen köp denna:

Vadarstav Stonfly

Eller tillverka en självt av en bit stadigt aluminium rör som ska räcka till arm hålan. En bit kraftigt nylon rep med en karbin hake (Allt detta finns på en båt tillbehörs firma) Ett cyckel handtag och en stadig plast eller gummi plugg som du limmar i andra änden med epoxy lim.

Tänk på att repet ska vara så pass långt att du kan vada obehindrat och att staven kan hängas över ryggen när du inte använder den. Och ha alltid ett vadar, lagnings kit med dig. En stav smält lim (och en ask tändstickor ) funkar som första hjälpen vid läckage på de flesta vadare.

Tear aid funkar fin fint också:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-21, 19:11.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Beror på din max budget?

Andasvadare, är ju bekväma och inte så svinaktigt varma som neopren under den varmare årstiden.
        Här är Guideline Explorer på rea som är nice. Kängor av något slag tilkommer dock.

Tänk på att köpa en storlek som gör det möjligt att ha litet varma kläder under oxå.
        OK, men hur länge håller dessa vid "normalt slitage"??
        De verkar nice!!

Tror ni att dessa skorna blir bra till:
        http://www.jakto.se/fiske/flugfiske/...line-3946.html

Hur ska man vara klädd under vadarna + vadarskorna?!?
        Senast ändrad av fiskarlinus; 2010-01-21, 20:49.

Kommentera

Hej!

Låt oss säga 10 - 12 fisketurer per säsong och att du sköter om vadarna enligt instruktionerna?

Då ca 4 - 6 säsonger ungefär, är vad de flesta kvalitets vadare grejar normalt.

Säkert bra kängor det där.

En bra investering för att i längden slippa skav skador mellan käng skaftet och själva vadaren är sk. "grus skydd".

Det blir lätt "sandpappers verkan" när man vadar på grus eller sand botten.

På våren / senhösten:

Strumpor, + fleece eller päls fiber sockor.
          Långkallingar alt. Craft ställ + fleece eller päls fiber byxor. Ett par typ jogging brallor ytterst.

Jag tjatar om fleece. p.ga av att den lägger varm luft mellan vadarna och de andra plaggen. + Att om du vadar i strömmande vatten. Så känns inte vatten trycket lika jobbigt. Du får bättre blod cirkulation än om du inte har en bra buffert mellan dig och vatten trycket.

Tröjor i 2-3 lager + jacka

Justa neopren fiske handskar + fingervantar utan finger spetsar.

Varmt på huvudet och något som skyddar ansiktet. Visste du att den största värme förlusten sker genom huvudet?

På sommaren, kan det räcka med typ t-shirt och träningsoverall och ett par tjockare strumpor eller ett par sockor.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-21, 22:26.

Kommentera

Nu har jag spanat in ett annat set eftersom det inte var rabatt på de andra längre.
            Skulle detta set passa en nybörjare?
            http://www.fiskaonline.se/product.ht...ategory_id=105

Kommentera

Akta dig för Kinetic, vadar grejor! T.om Ron Thompson är bättre. Väldigt ogämn kvalitet.

Då är det bättre du lägger de 2.300 på ett annat vadar kit utan jacka.

Typ detta:

Kängor:

Eller om Loop vadarna är för stora för dig? Guideline Explorer 1799:- + Vision Emerger II
              Kängorna för 765 :-

Eller Aquaz BR204 vadar paket för 1.995,00

Aqua Z:as vadare etc. är helt o.k. de med.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-05, 01:04.

Kommentera

Ja du vadare är svårt ...Har själv använt Gamla Loop Adventure i 6 år nu och nu börjar kängorna ge sig!Har fiskat ungefär 30-50 dgar per år i dessa....En kompis har Kinetic vadare och de fungerar bra men dessa är inte använda mer än typ 30 fiskepass än så länge.....

Jag skulle nog köpa Loop om jag var i dina kläder mannen...

skitfiske på er därute

Kommentera

Men detta LOOP set då? (LOOP Adventure Vadarpaket)
                  http://www.jkflugfiske.com/produkter...ske_vara2.html

LOOP e ju ett stort (och känt) märke, så de borde väl ha bra grejer... eller?

Kommentera

Loops vadare, precis som resten av deras grejor är bra. Inga Simms vadare kanske? Men klart värda att kolla in.

Sedan, känns det ju inte lika pestigt att pensionera ett par sådana vadare efter några säsonger, än de dyra Simms dito heller.

Glöm inte att köpa Tear Aid nu! Det kan vara räddaren i nöden om olyckan är framme.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-06, 10:37.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar