Vad är er erfarenhet av beggade spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är er erfarenhet av beggade spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är er erfarenhet av beggade spön?

Spön som verkar vara i bra bruks-skick, men uppenbart använda - Är de ofta de ger problem eller är det rellativt safe att köpa beggat?

Allmänskicket på spöt är helt avgörande...

Repor och slagmärken på klingan ska man akta sig för.

Skitigt handtag görs lätt rent med en grön kökssvamp och varmt vatten!!

Mvh.

Kommentera

Jag har tre begagnade spön i bruk. De har inte använts speciellt mycket innan jag fick dem och de har varit väl omhändertagna hela tiden så i mitt fall har det inte varit några problem ... men jag har även skaffat riktigt gamla spön. Dessa har inte varit i så gott skick att de skulle duga åt mig och mitt fiske men det har funnits andra skäl till att jag köpte dem.
      Dyra spön tror jag får bättre vård och därför kan vara intressanta även som begagnade.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag håller med vad BeBest säger. Köpa bättre märken begagnat, minskar iaf. risken med att du får ett misshandlat spö. Men att köpa spön etc. beggade, är trots allt litet som att köpa använda dator delar. "You don't where it's been". Med andra ord, litet av ett lotteri. Om killen du ska köpa av har sålt andra grejor på samma plats....På typ Tradera t.ex? Då kan du ju kolla hur hans säljar betyg ser ut också. Ger ju iaf en finger visning om hur pass ärlig han / hon är?

Tror att också Edge, är ett relativt säkert ställe att handla på. De flesta medlemmarna där är nog rädda om sitt rykte på forumet och vill inte ha missnöjda köpare skrikandes offentligt om vilket de är!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-27, 20:01.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

har köpt två spön beg nyligen
          det ena var som nytt endast två repor i små dock
          det andra såg ntt och o använt ut
          så som dom andra säger kolla almenskicket på spöt inna du slår till
          prata gärna med före på tele så får du mera koll på hur folk är med!
          och fråga lite om s´pöt och så
          JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
          <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Flugfiskare överlag verkar vara väldigt rädda om sina spön. Packas nästan alltid i spöpåse och tub.
            Med risk att bli attackerad av väldigt många spinnfiskare så tänker jag iaf säga att dom sköter sina prylar sämre. Spöna delas och slängs ner i skuffen på bilen.
            Det kanske kan bero på att flugfiskare lägger ner betydligt mer pengar på sina spön.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Intressant tråd.

Jag brukar sällan köpa beg. spö och de få gånger jag har gjort det, har inspekterat det med lupp.
              Känner bekanta som har köpt bra grejer till bra pris. Personligen tycker jag att köpa beg. spö även om flugfiskare tar väl hand om sina prylar är litet av en lotteri oxå.

Häls /T

Kommentera

Just som typ Guidline säger, beg flugspön är som regel i mycket bra skick i förhållande till åldern.
                Men skall du köpa beg. flugspö skall/bör du följa följande råd:
                -Absolut Inte kjöp osett.
                -Kolla efter slagmärken på klingan. Ett slagmärke betyder spöbrott vid bottennapp eller körning av stor fisk. (brukar vare i toppsektionen mot grenar eller i buttsektionen vid fall bland stenar)
                -Kolla spöringarna: se efter lösa eller spräckta keramiska inlägg, speciellt toppöglan (kan ha ramlatt i backen eller blivitt slått mot grenar).
                -Kolla holkar: Inga sprickor. Ingen sprängd tråd o lack över honholken. Kolla passformen. Skall vara halvtrögt att sätta samman och får inte glappa.
                -Sätt på en rulle och kolla om rullfästet har släppt från klingan. (vrid rullen från sida till sida)
                -Att korken är svart fixas lätt med diskmedel och ljummet vatten. Efter att det torkat, svarva med först 300 sen med 600 våtslippapper (torrt). Handtaget blir som nytt.
                -Kolla även ringarna från grön korrosion. Speciellt på spön som inte är Saltwater-modeller-
                -En möglig tub (invändigt) eller fodral indikerar vanskötsel. Halvera bud-priset direkt.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

har precis slagit till på mitt första beggade spö - osett :P

så vi får se, men fick ned det till ett rimligt pris i mina ögon och säljaren verkar klart pålitlig (Edge snubbe) och enl honom skall det inte vara några uppenbara defekter :P

jag är optimist

Kommentera

Köpte ett spö osett här på FS och är tok nöjd, men självklart är det en chansning att köpa osedda prylar. Jag tycker prisnivån är avgörande för hurvida man kan köpa osedda prylar eller ej. Personligen är jag beredd att chansa för ett par tusenlappar men inte om grejorna kostar fem lax. Något jag reagerat över är att många flugfiskare övervärderar sina prylar lite. Jag köper i allmänhet mycket begagnade prylar (inte fiske prylar då) och en gyllene regel är att om grejorna är bättre begagnat och ej av sådan art att de slits mycket så ska du betala runt 50% av nypris. Med undantag för oanvända prylar. Speciellt gäller det för osedda prylar, detta mest p.g.a riskerna du tar när du köper begagnat. Många flugfiskare går ut med betydligt högre priser men säljpriset blir sällan speciellt högre än 50% av nypris efter prutning.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    632 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    191 visningar