Optimal fluglina för #5 spö, 4/6 rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimal fluglina för #5 spö, 4/6 rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Optimal fluglina för #5 spö, 4/6 rulle

Inför nästa säsong tänkte jag slänga på en ny WF fluglina på min 4/6:a. Jag letar efter en grym flytlina som i huvudsak ska användas för fiske efter regnbåge och öring. Ska på ett vackert sätt kunna presentera torrflugor, men behöver inte vara über-extrem.

Kan tänka mig att betala det som det kostar för att få en bra lina helt enkelt.

Har blivit rekommenderad RIO, har dock ingen vidare erfarenhet.

Ska du pressentera flugor bra borde du kanske köpa en longbelly istället? Dom landar ju lite mjukare.

WF-linor har ju en tendens att skjuta iväg så jävligt att det nästan plaskar när den går i.
    sigpic

Kommentera

DT eller Longbelly, beror lite på hur mycket lina du klarar av att ha i luften.
      Själv håller jag på att byta bort wf linorna mot dessa linor. Mycket trevligare att fiska med och det går bra att kompensera linvikten om do linan inte är optimerad till spöt. Alla vet väl hur det är med wf och linvikter i dag....

/Jörgen
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Uppfattat.

En RIO Gold (longbelly) hade passat bra då dvs?

Kommentera

Har som sagt kikat en del på RIO Gold (longbelly), verkar var det jag söker.

Fler förslag?

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
            Har som sagt kikat en del på RIO Gold (longbelly), verkar var det jag söker.

Fler förslag?
            SA ED ! har själv beställt 1 ,men RIO Gold är oxå en väldigt bra lina har en fiskepolare som använder den och han är väldigt nöjd, dom har sänkt priserna på båda dessa linor hos wittlock.

Lycka till
            www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Låter bra, finns det verkligen ingen annan som flugfiskar med #5 spö som kan rekommendera en riktigt bra flytlina?

Kommentera

Om du söker alternativ till RIO Gold eller SA linor?. Ja, då återstår väl Airflo då?
                Airflo Ridge, ska vara en lång kastare p.g.a av att den ser ut som ett stjärn kugghjul och har liten anläggningsyta mot ringarna pga detta.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Airflo har många bra linor, jag har testat nästan alla deras Jag gillar deras ridge linor/Forty Plus, å deras Six sense är grymnt bra.

mp-fishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
                    Låter bra, finns det verkligen ingen annan som flugfiskar med #5 spö som kan rekommendera en riktigt bra flytlina?
                    Jodå, det har hänt man haft ett spö i handen i jakt på fjällens öringar, rödingar och harrar.
                    Det finns olika linor som funkar till det du söker. Jag har fiskat med linor från många olika producenter genom åren i wf, dt, longbelly utförande och de funkar ofta okej allihop. Det hänger inte bara på linan hur de den uppför sig vid vattnet utan hur du använder dem och hur du fiskar med dem. Du kan få en torrfluga att lägga sig lugnt och fint på ytan med en lina som har kort framtapering såväl som lång, kort klump såväl som lång. Det hänger på hur du hanterar ditt spö och hur du koordinerar dina rörelser, längden och tjocklek på din tafs osv.
                    Så att säga att just den ena eller andra märket är den bästa går inte. Gå till en handlare där du kan testa linor och spö, så kan du prova dig fram till en du tycker passar dina behov.
                    OBS!
                    Det finns dock två linor du ska definitivt hålla dig borta ifrån enligt min erfarenhet. Den ena är hajskinns linan från sc. Angler. Katastrof!!!
                    Och den andra är 40+ från Rio som är ett skämt. Du syr en smidigare klump lina själv även utan tummar på händerna.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar