Fluglinor. Gädda & Kust - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglinor. Gädda & Kust

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluglinor. Gädda & Kust

Hallå! Har nyss införskaffat mig ett Guideline LeCie F #7 för bla kust och gädda.
    En Evotec G4 kommer sitta på spöt, men nu är jag lite fundersam på vilka vilka linor jag ska ha till spolarna. En ska som rubriken lyder användas till gädda och en till kusten. Någon med ett dunderhett tips?
    Tack!

Hej!

Vilken av G4:orna är det? Lin kapasitet?

Discover innovative fly fishing technology with the very best range of fly rods, reels, lines and accessories from LOOP.

En flyt och en sjunklina är väl vettigt. Frågan är hur stor max budgeten för dessa linor är?
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Oj, justdet! Det är 5/7 med kapacitet: WF6 + 230yd 20lbs

Budgeten på linorna ligger på runt en 1000kr/ lina.

Tack!

Kommentera

O.k

Då har du ju mycket att välja på.

Flyt: Rio Gold WF 7

Sjunk: AirFlo Sixth Sense WF 7 Fast intermediate eller sink 3 i fall du vill ner litet snabbare? Intermediaten, kan ju ge en liten fördel på litet grundare vatten då den inte sjunker speciellt fort.

Du får ju litet mindre backing kapasitet än normalt. Men får du inte stopp på en fisk efter den dragit ut fluglina + 100 yards backing? Ja, då är det nog en ubåt du krokat.

Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-29, 09:26.

Kommentera

Okej, tack ska du ha! Ska ta mig en närmare till på dem

Kommentera

Skulle jag bara ha en lina till kustfisket (efter havsöring t.ex.) skulle förstavalet blivit en Clear Intermediate (glasklar). Dem är överlägsna flytlinorna på skygg öring då det t.ex är blank sjö eller frånlandsvind. Men annars oxå för dem håller ner betet lite djupare än en ren flytlina.
            Flytlina med sjunktafs fungerar i.o.f men är mer störande för fisken och inte lika lätt att kasta med, speciellt i motvind. Då är en I-lina mer effektiv.

För gäddfisket, välj en sjunk efter dem förhållanden/det vatten du skall fiska mest i, t.ex en sjunk-III om det är mycket djupt eller en sjuk-I om det är mycket grunt.

my two cents
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Okej, har du något förlag på en sådan Clear Intermediate?

Tack

Kommentera

Kommentera

J.S. tipsade om en. Säkert OK.
                  Jag själv tycker Loops liner är OK och använder dem i kustfisket.
                  Men dem flesta större fluglineproducenter har "Clear Intermediate" på produktionsprogrammet. Bara kolla. Har ingen direkt som jag rekommenderar, det enda tipset är att kör med en I-lina kombinerat med flytande running line (skjutlina) bak klumpen så slipper du lina som sjunker ner och fastnar under fötterna, i stenar och trasslar sig i tång m.m. Vet att t.ex Vision och Guideline har kombiliner som typ I-lina med flytande bakdel. Har inte sett om dem I-linerna är "Clear". Kan vara värt att checka upp dem (Vision är dock rimligast i pris).
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Okej, ska ha det i åtanke! Priset spelar inte så stor roll och gillar generellt sett både Loop och Guidelines linor bättre än Visions. Men tack för tipsen, ska kollas upp!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar