Nytt problem! Vad är detta för tafs grejj? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt problem! Vad är detta för tafs grejj?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så länge det inte blir några skarpa kanter som kan fastna i spööglorna får man vara nöjd. Körde med nålknuten i början men råkade dra in för mycket lina under fajt och den fastnade i toppöglan. Det hela gick bra eftersom fisken var trött och jag kunde använda spöt och armen för att parera det sista men om det varit under hemtagning och en fisk tagit precis framför fötterna hade man nog blivit av med flugan.

Det var under planeringen av sista egyptenresan som jag insåg att om tigerfiskarna hugger på ett lekande så bör dom hugga på en vit loop som kommer farande också. Så då blev det att göra öglor av kärnan istället och färga dem i samma färg som linan. Jag blev nöjd med resultatet så nu gör jag så med alla linorna.

Kommentera

Ja, nål knuten utan ett lager lim över som man slätar till med en tandpetare eller dylikt, skulle jag inte känna mig riktigt bekväm med.

Häftigt med Tiger fisk! Det måste ha varit rätt grymma fighter? Har hört att den är lika vildsint som namnet indikerar.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Som jag förstått det skall det vara som en havsöring med jättetänder. Dock väldigt svårkrokade. Hårda i käften och duktiga på att hoppas sig loss. Så jag fick aldrig någon fight som varade längre än några sekunder på flugspöt. Det svåraste var att få upp tillräcklig fart på flugan. Spöt mellan knäna och dra för kung och fosterland med båda händerna så kunde det hända grejer men oftast så följde de bara efter och försvann. Vi fick dock ett gäng på skeddrag och wobblers men de är ju lättare att få fart på.

De attackerar allt som glänser och rör sig tillräckligt fort. Wobblers i trä är fulla av hål efter några få attacker.

Kommentera

Hmm, låter som ett väldigt slitsamt flugfiske med risk för tennis arm . Men det måste som sagt vara ett jäkla spännande fiske samtidigt.

Kommentera

Jo det slet på kroppen men som tur är ägnas mesta delen av tiden åt nilabborre. Men när man ser tre fyra tigrar på ett par tre kilo styck som kommer farande efter flugan så är det värt det. Ännu mer när det blir tvärstopp i intagningen. Men ett hopp senare så står man där med slak lina igen och undrar vad f-n man håller på med.

Dom kommer som skjutna ur en kanon, far runt och tittar noga på grejerna, tycker att det inte är något att ha och försvinner för att sekunden senare vända runt och vara efter igen. Inget bra för nerverna.

Men jag måste bara prova igen nån gång.

Kommentera

Nä, kan tänka mig att en stadig whiskey eller 2 behövs för att räta ut nervtrådarna igen efter att ha ett gäng "tigrar" som följer efter flugan gång på gång och nobbar. Det, måste antagligen få en att börja tugga på båt relingen utstötandes morrande läten i pur frustration till slut!!!

Det var som att höra kompisen uppklättrad i ett träd vid den lilla Norska älven Etne säga att "Nu har du flugan en meter framför en fin Lax´!"....Nä, han backade".

Och detta ett flertal gånger med olika fiskar dessutom.

Men det är väl med det som det är med dina tiger firrrar. Det är sådant som får en att komma tillbaka och försöka igen och igen och igen!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-06, 22:28.

Kommentera

Du skulle bara se laxen själv också så förstår du. Det är nog ungefär samma fiske. Man tycker man gör allt rätt men det är bara något eller max några hugg per dag. Tur att man stod på land så man inte kunde tugga på nåt annat än spöt. Men några nilabborrar blev det på fluga. Dock inget stort och så fick jag ett par rajor på torrfluga. (Deras bytesfisk)

Kommentera

O.k

Det där fisket låter väldigt spännande. Måste vara en kick att få möjlighet att fiska mer ovanliga arter. Den mest annorlunda fisk art jag flugfiskat, är Makrill i en fjord i Norge lol. Men det var en kul firre på ett klass 4 spö vill jag lova.

Du lyckas nog lura en Tiger eller 2 till flugan så småningom.

Kommentera

Ja om ekonomin tillåter en ny resa. Men det finns andra ställen man vill resa till också. Makrill hade jag velat prova på också. Och havsöring. Men tyvärr så har man lite för långt att åka för att kunna lära sig hur det fisket fungerar och känner ingen som håller på med det som man kunde gå en dag med för att lära sig var man ska leta. Områdena är ju tyvärr stora.

Kommentera

Om du tuffar in på Edge flugfiske forum, så finns det säkert folk som bor i närheten av dig som kan tipsa om HÖ fiske. Såväl teknik, flugor som hot spots.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      179 visningar