Skjutklump till laxfiske?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skjutklump till laxfiske??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skjutklump till laxfiske??

Jag undrar om det finns någon som kan ge lite tips ang skjutklumpar till laxfiske m tvåhandsspö. Jag har ett Black Shadow Exclusive 14´ klass 9-10 som skall utrustas m ny lina.
    Jag har blivit rek Zpeys "system" samt Loop Opti Adapted.
    Jag lockas av idéen med att enkelt kunna byta spetsar.
    Är det någon som har erfarenhet av dessa linor eller vill ge tips på någon annan?

Det blir mest fiske i Mörrumsån.

Tack på förhand - Sunkan

Hej!

Zpey's linor och klumpar vet jag inget om. Men är säkert helt o.k. Loop, tycker jag inte verkar ha riktigt bra linor.

Skulle tro att RIO, är ett juste val. Iaf är deras vanliga linor väldigt bra.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

rekomenderar rios scandinavian multitip, sjutlina skulle jag välja rios flat 50p, grymma linor.
      Det värsta är att dom troligtvis är slutsålda överallt, men tror dom har i en butik i gävle!
      www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"

Kommentera

Tack för svaren. Låter intressant med RIO:s linor. RIO hade en variant med utbytbara spetsar som verkar bra. Det som kändes bra med LOOP och Zpey var att deras klumpar/Skjutlinor hade färdiga öglor.
        Jag är inte rätt man att klippa och "klistra" i nya linor. Skulle behöva pröva om linan passar till mitt spö också. Finns det RIO linor för utprovning/testning någonstans?
        Mvh Sunkan

Kommentera

Ursprungligen postat av Sunkan11 Visa inlägg
          Tack för svaren. Låter intressant med RIO:s linor. RIO hade en variant med utbytbara spetsar som verkar bra. Det som kändes bra med LOOP och Zpey var att deras klumpar/Skjutlinor hade färdiga öglor.
          Jag är inte rätt man att klippa och "klistra" i nya linor. Skulle behöva pröva om linan passar till mitt spö också. Finns det RIO linor för utprovning/testning någonstans?
          Mvh Sunkan
          Det blir nog svårt att testa någonstans, när man blir riktig petig så börjar man kapa decimetrar...
          Köp en billig klump (sh) hos dan-tackel och börja kapa. Sen mäter du och väger klumpen.
          Det är väldigt individuellt hur lång och tung klump du ska ha.

/Jörgen
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Inget fel på loop adapted -kitet bara du skaffar ett som funkar med tänkt spö. På 14 fotaren använder jag bara loop-kitet, det känns tillräckligt.

Kommentera

Opti adapted är förmodligen nåt nytt förresten, så det har jag inte provat. Mitt har flera år på nacken och hette bara loop adapted har jag för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sunkan11 Visa inlägg
                Jag undrar om det finns någon som kan ge lite tips ang skjutklumpar till laxfiske m tvåhandsspö. Jag har ett Black Shadow Exclusive 14´ klass 9-10 som skall utrustas m ny lina.
                Jag har blivit rek Zpeys "system" samt Loop Opti Adapted.
                Jag lockas av idéen med att enkelt kunna byta spetsar.
                Är det någon som har erfarenhet av dessa linor eller vill ge tips på någon annan?

Det blir mest fiske i Mörrumsån.

Tack på förhand - Sunkan
                Tjena Sunkan

Hmmm, Mörrumsån ja...... Den är lite speciell med tanke på topografien och åns bottenbeskaffenhet; stenig och jävlig skulle jag kunna karakterisera den.

Det jag kommit fram till är att linor med olika sjunkgrad i klumpen funkar bäst. Det jag syftar på är kombi-liner typ Guideline och Vision för att ta några.

Vid fiske i den ån händer det ofta att man behöver "menda" liner över uppstickande stenspetsar och att man inte vill att bakenden av linan går för djupt. spetsen skall fiska maksimalt djup

Dem liner jag önskar att föreslå är dem som är kombinerat med två sjunk-klasser, typ sjunk-I/sjunk-II. Den är nog mest allround i Mörrum.

Men typ sjunk-II/sjunk-III är kanon vid lite högre vattenföring (25-30 m3)

Under vårfisket funkar den linan oxå bra men kan kombineras med en snabbsjunktafs.

Är det mindre vatten i ån, ner mot 15 m3 så bör man fiska lite högre upp -med linan, inte flugan: intermediate/sjunk-I eller varför inte flyt/intermediate.
                Detta skall i så fall kombineras med 3-4 m snabbsjunktafs. Detta ekipaget kan man styra och menda i dem flesta svåra situationer.

Fiskade mycket med den "mörrumsmetoden" i Beiarelv i fjol och det funkade t.o.m. att fiska en intermediat med snabbsjunktafs och Mässingstub. Fick flera laxar än kompisarna som för det mesta stod och slet av på bottennapp. Min lina gick klar över stenarna och flugan fiskade djupt i bakvattnen. Mycket svårt eller omöjligt att fiska på det sättet med vanliga sjunkliner.

Guidelines kombiliner är längre än Visions så du får prova dig fram vilka som passar ditt Bringsen-spö bäst.

Sen håller Loops liner hög klass, har inget speciellt att klaga över. I varje fall inte då det gäller för lax/havsöringsfisket.

Du får testa dig fram, ingen lina är universal i Mörrum, garranterat, men det viste du nog redan........

skitt fiske
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Hej jag använder flyt/sjunk1 i mörrum på sommaren funkar nästan 70% om året. Har inte fiskat så mycket på våren men en sjunkII/sjunkIII borde vara lagom o en grain lina. Som Flodström säger kan man alltid byta tafsar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  563 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  179 visningar