Gäddflugspö för alla flugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddflugspö för alla flugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddflugspö för alla flugor

Hej!

Nu är jag så jävla trött på att inte kunna kasta i vind och att vara begränsad till syntetmaterial i flugbindadet.
    Syntetmaterialen blir så fladdriga i luften att de ändå blir svåra att kasta och så tycker jag att flugor av naturmaterial rör sig mycket finare i vattnet (tror inte gäddorna bryr sig men man är som man är).
    Naturmaterialen är också oftast billigare än syntetmaterialen vilket kan vara bra för en femtonåring med dålig ekonomi.

Så vilket spö rekommenderar ni om jag vill kunna kasta dom flesta flugorna i lite vind?
    Ska gärna vara lite fight kvar i fisken också.
    Räcker ett klass åtta, eller behöver man ett klass nio, eller kanske till och med tio?
    Skulle bromanodells esox lucius spö kunna vara något?
    Det är ju inte allt för dyrt till skillnad från t ex. Visions GT 4 (tror jag den hette) som jag har hört talas om.

Hoppas det finns någon här som vet.

Hälsningar David.
    Senast ändrad av gäddfiske; 2009-11-17, 22:10.

En 8/9. 9 - 10f bör ju funka i de flesta fall.

Guideline ExP3, klass 8 med en WF 9 t.ex. Funkar fint för HÖ också.

Vill du ha ett spö mer skräddarsytt för Gädda? Då har du ju alltid Loop Pike Boostern också.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-17, 23:18.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

valfritt snabbt "saltvattenspö", gärna l klass 10. Dessa är gjorda för att driva linan i hård vind och vända över stora flugor. Spöt bör helst inte vara ängre än 9'
      Sen är en bra lina viktig också. Det finns rena "gäddlinor" och saltvattenlinor om man inte vill kapa och sy egna klumpar.

Själv fiskar jag oftast med ett Sage xi2 klass 10 och en RIO Clouser flytlina eller en Vision Big Mama sjunk 2/4.

Kommentera

Jag kör med pikebooster och är väldigt nöjd med det. Stabilt spö som klarar vind bra.
        Men man kommer aldrig riktigt långt när man gäddflugfiskar.. . .
        Skaffa en flytring så kommer inte kastlängderna spela så stor roll längre .
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Hur är det att fighta 2 kilos gäddor på klass 10 spö?
          Blir det nån fight kvar?

Som sagt så är det ett gäddspö jag letar efter.
          Förut så ville jag prova på havsöringfisket men har kommit fram till att det inte går på grund av att man måste ut till kusten och det är svårt utan bil.

Fler tips är välkomna

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfiske Visa inlägg
            Hur är det att fighta 2 kilos gäddor på klass 10 spö?
            Blir det nån fight kvar?

Som sagt så är det ett gäddspö jag letar efter.
            Förut så ville jag prova på havsöringfisket men har kommit fram till att det inte går på grund av att man måste ut till kusten och det är svårt utan bil.

Fler tips är välkomna
            Det finns nog med ryggrad i ett klass 10-spö för att tämja riktigt stora fiskar, men jag tycker nog att själva essensen i gäddflugfisket inte går förlorat; hugget är lika monumentalt rätt in i linhanden och sen är det som vilken gäddfajt som helst - direktkontakten är lika speciell, tack vare flugrullen, som vid allt annat flugfiske.

Jag fiskar efter havsöring i 8-10 kilos klassen med spön i linklass 7-8 men...

I gäddflugfiskets fall handlar det mycket om storlek och tyngd på flugorna tycker jag. Det är fan så mycket mer praktiskt att ha en utrustning som klarar av att kasta betet på ett bekvämt sätt en hel dag - sen finns det folk som förespråkar gäddfiske med lätt utrustning i klass 5 och mindre flashflugor, men JAG tycker inte att UL och gäddfiske hör ihop.

Kommentera

Okej.

Jag tycker nog också så att det är viktigare att kunna kasta hyffsat än att få en spöböj ner i handtaget, i alla fall tycker jag nog det efter att nu ha fiskat med spön i klass sju och åtta.
              Vill som sagt gärna kunna använda naturmaterial på grund av rörelsen och priset.

Någon som har några fler tips på billiga spön i klass 10?
              Det behöver inte vara några värstingspön och det går inte heller med tanke på min ekonomi.

Tackar för hjälp och hoppas på fler tips

Kommentera

Guideline act4 är ett ruskigt fint spö, Testade ett sånt i höstas och får fina betyg av mig. Det är dessutom ett väldigt lätt spö som även funkar fint att underhandskasta med. Prislapp, under 2000:- om jag inte minns fel. Skulle kunna tänka mig ett sånt om det fanns att köpa enbart klinga.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                552 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                177 visningar