Gammal lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gammal lina

Jag tänkte att jag kanske skulle ta att prova farsans gamla grejjer (spö, rulle och lina från 70talet skulle jag tro). Hur håller sig flugfiske linor? Måste man byta dom ofta också eller tror ni den kan klara små bågar att testa sig fram om flugfiske är nått för mig?

Gör rent linan med ljummet vatten+YES och fetta in lite
    Kolla så inte linan spruckit, ut o testa...! :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av perrelito Visa inlägg
      Gör rent linan med ljummet vatten+YES och fetta in lite
      Kolla så inte linan spruckit, ut o testa...! :-)
      Gött, ungefär vad jag ville höra

Kommentera

nackdelen kan vara om linan har legat på spole länge att den korvar sig.
        www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"

Kommentera

alltså linan nästan legar lindad runt rullen i 25 år + så tror jag att den har nog börjat spricka och om du har tur så är det inte sprickor i linan, men det lär ju ha rätt mycket 'minne' men det funkar för en engångsprovning i alla fall
          [FONT="Arial Narrow"]Skitfiske på er! [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
            Jag tänkte att jag kanske skulle ta att prova farsans gamla grejjer (spö, rulle och lina från 70talet skulle jag tro). Hur håller sig flugfiske linor? Måste man byta dom ofta också eller tror ni den kan klara små bågar att testa sig fram om flugfiske är nått för mig?

Hej Peter Celion; För att "prova farsans gamla grejjer" och torrfiska på gräsmattan hemma utanför köksfönstret duger nog de gamla linorna från 1970-talet. Den dagen du fått in någorlunda kastteknik är det dags att byta backing, fluglina och tafs till fabriksnya "grejjer". Tänk bara tanken att en 10-kilos blanköring hugger i första kastet.....
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Peter Celion; För att "prova farsans gamla grejjer" och torrfiska på gräsmattan hemma utanför köksfönstret duger nog de gamla linorna från 1970-talet. Den dagen du fått in någorlunda kastteknik är det dags att byta backing, fluglina och tafs till fabriksnya "grejjer". Tänk bara tanken att en 10-kilos blanköring hugger i första kastet.....
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Janå, jag anser att "risken" för en 10-kils blanköring i svartedalen är näst intill noll :p

Kommentera

Ett tips, för att avhjälpa den gamla linans minne något iaf. Är att efter tvätt / fettning. Gå ut på gräsmattan och ha någon med dig som kan hjäpa dig att hållla i linan medans du sträcker / töjer litet i den under ett par minuter. Det brukar reda ut de värsta spiralerna iaf.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Öva inte in dig för mycket i de gamla sakerna bara... Dagens grejer är inte alls samma å kasta med som prylar för 30 år sedan... Bytt själv upp mig för 2 år sedan på klass-5 grejerna, de gamla var typ 10 år gamla... Tog nog halva sommaren innan jag vant mig. Dock så kastar jag säkert 10 meter(!) längre med de nya prylarna nu och det känns mycket säkrare och roligare att ta fisk med "fräscha" grejer.
                  http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Ett tips, för att avhjälpa den gamla linans minne något iaf. Är att efter tvätt / fettning. Gå ut på gräsmattan och ha någon med dig som kan hjäpa dig att hållla i linan medans du sträcker / töjer litet i den under ett par minuter. Det brukar reda ut de värsta spiralerna iaf.
                    Nu ska ni få skratta lite också.
                    Vad menar ni med att jag ska fetta in linan? Vad skall användas te de?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    560 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    178 visningar