Någon som kan göra bra egna tafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som kan göra bra egna tafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan tala lite för mig själv hur jag flugfiskar och vilka tafsar jag använder.

Harr, öring, regnbåge och röding - Köpta taperade tafsar för maximal presentation. Att presentera en torrfluga slarvigt kan göra så fisket skrämms eller rynkar på näsan åt flugan. Så där vill jag gärna kunna sträcka tafsen fint och se flugan landa bra. . . .Sen efter sträckningen av tafsen vill jag gärna höra ett sluuuuuuuuuurp från vattenytan, då vet jag att jag har presenterat bra.

Havsöring - Två till fyra meter 0,28 fluorocarbon (beroende på väder vind mm) räcker gott och väl till havsöring tycker jag. Presentationen till havsöring är inte lika viktigt då det oftast är vågigt och omrört i vattnet där öringen befinner sig. Dock har jag aldrig presenterat en fluga på en vakande havsöring i vindstilla eller lugnt vatten. . . Då borde taperingen vara viktig.

Gädda - 0,40-0,48 heldragen nylon med något stryktåligt i spetsen tex gäddwire eller någon tunn ståltafs. Jag föredrar det sistnämnda. På gädda har det funkat bra för mig att bara ha 1,5m i längd på flugtafsen. Fördelen med det är att det är lättare att rulla över flugan och kasten blir inte alls lika slängiga. Lite kortare tafs är bra om det blåser väldigt mycket.
    Men på senaste har jag kommit på att den ultimata gäddtafsen för mig är 1,80-1,90m lång.

/ Karki
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Jag använder "Stroft GTM" som "förlängning" på mina tafsar eller vad man ska säga. Yttersta spetsen som man skarvar på så att man slipper löpa nya tafsar hela tiden. Tycker att den funkar bra och den är inte särskilt dyr heller, Ca 60kr för en 100m spole med 0.20mm diameter. EDIT: Såg att den det stog om den högre upp.

Ett enkelt och snabbt sätt att byta spetsen är att göra öglor i båda ändarna.

Jag köper polytafsar och knyter inte tafsar själv men den går säkert att använda.. borde den

/Valter
      Senast ändrad av Valt3r; 2010-01-11, 22:52.
      Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
        Det hänger lite på din skicklighet och hur förhållanden är vid fiskeplatsen. Vindknutar är ju ett känt fenomen bland flugfiskare och det divideras friskt varför de uppkommer och varför inte. Men i början av den stora resan mot fulländning så blir det gärna knutar av typen" det tar hela dan att peta upp dem" på både själva köpetafsen och slitdelen. Då är det en befrielse att knyta på en ny och slippa stå där och huttra med tafsen i hand.
        Fast om man gör sin läxa rätt och med tiden så går det att ha en tafs under många fisktillfällen. Då är det mer pga att tafsen blir skavd eller börja likna en gammal telefonsladd som gör att man byter ut den.

Så ut bland de skånska öringarnas jaktmarker med flugspöt i högsta hugg, så ska du se att det biter på en fet blänkare vad det lider.
        OK, tack för hjäplen alla: Har googlat runt lite och hittade en e-butik där jag köpte hem 3 färdiga dyra flourocarbontafsar, froghair 3 st 249kr men då ska det ju vara bra kvalite och sen med tanke på att jag lagt ut flera tusen på 2 spön och 2 linor så betämde jag mig för att inte snåla utan lägga på 30-40kr extra per taffs. Sen kör jag på med fetnylon och wire till Gäddan enligt era tipps. Köpte också "små lätta ringar av rostfritt stål" sen kommer jag skarva på spettsar på detta eftersom. Dimmensionerna blev 0,18 till Harasjömåla sen 0,25 och 0,28 till Pattergisarna där jag köper billig Flourocarbon Fladen 0,25, 100m=59kr och kör på till kustfisket och metegrejjerna och annat fiskekul. TACK FÖR ALLA TIPPS

Nu är det bara att hoppas att isen kan släppa lite längs med kusten så man kan köra på, oj oj vad sugen jag är både med Haspelgrejjerna och nya Flugprylarna. Måste ut och vada
        Senast ändrad av ul-kul; 2010-01-12, 00:25. Anledning: extra

Kommentera

Må fiskegudarna vara dig nådig, ul-kul!
          Men skippa den där barnstjärts färgade styggelsen från dannebrogens land. Den borde förbjudas då den inte ärligt fångar fisken utan sätter deras ärthjärna i chock.
          Om du får 3 kilo silver på ett haröra i nymfstorlek 8, då snackar vi sportfiske och inte babyrosa trålning av havet.
          Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2010-01-12, 11:08.
          sigpic

Kommentera

Ha ha, baby-rosa trålning! He he..Måste ju börja någonstans men det blir nog bra

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            534 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            173 visningar