Nytt problem! Vad är detta för tafs grejj? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt problem! Vad är detta för tafs grejj?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har braided loops på flera linor men min nya favorit är att göra som mangemo gör. Blir smidigare och man kan vara säker på att inget glider.

I slutet av monterar del 1 ser du hur han monterar loopen.

http://www.mollanmedia.com/Bilder/Fl...mer/video.html

Kommentera

Filmerna är längst ner i mitten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Jag tror att Mattias A metod med nålknuten och sedan litet lim över knuten är den enklaste metoden. Men jag skulle hellre använda ett bommulls pinne skaft till att göra nål knuten än ett ganska sladdrigt plast rör då.

Plast röret är till snabblåsningen av loopen. Men gör den också klumpig

Kommentera

Jo, det verkar litet otympligt. Skulle föredra "krymp strumpa" istället.

Edit. Man kan ju, om man inte har den där öglan. Bara göra en s.k "Perfektion Loop" på fluglinan. Skulle dock skala bort litet av coatingen så man får fram kärnan först för att få öglan litet mer slimmad. Sedan bara litet starkt lim över själva knuten.

Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-05, 13:48.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Haha filmerna med den härliga norrmannen var riktigt bra och genomgående men den förklarar inte vad jag ska andvända den 180 cm långa dubbel öglade flättråden till

Kommentera

Kom på att jag hade en sådan där ögla m.m liggandes, som jag fick med vid köp av en flugask.

Jag prövade den för ett litet tag sedan.

Värsta skiten!

Hur i ! Ska man lyckas få in loopen + fluglina i det där as trånga plast röret?! Jag t.om tog och skalade bort coatingen på spetsen av fluglinan för att få den att gå igenom röret när öglan var där. Trots ett stort antal försök, gick bara inte! Och detta var med en tunnare WF 5 fluglina dessutom.

Näh! Tacka vet jag Perfektion loopen beskriven i länken ovan. Alternativt, den gamla hederliga nål knuten.

Never again!

Kommentera

jag säger det samma, detta med loops o skit verkar as jobbigt. Jag tror jag gör som jag alltid har gjort; Skarvar ihopp egna tafsar och fäster dom med en simpel och snabb nålknut

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Kom på att jag hade en sådan där ögla m.m liggandes, som jag fick med vid köp av en flugask.

Jag prövade den för ett litet tag sedan.

Värsta skiten!

Hur i ! Ska man lyckas få in loopen + fluglina i det där as trånga plast röret?! Jag t.om tog och skalade bort coatingen på spetsen av fluglinan för att få den att gå igenom röret när öglan var där. Trots ett stort antal försök, gick bara inte! Och detta var med en tunnare WF 5 fluglina dessutom.

Näh! Tacka vet jag Perfektion loopen beskriven i länken ovan. Alternativt, den gamla hederliga nål knuten.

Never again!
                  Kolla på filmen så ser du hur man gör. Om du trycker ihop loopen blir hålet större. Börja med att klippa av plaströret så det bara är 2 cm långt för upp det på strumpan trä på strumpan på linan och för tillbaka platröret. Fläta upp överskottet av strumpan och kapa bort ändarna vid röret. Snabbt enkelt men klumpigt.

Det bästa är att doppa änden i aceton och skala bort coatingen. Göra en ögla och slå en enkel kärringknut på den så nära coatinslutet som möjligt. Klippa av änden och göra en slät fin avfasning över knuten med LiquiSole. Är pyssligt och tar tid men det blir en mjuk och fin skarv.

Kommentera

Ursprungligen postat av jocke1212 Visa inlägg
                    Haha filmerna med den härliga norrmannen var riktigt bra och genomgående men den förklarar inte vad jag ska andvända den 180 cm långa dubbel öglade flättråden till
                    Jag har faktiskt heller ingen aning om vad den långa biten är till för.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
                      Kolla på filmen så ser du hur man gör. Om du trycker ihop loopen blir hålet större. Börja med att klippa av plaströret så det bara är 2 cm långt för upp det på strumpan trä på strumpan på linan och för tillbaka platröret. Fläta upp överskottet av strumpan och kapa bort ändarna vid röret. Snabbt enkelt men klumpigt.

Det bästa är att doppa änden i aceton och skala bort coatingen. Göra en ögla och slå en enkel kärringknut på den så nära coatinslutet som möjligt. Klippa av änden och göra en slät fin avfasning över knuten med LiquiSole. Är pyssligt och tar tid men det blir en mjuk och fin skarv.

Hej Fiskarn!

Tack för hjälpen!

Jag får ta och pröva dina tips vid ett senare tillfälle.

Jag gjorde den där Perfection Loopen, knuten. Och den ser ut att funka fint. Jag tog dock bort en bit av coatingen i lin spetsen. Och säkrade sedan knuten med litet lim. Inte alls någon klumpig övergång faktiskt.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-05, 18:59.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      564 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      180 visningar