Nytt problem! Vad är detta för tafs grejj? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt problem! Vad är detta för tafs grejj?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt problem! Vad är detta för tafs grejj?

När jag köpte mitt set så fick jag 2 stycken förpackningar med någon form av tafs sak, "Stepped Taper - Braided Leader" hette de båda.

på denna bilden (den e lite suddig) så är det första förpackningen det är en ca 15-20 cm lång tråd med en ögla i ena änden och i den andra är den lixxom lite uppflätad eller vad man ska säga, ser ut som om man ska stoppa in en lina eller nåt i den änden. Och med den tråden fick man också ett litet plaströr (ligger under tråden på bilden)

Här ser man hela tråden och plaströret.

Detta är "taffs grejj" nummer 2 altså andra förpackningen det är en lika dan flätad tråd som den första fast den är ca 180 cm lång och har en ögla i var ände

så undrar om det är någon som skulle kunna förklara för mig hur jag använder mig av dessa.
    Senast ändrad av jocke1212; 2009-11-05, 11:29.

Det är öglor för att fästa tafsen i fluglinan. Man trär den över fluglinan sedan "fästs" den med hjälp av flätningen, man kan ev hjälpa till med någon droppe lim. Sedan knyter man tafsen i öglan eller använder öglor på tafsen också för snabba byten. Röret borde vara för att göra nålknut.
    Mattias
    www.sportfiskare.nu

Kommentera

Den lilla biten ska fästas på fluglinan.
      Du trär in den i den öppna flätade delen.
      Droppar på ett snabblim.
      Skjuter upp plaströret över limfogen.
      Nu sitter öglan som berget i linan.

Öglan i andra änden kan du använda för att fästa flugtafsen i. Antingen en vanlig tafs av monofil nylon eller fluocarbon eller en flätad som den du fått med.
      Trä in tafsens tjockändas ögla genom öglan du fäste på linan.
      Trä smaländans ögla genom tjockändans ögla.
      Dra åt och justera så det blir stadigt mellan öglorna.
      Tunnändans ögla fäster du en tafsspets i och i den flugan.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

hahaha hur fasen ska man lyckas me att trä in fluglinan i den lilla jäkeln? fluglinan e ju för fasen tjockare än hålet :P

Kommentera

får bara in honom nån centimeter, ska linan in hela vägen upp till öglan?

Kommentera

Jag tror att Mattias A metod med nålknuten och sedan litet lim över knuten är den enklaste metoden. Men jag skulle hellre använda ett bommulls pinne skaft till att göra nål knuten än ett ganska sladdrigt plast rör då.

Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-05, 12:36.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Dra bort någon cm av coatingen från fluglinan. Enklaste sätt är att använda nylonlina som man snara fast änden av fluglinan i.
              Drar sedan på en 2cm bit av den medföljande plast tub på den dubblade delen av strumpan.
              Föra in fluglinan i strumpan ända fram till den dubblad delen .
              Drar sedan plast tuben upp över den delen av strumpan som har fluglinans kärna i,tills det nästan är framme vid den fransade delen. En droppe snabblim och sedan dra plasttuben så det täcka slutet av strumpan.

Lycka till.

Kommentera

jag har fått på den nu efter många svordomar och skrik. men hur är det nu menat att jag ska fästa en tafsspets i den långa flätade tråden som visas på bild 3

Kommentera

braided loop´s kan vara bra men de går inte helt att lita på. Visst sitter de som berget till en början men med tiden tappar de greppet, trots att de fått en droppe snabblim. Har hänt mig två gånger att jag helt enkelt kastat iväg loop med tafs och fluga, trots att jag provdragit loopen just innan. Numera skalar jag hellre bort lite coating och gör en egen ögla av kärnan, det känns mycket säkrare.

Kan berätta en liten historia från försommaren då jag var i fjällen. Fiskade för tillfället på en liten större sjö och fram mot kvällen avtog vinden helt och lade sjön helt blank. Ett stim med röding gick runt och plockade insekter på ytan men det var omöjligt att jaga efter dom med ringen. Istället försökte jag räkna ut åt vilket håll de var på väg för att genskjuta dem. Det gick bra, stimmet såg ut att passera 20 meter framför mig. "Nu jäklar!" - tänkte jag, och plockade fram en helt ny tafs som jag trädde på min braided loop. Jag provdrog för säkerhets skull och allt satt som berget. På med en helt ny fluga och så började jag vifta, fick till ett perfekt kast. NU skulle rödingarna tas.

Tyvärr så såg jag inte flugan och blev därför misstänksam... stimmet var nu bara fem meter från platsen där jag trodde att flugan låg men de simmade rakt förbi utan att något hände. Jag tog in linan och upptäckte då att loopen hade lossnat och att min nya tafs, och helt nya fluga, nu fanns, antingen flytande någonstans eller på botten. Tror ni att jag blev glad? Aldrig mer braided loop...
                  http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

har jag fattat rätt om jag säger att det jag förklarar i bild 3 ska agera som tafs och allt jag ska göra är att sätta dit en spets i vanlig tunn nylon?
                    Senast ändrad av jocke1212; 2009-11-05, 12:58.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar