skjutlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skjutlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• skjutlina

Hej, jag har nu klippt till en egen kastklump och kopplat till en runningline.
    Var idag ute och provkastade men jag måste säga att det var väldigt svårt, fick inte ut kasten ordentligt.
    Skjutklumpen jag använder klippte jag från en intermediate lina klass 8 och den väger 14 gram och är ca 9 meter lång.
    Skjulinan jag använder är en flätat (tror jag) skjutlina.
    Spöt jag kastade me är ett klass 6/7.
    Är klumpen för lätt eller för kort, eller både och?
    Alla svar som kan ges är välkomna.

Hälsningar David.

Den e nog för lätt, ja.
    Jag använder 23-27 g klumpar till ett par T&T spön, ett 10 fot och ett 13 fot. Bägge är klassade # 7.
    Ditt spö i linklass # 6/7 skall nog ha en klump som väger ca 19-22 g enl. mina erfarenheter och oavsett spöfabrikat. Om linan är för kort eller för lång får du själv avgöra (mellan 8-10m är i.o.f. OK.):
    -Svår att lyfta från vattnet, oftast för lång (eller för tung, men inte i det här fallet).
    -Lätt att lyfta, i tillägg till att du gärna vill ha ut mer utanför toppringen än bara klumpen för att få bra linbåge och bra timing indikerar troligtvis en för lätt lina.

Skall du klippa till liner själv så väljer du ca 2-3 linklasser över den klass som spöt är klassat för, i varje fall för ordinära, korta-halvkorta klumplängder. Skall man tillverka linor för dem långa kasten med lite längre klumplängd, >10m bör man vara försiktigare med tyngre liner, du bör inte välja liner som är tyngre än ca 1-2 linklasser över vad spöt är klassat för,

Den lina du nu har kan du i.o.f. förlänga med en meter av samma typ lina så känner du hur den blir i tyngd även om den blir lite för lång att hantera (möjligen?).

Den 9 m linan din passar dock säkert bra till ett # 5/6-spö nu med en ev. sjysstering i längd

Rio har en bra skjutlina, monofil, flytande, orange tror jag den är i 20 lb klassen (0,61 mm diameter) som jag kan rekommendera.

Billiga liner att experimentera med hittar du här:
    http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=261

BTW, du kan i.o.f. använda en helt slut lina för test av vilken vikt/längd som passar bäst på just det spöt, behöver absolut inte vara en ny köpelina. Går t.o.m. med torklina eller nån kompakt flätlina typ persienn-snöre. Bara du kan väga upp ca 17-19 g och att den oxå blir ca 8-9,5 m lång. Men du måste ha tafs på´n så den inte slänger. Sen köper du en ny lina som du väger upp och kapar enligt den du nyss har optimaliserat till spöt i vikt och längd
    Senast ändrad av Flodström; 2009-10-04, 20:27.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Okej, tack för ett jättebra svar!
      Det jag ska använda linan till är kustfiske och även lite gäddfiske, så långa kast är det jag är ute efter.
      Spöt är ett enhands så skulle inte en lina i 1-2 klasser över spöt räcka?
      En annan fråga, kan man ta in skarven i spöringarna?
      Det låter ganska mycket när man skjuter ut lina men det kanske inte gör nåt?
      Tack igen för ett mycket bra svar.

Hälsningar David.

Kommentera

Du måste anpassa klumplängden till dina kastegenskaper/kunnande, d.v.s. du skall med lätthet kunna hålla hela klumpen + ca 1 m skjutlina utanför toppöglan för dubbeldraget (om enhands annars ca 10-15 cm utanför). Linskarven skall på inga omständigheter hamna innanför toppringen vid dubbeldraget.
        Det här låter kanske lite bobastiskt men handlar bara om smidighet och optimalisering av grejorna till ens egna kastressurser/kastkunnande. Har du svårt att hålla linskarven utanför toppöglan har du för lång lina (eller brister i tekniken?)
        Är dessutom linan för lätt, ja då går det inte att kasta.
        Tips, prova med en lina som är ca 8 till 8,5 m lång med vikten ca 17-18 gram så får du ett pekfinger på vad som ska till för att du skall kunna hålla skarven utanför.

Vid praktiskt fiske händer det oxå att man fiskar in linan så långt att skarven hamnar innanför toppöglan. Vid nytt kast så ser man till att man med små kast (eller ett rollkast) får ut skarven + ca 1 m skjutlina innan man gjör ett nytt långt utkast (med dubbeldrag).

Hoppas du förstår vad jag menar annars, bara fråga på, hehe
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Okej, tack igen, det är bara att buga och bocka för så bra svar!
          Då slänger jag in några frågor till.
          När man då fiskar med skjutlina då tappar man alltså cirka tio meter i intagning för att man inte kan ta in skarven genom spöringarna?
          Och ska man fästa någon backing till skjutlinan och hur lång ska skjutlinan vara?
          På mitt spö står det 14-18 gram, är det den rekomenderade vikten på klumpen?
          För i så fall skulle jag kunna använda en klump i klass 10.
          Stämmer det?
          Senast ändrad av gäddfiske; 2009-10-05, 10:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfiske Visa inlägg
            Okej, tack igen, det är bara att buga och bocka för så bra svar!
            När man då fiskar med skjutlina då tappar man alltså cirka tio meter i intagning för att man inte kan ta in skarven genom spöringarna?
            Och ska man fästa någon backing till skjutlinan och hur lång ska skjutlinan vara?
            Stämmer det?
            Har du en liten diskret skarv kan du ta in hela klumpen också men du måste få ut klumpen och någon meter skjutlina innan du kan ladda spöt ordentligt för långkast igen. Ungeför som med en vanlig WF lina bara att du nu har en indikation på hur mycket lina du ska ha ute för att ladda spöt plus att du har tunnare skjutlina vilket ger längre kast.
            Senast ändrad av Fiskarn0383; 2009-10-05, 19:39.

Kommentera

Bra
              Räcker det med 25 meter skjutlina och sen backing?
              Sedan undrar jag hur tunn en skjutlina kan vara, den flätade skjutlinan jag använder är ganska tunn (tycker jag).
              Vilken skjutlina är bäst?
              Har hört talas om flatnylon, flätade och skjutlinor med coating.

Kommentera

Stämmer det?
                Skjutlinan kommer uppkapad på spolr, ca 30 m.
                Skarven skall vara så smal och smidig att den med lätthet kan dras in i spöringarna.
                Presis, det var det jag försökte berätta, 17-19 gram passar bäst till ett spö som ditt, hehe och en klump-10:a kan passa, ja.

Räcker det med 25 meter skjutlina och sen backing?
                Sedan undrar jag hur tunn en skjutlina kan vara, den flätade skjutlinan jag använder är ganska tunn (tycker jag).
                Vilken skjutlina är bäst?
                Har hört talas om flatnylon, flätade och skjutlinor med coating.
                Om du inte läser mina inlägg så är det ingen ide att svara på dina frågor, eller? Postar samma sak en gång till:
                "Rio har en bra skjutlina, monofil, flytande, orange tror jag den är i 20 lb klassen (0,61 mm diameter) som jag kan rekommendera."
                Den är ca 30 m lång.
                Ang. backing så skall du självklart ha så mycket som får plats på flugrullen (backing, 100-150m/20 lb, + skjutlina/runningline, 30 m + kastklumpen på 8-9 m) Då är du garderad då dem stora biter, hehehe
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Okej, sorry tänkte inte på att du hade sagt det en gång.
                  Tack i alla fall för väldigt bra svar!

Kommentera

Har en klass 10 klump på mitt klass 8 spö så jag tror en 9 skulle passa ditt spö.
                    Jag ägnade en hel kväll åt att korta av den korta bitar tills jag kände spöt jobbade ordentligt. Glöm bara inte att börja med att ta bort den yttersta tunna spetsen bara. Så du kan kasta stora gäddflugor.
                    Jag kör med Loops running line med coating. Skarvarna mellan tafs-klump-skjutlina-backing har jag gjort genom att doppa änden i aceton ett par sekunder och sedan skalat av coatingen. Gjort en ögla på kärnan och gjort en fin övergång med liquisole. De går lätt och fint genom spööglorna. lycka till
                    Senast ändrad av Fiskarn0383; 2009-10-06, 17:50.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar