"skönaste" #4 spö/lina combo - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"skönaste" #4 spö/lina combo

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "skönaste" #4 spö/lina combo

Tjena!

Tittar på att utvecklas "neråt" i klass-storlekarna. Letar efter ett #4 spö för de där sköna intima torrflugepassen på småharr/öring/röding i mindre vattendrag.

Vilka #4 är era favoriter. Jag är inte speciellt märkesbunden då jag har Loop, Broman å Dell å Vision mfl i andra spöklasser...

/Don

Min personliga favorit för tillfället är en sage z-axis. På den kör jag för tillfället en loop stillwater. Passar mig perfekt då det är lite längre klump på den. Men svårt att säga. Spösmak är personligt och varier mycket mellan personer. Smak av linor varier om möjligt nästan ännu mer. Om du har möjlighet gå till nånstans du kan testkasta spöna innan du köper dem. Försök hitta något som passar din smak och prisklass.

Kommentera

Favoriten är helt klart SAGE Z-axis 8,6' #4 med en SA ED lina,

// Cz

Kommentera

G loomis streamdance 8,6 fot # 4. Bland den trevligaste spöt jag provat, annars finns de lite större utbud om man går en klass, och i såna fall måste jag rekomendera sage xp 10 fot # 5 dyra spön tyvärr men man kan få dom för en hygglig peng om man köper beganat och då har du livstids garanti på grejerna också. linor som jag är jäkligt förtjust i är loop,s optilinor speciellt stillwaterlinan men alla är bra i olika sammanhang

Kommentera

Vill du fiska med klass 4 i små vatten(som inte alls behöver betyda liten harr f.ö, många gånger tvärtom...) Så rekommenderar ju jag ett kortare spö, typ 8-8.6' med en kortare klump. Vid "bäckfiske" behöver man sällan kasta mer än 12 meter, och oftast inte mer än 5-6.... Härligt intimt fiske... Vilket märke/serie däremot är dessvärre som alltid när det gäller fluggrejer en personlig sak. Bara att åka till affären och känna, om du frågar mig.
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

jag har ett scierra pico v2 som är ruggit skönt 8f. och en loop opti stream lina på det :P

Kommentera

Håller med Morta. Ett kort spö vid fiske i små vatten är en stor fördel då sväng rummet oftast är dåligt p.ga. all vegitation. Självt har jag ett äldre klass 4, 7.6 fotare till bäcköring fisket som fungerar alldeles utmärkt till detta. Ska få göra tjänst vid Harr fisket i sommar också.

Jag skulle t.om kunna tänka mig ett klass 2 eller 3 spö till detta slags bäck / små å fiske. Ju lättare grejor, ju roligare är det!

Och som sagt, om du har någon välsorterad butik inom lämpligt rese avstånd? Åk dit och känn på spöna först innan du bestämmer dig.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2009-12-10, 21:30.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har ett Vision GTFour 8' #4 med en Vision GT #4-5 och en Vision Target #4 lina.. Helt underbar utrustning för harr och öringfiske i strömmande vatten. Det ger fortfarande bra känsla med små harrar på runt 30cm men har även fångat öring på 2,9kg med den utrustningen så den klarar det mesta
                Bajen forever!

Kommentera

Kan inte säga så mycket om denna fråga,men jag väntar på att prova mitt ZXL 490 med en gpx #4 på jag har en känsla av att det kan inte vara fel
                  www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Satt här och kollade på Cabelas' hemsida efter spön, och hittade ett St. Croix Avid 6' #3 spö, som väger 66.3 gram för 1497 riksdaler... Man blir grymt sugen faktiskt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    540 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    174 visningar