skjutlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skjutlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack så mycket!
    Vilken dimension använder du på runninglinen?
    Senast ändrad av gäddfiske; 2009-10-06, 19:15.

Kommentera

Tror det är 0,029 tum. ca 0,74 mm

Kommentera

Okej.
        Står det någon rekommenderad linvikt på ditt klass åtta spö Fiskarn 0383?
        För jag har ett klass 7 spö med rekommenderad linvikt 14-18 gram.
        Men linvikten för en klass 7 ska väl ligga på 13,5 gram?
        Det betyder att mitt spö egentligen borde klassas som en klass 8.
        Spöt är ett loop adventure g3.
        Och En fråga till.
        Ska man använda en DT eller en WF när man gör sina egna skjutklumpar?
        Vad finns det för fördelar/nackdelar med dom olika linorna?
        Förlåt om jag ställer många frågor men jag vill inte lägga ut pengar på en lina som jag sen inte kan använda.

Hälsningar David.
        Senast ändrad av gäddfiske; 2009-10-07, 21:21.

Kommentera

Mitt spö var visst ett klass 9 visade det sig nu när jag kollade efter. Det var inte klassat i gram. Har heller ingen aning om var vikterna ligger på de olika klassningarna.
          Jag använde en DT 10 . Fördelen med det är att man kan få ut två klumpar ur samma lina.

Ingen fara jag hade också massor av frågor innan jag vågade sätta igång att kapa första gången.

Kommentera

Tack alla för väldigt bra svar, har nu kapat en klump från en DT klass 9 som jag var ute och provade.
            Den fungerade bättre än förra gången, ska bara kapa lite till så är den klar.
            Tack än en gång för otroligt bra svar!

Hälsningar David.

Kommentera

Du glömde väl inte att börja med att kapa bort den yttersta tunna biten så du kan vända stora tunga flugor. Skönt att det fungerade bättre för dig. Skitfiske

Kommentera

Dem flesta spön är nog rätt klassade, bara att ni inte riktigt vet hur det går till:
                Ett spö klassifiserat för t.ex lina # 7/8 betyder att spöt jobbar/flexar optimalt med en DT-7:a eller en WF-8. Varför det är skillnad mellan DT och WF klassningsvikten beror på att då man kastar med DT-lina måste man oxå räkna på vikten av den delen av DT-linan som finns i spöringarna för den biten väger oxå en hel del. Med WF-liner är det ingen tung/tjock lina i spöringarna men en något tunnare "skjutlina" som WF-linan består av (den bakre delen)

Spötillverkare som klassifiserar sina spön med "gram" har gått ett steg längre. Där har man mer tagit hänsyn till vilken "klumpvikt" spöt arbetar/flexar bäst på och förutsättningen är just att man använder sig av ett system med lösa klumpar och en tunn, tunn skjutlina (mellan 0,5-0,9 mm tjock.

Det här betyder oxå att ett spö som från början är klassifiserat till lina DT-7 eller WF-8 oxå kommer att arbeta lika bra med en "kastklump" i linklass ca 9 tillsammans med en tunn skjutlina.

Tänk på att då ni skall köpa linor för att bygga era egna kastklumpar: om en lång kastklump önskas för långa framkast (med fritt bakom) välj en lina en klass över spöklassningen. Om en kort kastklump önskas för trånga, vinklade underarmskast, välj en lina två klasser över spöklassningen.
                Praktiskt betyder det att t.ex för ett spö i linklass 7/8: köp linklass 9 (≥9m klump) för långa kast, och klass 10 (<9 m) för trånga kast (OBS, gäller bara om man köper DT-liner som utgångs/bygg-lina).
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
                  Du glömde väl inte att börja med att kapa bort den yttersta tunna biten så du kan vända stora tunga flugor. Skönt att det fungerade bättre för dig. Skitfiske
                  Det är riktigt som du säger här Fiskarn, glömde nämna det i mitt förra inlägg:
                  Jag brukar kapa spetsen ca där själva taperingen börjar(där den jämntjocka spetsen börjar tjockna på sig. För tyngre fiske brukar jag ta bort en längre bit, ca 10 till 30 cm extra från där taperingen börjar (lite beroende på hur lång själva taperingen är på just den lina jag har köpt).
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  552 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  177 visningar