Hej!
Jag är helt ny på flugfiske och har efter tipps införskaffat 2 olika spön/set
(Se nedan)
Jag köpte färdiga taperade tafsar till detta i dimensioner som jag knappt har förstått X4-hit och 3X-dit, 6,4ib, .178 samt slitaffs material på en liten dyr rulle förhållande till hur meter det var på den typ 27meter eller nått. I alla fall nu är detta söndertrasslat och har fått knutar både här och där----- Behöver nya tafsar att träna med..
BEHÖVER HJÄLP med dimensioner och mest prisvärda material för att göra egna tafsar. Har 3 fiskeexempel se nedan (1,2,3)
Kan man ha vilken vanlig nylonlina som helst eller köpa större spolar med sån där Flourcarbon material, såg tipps på forummet om Climax Flourcarbon typ 55öre metern, 100m? Eller måste man köpa sånna där dyra små spolar 20-30meters
Vilka dimensioner ska man köra på för följande, hur många steg ska taffsen ha, inklusive slit-tafs:
1. Regnbåge/Aborre
2. Havsöring
3. Gädda
Efter att ha läst på forumet om tafsar och tafsmaterial har jag förstått att det är bäst att köpa färdig men jag vill ändå göra några egna tafsar nu i början när jag ändå tar sönder de hur snabbt som helst med knutar och diverse trassel
(Ja, jag ska gå en kastkurs) men i väntan på detta vill jag prova att lära mig kasta hjälpligt och därför göra mina egna taffsa som då kan bli billigare....
Min fråga är alltså, utifrån de 2 flugseten nedan---
1. Ett Loop Multi #5 med en Rio gold flytlina på en billig Okuma-rulle
(Tanken är att det ska fiskas Regnbåge och Aborre med detta)
Vad ska jag köpa för lindimensioner för detta fiske med Loop-setet?
2. Ett Guideline Exp #8 med en Guideline Coastal DC int -lina på en Loop CLW-rulle (Här är tanken att jag ska föröska mig på Havsöring längs med Öresund samt att också prova på Gäddfiske i Lödde Å när isen försvinner)
Vilka dimensioner ska jag ha på dessa två olika taffsar?
-Havsöring?
-Gädda?
Hoppas det går att förstå mina frågor? Är ju som sagt själv helt ny på detta och det är så många nya begrepp att det känns lite svårt att vara mer precis än så här men hoppas någon kan ge något konkret tipps för att komma igång med detta på alvar.
Jag är helt ny på flugfiske och har efter tipps införskaffat 2 olika spön/set
(Se nedan)
Jag köpte färdiga taperade tafsar till detta i dimensioner som jag knappt har förstått X4-hit och 3X-dit, 6,4ib, .178 samt slitaffs material på en liten dyr rulle förhållande till hur meter det var på den typ 27meter eller nått. I alla fall nu är detta söndertrasslat och har fått knutar både här och där----- Behöver nya tafsar att träna med..
BEHÖVER HJÄLP med dimensioner och mest prisvärda material för att göra egna tafsar. Har 3 fiskeexempel se nedan (1,2,3)
Kan man ha vilken vanlig nylonlina som helst eller köpa större spolar med sån där Flourcarbon material, såg tipps på forummet om Climax Flourcarbon typ 55öre metern, 100m? Eller måste man köpa sånna där dyra små spolar 20-30meters
Vilka dimensioner ska man köra på för följande, hur många steg ska taffsen ha, inklusive slit-tafs:
1. Regnbåge/Aborre
2. Havsöring
3. Gädda
Efter att ha läst på forumet om tafsar och tafsmaterial har jag förstått att det är bäst att köpa färdig men jag vill ändå göra några egna tafsar nu i början när jag ändå tar sönder de hur snabbt som helst med knutar och diverse trassel
(Ja, jag ska gå en kastkurs) men i väntan på detta vill jag prova att lära mig kasta hjälpligt och därför göra mina egna taffsa som då kan bli billigare....Min fråga är alltså, utifrån de 2 flugseten nedan---
1. Ett Loop Multi #5 med en Rio gold flytlina på en billig Okuma-rulle
(Tanken är att det ska fiskas Regnbåge och Aborre med detta)
Vad ska jag köpa för lindimensioner för detta fiske med Loop-setet?
2. Ett Guideline Exp #8 med en Guideline Coastal DC int -lina på en Loop CLW-rulle (Här är tanken att jag ska föröska mig på Havsöring längs med Öresund samt att också prova på Gäddfiske i Lödde Å när isen försvinner)
Vilka dimensioner ska jag ha på dessa två olika taffsar?
-Havsöring?
-Gädda?
Hoppas det går att förstå mina frågor? Är ju som sagt själv helt ny på detta och det är så många nya begrepp att det känns lite svårt att vara mer precis än så här men hoppas någon kan ge något konkret tipps för att komma igång med detta på alvar.
oj oj vad bra svar. Tror jag fattar nu, det där med tafsen. Flugans storlek avgör och inte spöklassen :-) TACKAR! Har läst de nadra trådarna om tafsens betydelse och jag börjar fatta lite nu med kort och lång tafs, spetsen tjocklek i förhållande om man ska fiska Gädda som inte är så känslig vs småflugor på någon mer rädd/känslig fisk. TUSEN TACK. Precis vad man behöver som nybörjare. Googlade också på nylonlinan du använder (DAM Tectan Premium) Citat :
Tog med kustspöt/haspel och tänkte ta några kasst efter HÖ men det hade börjat frysa på is ända in mot land. Det enda jag kroka var isflak
Bara att ge upp för stunden. Så fort det blir lite varmare typ 3-4 plusgrader då ska jag ut och prova Flugspöt med nya tafsar och på med en rosa pattegris. Tänkte prova nya vadarna också. Något tipps på bra ställe att börja? Alltså inte för stenigt utan mer jämgrundt?

Kommentera