Skillnaden mellan DT och WF lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnaden mellan DT och WF lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skillnaden mellan DT och WF lina

Tjena.

Jag satt och läste några olika trådar inne på hemsidan och blev nyfiken på vad skillnaden mellan DT och WF linor är.

Ursprungligen postat av Filip_the_on Visa inlägg
    Tjena.

Jag satt och läste några olika trådar inne på hemsidan och blev nyfiken på vad skillnaden mellan DT och WF linor är.
    HAR du testat?

Kommentera

DT står för double taper och innebär att klumpen sitter mitt på linan och att taperingen i fram och bak ändan är likadana. Detta ger en lugnare presententation av flugan men lämpa sig mest till fiske på kortare avstånd.

WF står för weight forward. Klumpen är längst fram på linan så du får snabbt ut själva kastvikten och kan når längre med färre luftkast. Det används där man vill når längre men presentationen av flugan blir inte lika mjuk som med DT.

Kommentera

Okej. Tack fördet bra svaret. Vad hade ni själva föredragit?

Kommentera

Båda har sina fördelar och nackdelar.

DT linan är väl mest lämpad för korthåll och medel distans fiske. Speciellt för torrfluge och nymf fisket eftersom den presenterar dessa flugor mjukare och mer precist.

DT linan kan ju vändas också när ena spetsen av linan börjar bli en aning sliten.

Nackdel. Tar mer tid att skjuta samma mängd lina som en WF.

WF linan skjuter snabbare och en aning längre med mindre ansträngning. Men tenderar till att vara litet mer oprecis när den landar. Plaskar en aning mer också.

Man kan säga, att vid fiske i mindre till medelstora vattendrag, är nog en DT det bästa valet.

Vid sjö flugfiske och kust fiske, är WF linan det bättre valet. Och det som de flesta flug fiskare verkar föredra nuför tiden.

Sedan har du ju "Longbelly" linan, som är en slags hybrid mellan DT och WF. Har klumpen i ena spetsen precis som WF linan. Men klumpen sträcker sig till halva linan ugefär. Har väl sammantaget de bästa egenskaperna från både DT och WF.
          Men få av deras nackdelar.

RIO Gold, är en sådan, mycket bra Longbelly lina t.ex.

Jag, kör mest med WF. Men så tillgår mycket av mitt fiske i Put and Take vatten också.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-04, 22:03.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          534 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          173 visningar