flugor till öring och regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugor till öring och regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugor till öring och regnbåge

tjenna alla flugfiskare där ute.

Jag tängte åka til en sjö i närheten (örsjön). En så kallad put and take sjö där det finns öring och regnbåge, så jag undrar vad man sa ha för flugor såhär års?

jag är ganska ny få flugfiske så ge mig lite tips ´på hur man fiskar med flugorna.

Tacksam för svar.

Hej!

Streamers: Booby storlek 8 och 10., Svart Wooly Bugger och svart eller / och röd Zonker Storlek 8. Wooly Worm: Gul eller ljusgrön kropp + mörkt hackle storlek 8 och 10. Muddler Minnow storlek 8 och 10. Den senare fiskas med långa drag i ytan så den plogar ordentligt.

Nymfer: Montana (traditionell) storlek 8 och 10 Tas hem med 10 - 20 cm långa "streamer" drag. Variera hastigheten litet. Pausa ibland. Flickslände nymf storlek 14, Nattslände puppa storlek 10 och 8. Både Nattslände puppan och Flickslände nymfen fiskas hem med små korta knyck i serier om 5 st med någom liten paus emellan "serierna". Super puppa storlek 12 (Fiskas ofta som torrfluga eller halv dränkt). Ska fiskas sakta. Flyttas bara någon cm i taget med rätt långa pauser emellan....Typ torrfluge fiske. Harörat (Golden ribbed hares ear) 12 och 14. Fiskas med 4-5 "tändsticks långa" drag med en kort paus innan nästa omgång ryck. Black & Peacock spider 10, 12 och 14 (fiskas mycket sakta med korta knyckar med 5-10 sekunders paus emellan). Vatten levande skalbaggar. 10, 12 och 14. Fiskas, så de rör sig i zig - zack korta knyck upp mot ytan, med pauser då och då på ett par sekunder. Fjädermygg puppa 16 och 18. Nästan ingen rörelse alls. Tas hem ultra sakta, och med mycket korta, små och mjuka drag. ca 30 sekunders pauser emellan.

Torrflugor: Geting, Svart myra 12 och 14, Klinkenhammer 12, 14 och 16, Fjädermygga storlek 16 och 18, Streaking caddis eller annan nattslände imitation. Storlek 12. Spent wing ("döda" sländ imititationer) från storlek 12 och 14. Black gnat eller annan svart "torris" 12 -16.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-12, 23:20.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

härligt. tack

Kommentera

Varsågod.

Skit fiske på dig nu!

Kommentera

E-12 mer behöver du ej

Kommentera

Med all respekt. E12:an är ju bra. Men ingen mirakel fluga. Man behöver nog litet mer mönster än så....Speciellt, som kylan har börjat sätta in. Inte så att jag menade att FishArN, behöver precis ALLA de där mönstren. Det var mest en lista över gångbara flugor jag lade upp.

Kommentera

Varför lägga upp två identiska trådar?

Jag är inte tillräckligt "utbildad" för att ge dig tips på enskilda flugor, men det finns massvis med trådar:

Hur djup är sjön? Medeldjup? Vad kör du med för lina (flyt, sjunk, intermediate)?

Jag hade nog testat sjunklina och en boobiefluga, min favorit när fisken är trög.
              Senast ändrad av FireRaptor; 2009-10-12, 21:45.

Kommentera

sweet! ja visste inte vilken sida ja skulle lägga ut den på så ja la ut den på båda.

Kommentera

Du får väl rapportera när du varit och fiskat.

Kommentera

Absolut. Avlägg en liten rapport. Vilken fluga osv. Ska bli mycket spännande.

Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    191 visningar