Någon som kan göra bra egna tafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som kan göra bra egna tafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som kan göra bra egna tafsar

Hej!

Jag är helt ny på flugfiske och har efter tipps införskaffat 2 olika spön/set
    (Se nedan)

Jag köpte färdiga taperade tafsar till detta i dimensioner som jag knappt har förstått X4-hit och 3X-dit, 6,4ib, .178 samt slitaffs material på en liten dyr rulle förhållande till hur meter det var på den typ 27meter eller nått. I alla fall nu är detta söndertrasslat och har fått knutar både här och där----- Behöver nya tafsar att träna med..

BEHÖVER HJÄLP med dimensioner och mest prisvärda material för att göra egna tafsar. Har 3 fiskeexempel se nedan (1,2,3)

Kan man ha vilken vanlig nylonlina som helst eller köpa större spolar med sån där Flourcarbon material, såg tipps på forummet om Climax Flourcarbon typ 55öre metern, 100m? Eller måste man köpa sånna där dyra små spolar 20-30meters

Vilka dimensioner ska man köra på för följande, hur många steg ska taffsen ha, inklusive slit-tafs:

1. Regnbåge/Aborre
    2. Havsöring
    3. Gädda

Efter att ha läst på forumet om tafsar och tafsmaterial har jag förstått att det är bäst att köpa färdig men jag vill ändå göra några egna tafsar nu i början när jag ändå tar sönder de hur snabbt som helst med knutar och diverse trassel (Ja, jag ska gå en kastkurs) men i väntan på detta vill jag prova att lära mig kasta hjälpligt och därför göra mina egna taffsa som då kan bli billigare....

Min fråga är alltså, utifrån de 2 flugseten nedan---

1. Ett Loop Multi #5 med en Rio gold flytlina på en billig Okuma-rulle
    (Tanken är att det ska fiskas Regnbåge och Aborre med detta)

Vad ska jag köpa för lindimensioner för detta fiske med Loop-setet?

2. Ett Guideline Exp #8 med en Guideline Coastal DC int -lina på en Loop CLW-rulle (Här är tanken att jag ska föröska mig på Havsöring längs med Öresund samt att också prova på Gäddfiske i Lödde Å när isen försvinner)

Vilka dimensioner ska jag ha på dessa två olika taffsar?
    -Havsöring?
    -Gädda?

Hoppas det går att förstå mina frågor? Är ju som sagt själv helt ny på detta och det är så många nya begrepp att det känns lite svårt att vara mer precis än så här men hoppas någon kan ge något konkret tipps för att komma igång med detta på alvar.

Oj oj vad mycket frågor det blev: Summa sumarum:

3 Tafsar, 3 Fiskar

1. Regnbåge #5 - Tafsmaterial/Dimensioner?
    2. Havsöring #8 - Tafsmaterial/Dimensioner?
    3. Gädda #8 - Tafsmaterial/Dimensioner?

Samt, kan man köra på vilken nylonlina/flourcarbonlina om helst för detta? Allstå att man köper allt på lite större spolar och sen sitter och pysslar med detta själv när de är som allra kallast ute.

Kommentera

Hej! En allaround tafs längd är från spöt's toppögla ner till halva handtaget ungefär.

Put and take fiske tafs standard:

ca 1m 0.35, 50cm 0.25. Resten o.20 alt. 0.18 eller tunnare. Beräknat på ett 9 fots spö = 2.7m

Sedan kan du förlänga tafsen till mellan 11 fot (ca 3.3 m) och 14 fot (4.2m) vid torrfluge och nymf fiske om fisken är skygg. Men då bör du förlänga alla tafsdelarna och inte bara spetsen. Vid fiske med typ stora Gäddflugor, streamers eler HÖ / Laxflugor, är det bra att köra kortare längd på spetsen och lägre "butt" och mellandel på tafsen istället.

Havsöring. 0.40. 0.35. 030 alternativt 0.35. 0.30 och 0.25

Gädda: samma som för HÖ. Alternativt vire spets. Dragstyrkan på viren bör vara mellan 8 och 15 pound

Längd på HÖ och Gädd tafsar som ovan.

Jag använder vanlig kvalitets nylon lina som tafs material ( Föredrar DAM Tectan Premium) Nylon, har fungerat bra i alla år för mig. Använder Kirurg knuten för att skarva ihop de olika dimensionerna. Ha en s.k. nagel tång med dig. Kostar 25:- på Apoteket. Perfekt till att knipsa av tafs med. Glöm inte att fukta nylonet innan du drar ihop knutarna nu. Annars är det risk att nylonet " brinner av".

En flugtafs spets tjocklek har inget att göra med spöts klassning. Tjockleken, beror på vilken fisk du är ute efter och hur stor flugan är? En liten torrfluga eller nymf, storlek 16 eller mindre ska du ju köra typ 0.18 eller tunnare tafs spets till.

Medans om du kör en storlek 6 eller 8 streamer till Regnbågs fisket t,ex., så kör man oftast 0.20 eller 0.18 spets.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-10, 20:02.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

oj oj vad bra svar. Tror jag fattar nu, det där med tafsen. Flugans storlek avgör och inte spöklassen :-) TACKAR! Har läst de nadra trådarna om tafsens betydelse och jag börjar fatta lite nu med kort och lång tafs, spetsen tjocklek i förhållande om man ska fiska Gädda som inte är så känslig vs småflugor på någon mer rädd/känslig fisk. TUSEN TACK. Precis vad man behöver som nybörjare. Googlade också på nylonlinan du använder (DAM Tectan Premium) Citat :

"En av marknadens bästa nylonlina. Säljes på 100m spolar som är sammankopplade" Vilket låter bra!

Dessutom sjukt bra pris 100m a 54kr. Helt överkommligt så har man ju så det räcker och blir över med 3-4 rullar i olika dimmensioner.

Om någon annan har andra idéer tveka inte att skriva, allt är av intresse nu när man får fiska vid datorn istället. Var ute för 2 dagar sen när det nästan var 10minus vid Sibbarp.

Tog med kustspöt/haspel och tänkte ta några kasst efter HÖ men det hade börjat frysa på is ända in mot land. Det enda jag kroka var isflak Bara att ge upp för stunden. Så fort det blir lite varmare typ 3-4 plusgrader då ska jag ut och prova Flugspöt med nya tafsar och på med en rosa pattegris. Tänkte prova nya vadarna också. Något tipps på bra ställe att börja? Alltså inte för stenigt utan mer jämgrundt?

Kommentera

Ursprungligen postat av ul-kul Visa inlägg
          Oj oj vad mycket frågor det blev: Summa sumarum:

3 Tafsar, 3 Fiskar

1. Regnbåge #5 - Tafsmaterial/Dimensioner?
          2. Havsöring #8 - Tafsmaterial/Dimensioner?
          3. Gädda #8 - Tafsmaterial/Dimensioner?

Samt, kan man köra på vilken nylonlina/flourcarbonlina om helst för detta? Allstå att man köper allt på lite större spolar och sen sitter och pysslar med detta själv när de är som allra kallast ute.
          Mycke frågor blir det lätt när det gäller flugfisket
          Jag brukade knyta egna tafsar förr i tiden men det är knappast försvarbart varken tidsmässigt eller ekonomiskt. Men det kan ju va rätt roligt för att förstå hur en tafs fungerar i praktiken och experimentera med olika lösningar.
          Det är inte så praktiskt att dela in tafsar för arter utan vilka flugor du måste använda för ett visst fiske. Om du fiskar regnbåge eller havsöring så kan du använda samma sorts flugor i samma storlekar. Streamerfiske fungerar lika bra på bägge de två arterna i vissa situationer. Då kanske det krävs 0.25 mm tafs med en grov butt.
          Men du kanske fiskar med torrflugor eller nymfer efter samma arterna och använder olika flugtyper och storlekar och därför måste använda olika typer av tafsar. Här kan ju allt från 0.12 till en bit över 0.20 mm tafs och kanske 10-14 fots längd vara det som krävs.
          Det som rent prakltiskt gäller för flugtafsar är att ju tyngre och större flugor du använder ju kraftigare och kortare tafs. Ju lättare och mindre flugor du ska använda ju längre och tunnare tafs är funktionellt.
          Till flugfiske efter gädda så behöver du oftast ingen taperad tafs alls utan det fungerar lika bra med ex 0.40- 0.60 monolina på en och en halv meter som du kopplar en tunn ståltafs till för att inte bli av med dina flugor.
          Idag köper jag färdiga tafsar av hygglig kvalitet och använder tafsmaterial i antingen vanligt nylon eller ibland Fl. carbon. Det finns små lätta ringar av rostfritt stål att köpa för att få en snabb och fexibel koppling mellan tafs och slitdel.
          Så gör jag men det finns olika lösningar för det mesta här i världen.
          sigpic

Kommentera

Bra tipps! Men nu är bara problemet att hitta någonstans på nätet att köpa tafsmaterial i tex flourcarbon som ligger vettigt i pris. Typ Climax flourocarbon såg rek om pris på 55kr för 100m men har fortfarnde inte hittat en enda Flourcarbonlina under 2kr metern. Någon som vet bra webbshop för detta ändamål?

Eller var de säljer lite längre typ 100m av bra nylonlina för att fixa tafsar?

Vill ha lite längre förpackningar så jag kan ha linorna till annat fiske också.

Kommentera

tips 1: Gå ut på gräsmattan, sätt på 0.25 eller whatever 2.5 meter tafs, helt otaperat. Lär dig kasta. Kan du kasta med det, då kan du kasta med riktig tafs.

tips 2: Köp ett par olika färdiga tafsar, när det gått några flugor, skarva på då det du bör ha, 0.18 eller 0.25 osv.

Själv så har jag ett par sådana spolar med mig på fisket. 25 meters spolar Stroft gtm. Har använt den linan i 8 år eller nå sånt och aldrig känt att jag skulle vilja byta nån gång(alltså inte samma spole, men likadan sort...). Att tapera sina egna tafsar gör bara risken större att det ska bli knutar på tafsen. Har man fått en knut brukar det lätt kunna bli en ny. Ett dåligt kast i luriga vindförhållanden, vips. Dock brukar oftast det vara spetsen som får knuten. Vilken man byter billigt och enkelt. En 25 meters spole kostar ca 40:-, du behöver ett par stycken dimensioner och det räcker ett par år...
              http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av ul-kul Visa inlägg
                Bra tipps! Men nu är bara problemet att hitta någonstans på nätet att köpa tafsmaterial i tex flourcarbon som ligger vettigt i pris. Typ Climax flourocarbon såg rek om pris på 55kr för 100m men har fortfarnde inte hittat en enda Flourcarbonlina under 2kr metern. Någon som vet bra webbshop för detta ändamål?

Eller var de säljer lite längre typ 100m av bra nylonlina för att fixa tafsar?

Vill ha lite längre förpackningar så jag kan ha linorna till annat fiske också.
                Om du kollar in exempelvis Ebay så hittar du en mängd med säljare som saluför fl.carbon. Där ligger den under 2 kr metern om det gäller de vanligaste märkena från berkly, p-line, gamma osv. Och den finns i 250 yards spolar.
                Den allra bästa kvaliten på fl.carbon finns bland de japanska tillverkarna och som är avsedd för den japanska marknaden men är riktigt dyr. Resten av alla fl.carbonlinor tillverkas i Tyskland och är billigare även om den i försäljningsleden kostar en slant.
                Det finns också copolymerlinor som är en kärna av nylon med ett hölje av fl.carbon som är ett ännu billigare alternativ än ren carbon och som fungerar bra till flugtafsar.
                Googla bara på fluorocarbon, copolymer eller någon av märkena ovan så hittar du info och vad folk tycker om dem.
                Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2010-01-11, 12:19.
                sigpic

Kommentera

Steg 1 är avklarat. Dvs öva på gräsmattan.

Har dessutom skrivit upp mig på en kast kurs i April men i väntan på detta ska jag ändå ut längs skånes kust fiska Havsöring med Haspel. Därför tänkte jag ta med flugspöt också och träna lite men med chans på att även få fisk. Även om chansen för mig kanske blir minnimal så skulle det ju ändå kännas lite mer roligt att man har rätt fluga och rätt taffs i fall man skulle landa rätt

Men i alla fall om jag förstår rätt. Det enklaste/bästa enligt Morta och Letsgofishing.... är att köpa färdig taffs i bra kvalite sedan byta spetsar utifrån vad som ska fiskas/eller vilka flugor som ska användas..Stora gäddflugor på med fettafs 0,4-0,6 använd wire som spets - Större Havsöringsflugor på med färdig tafs skarvat med 0,25-0,30

Betydet detta att man då kan använda en färdigtaperadtafs, mycket länge och bara byta spetsar? Hur länge på ett ungefär behåller man i snitt den färdiga delen i så fall?
                  Senast ändrad av ul-kul; 2010-01-11, 16:51. Anledning: rätt fluga

Kommentera

Betydet detta att man då kan använda en färdigtaperadtafs, mycket länge och bara byta spetsar? Hur länge på ett ungefär behåller man i snitt den färdiga delen i så fall?
                    Det hänger lite på din skicklighet och hur förhållanden är vid fiskeplatsen. Vindknutar är ju ett känt fenomen bland flugfiskare och det divideras friskt varför de uppkommer och varför inte. Men i början av den stora resan mot fulländning så blir det gärna knutar av typen" det tar hela dan att peta upp dem" på både själva köpetafsen och slitdelen. Då är det en befrielse att knyta på en ny och slippa stå där och huttra med tafsen i hand.
                    Fast om man gör sin läxa rätt och med tiden så går det att ha en tafs under många fisktillfällen. Då är det mer pga att tafsen blir skavd eller börja likna en gammal telefonsladd som gör att man byter ut den.

Så ut bland de skånska öringarnas jaktmarker med flugspöt i högsta hugg, så ska du se att det biter på en fet blänkare vad det lider.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    151 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X