G. Loomis trilogy vs Zpey true blue series - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

G. Loomis trilogy vs Zpey true blue series

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• G. Loomis trilogy vs Zpey true blue series

Tjena!

Nu är det jag igen som velar när det gäller köp av kust flugspö!
    Jag har tidigare skrivit inlägget "Allaround Havsöring/lax spö" fick mycket feedback vilket jag är mycket tacksam för.

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=53234

Det kvarstår dock några frågetecken vilket jag kommer till men först ska jag ta upp erbjudandet som jag fick idag.

Jag har ju förstått att ska man ha schyssta grejer så får man vara beredd att punga ut 3000+. Fick idag bra priser på:

-Zpey- enhands switch, True blue #8 9' runt 4500:-

-G. Loomis trilogy #8 9' runt 4500:-

Fördelar Zpey spöet är att det är saltvatten tåligt "true blue" och att det har banan handtaget som jag tror ger feta fördelar vid underhandskast- älv/å fiske.

G.loomis spöet har fått grym kritik och rabbatten på detta spö är större än på Zpey spöet. Sen är det ju inte speciellt anpassat för saltvatten men många menar att om man bara sköter om det rätt så har det ingen betydelse?? Kanske mest då det används i öresund där salthalten är låg.

Där erbjudandet kommer ifrån så fanns ingen tvekan om att det var G. loomis spöet som var bäst.

Sen vad det gäller längd på spöna så är ju båda 9 feet. Men en del anser att man ska ha minst 10 fot på klass #8 + spön och andra säger att det blir bra mycket tyngre att kasta med ett 10 fot:s spö på kusten.
    Jag kanske kan ta att det blir lite tyngre att kasta med en 10:a om denna underlättar avsevärt vid älvfisket. Eller vice versa när det gäller en 9:a om ni förstår vad jag menar.

Det höga priset på spöet gör att jag får sikta på en rulle i prisklass 1000-1500
    Har ni tips om en sådan så är ni välkommna. Vissa rullar har kork bromskiva/or
    någon som har erfarenhet av dessa i samband med kustfiske?
    Kanske bättre att lägga mindre på spöet och satsa på en bättre rulle vad tycker ni?

När det gäller linval till spöna så funderar jag på om hur bra det är att blanda friskt mellan märkena! Tex. köpa guideline lina till något av dessa spöna eller om man ska hålla sig till en lina av samma märke för att få ultimat prestanda.

Tacksam för svar (om någon pallar läsa skitet )

Båda spöna som du nämt är riktigt fina spön, men jag skulle välja ett lite längre.

Frågan om rulle skulle jag välja en Guideline Reelmaster LA, väldigt prisvärd rulle.

Lina beror helt på vad du väljer för spö och din egen teknik.
    Signaturer är överskattade.

Kommentera

Hej!

Svårt att ge råd om vilket av Zpey eller Loomis du ska välja? Helst, skulle du ju ha möjlighet att känna på båda först. Men visserligen är Loomis jäkligt nice ovavsett vilket av deras spön det handlar om.

Den enda riktiga fördelen med ett längre spö, är att switch och rollkast blir en aningen lättare.

Det här tror jag är en vettig rulle: http://flyfishingmasters.se.server36...c33c5.58322360

Då kan du ha både flyt, sink tip alt. Intermediate och en sjunk lina med dig och byta tämligen fort vid behov.

Ang. flug linor skulle du nog kika på Rio och Scientific Anglers grejor. Airflo (Ridge modellen) är också ett bra alternativ. Bör nog vara WF linor för kust fisket.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-08, 16:10.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag skulle välja niofotaren, för att du kommer att kunna orka kasta en längre tid.
        Folk menar på att med tiofotaren kommer linan högre upp från vattnet men det är ytterst marginellt och om du kastar som man ska så kommer det inte att märkas någon skillnad.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
        2 svar
        552 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
        4 svar
        177 visningar