Ny flugutrustning - Behöver er hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny flugutrustning - Behöver er hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny flugutrustning - Behöver er hjälp!

Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt flugfiskeset och skulle mer än gärna ta emot lite tips! Priset bör väl inte gå över 4500kr!

Jag hade tänkt mig ett #4 spö med rulle och lina. Jag fiskar mest i Put & Take-sjöar men fiskar ett par ggr om året i fjällen - Då jagar jag öring, röding eller harr. Jag tänkte att en #4-utrustning blir perfekt för ändamålet och sen skadar det inte med lite extra böj om man får något större!

Nu till frågorna:

Jag är relativt ny på flugfiske men inbillar mig att jag kan hantera ett spö och kasta hyffsat bra. Dock är jag ute efter något med lite mer känsla i. Kommer jag har stora problem att få ut lina i jämförelse med en #6 utrustning? Kommer jag överhuvudtaget kunna kasta med denna klass när det blåser ett par m/sek?

Vad skall jag prioritera högst när det gäller en ny utrustning? Spö, rulle, lina etc.

Är det något annat jag bör tänka på vid köp av ny flugutrustning?

/RalleF

Ska du ha känsla så tycker jag du ska satsa på ett begagnat sage. Beronde på hur svårkastat det är beror ju på dina och spöts egenskaper. Det blir ju betydligt vindkänsligare men det beror ju även på hur långt du avser att kasta. Det är ju lite skillnad på att kasta i sjö jämfört med en mindre å.
    Tycker du ska prioritera Spö, lina och sist rulle.

/Jörgen
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Eftersom det kommer vara mest sjö-fiske så vore det ju kul att kunna kasta en bit. Jag har ingen aning om vad jag får iväg i meter med min klass6-utrustning idag, men det räcker.

Kommentera

Roligt att du vill gå vidare inom flugfisket och att kasta hyfsat bra efter kort tid tyder på att du har fallenhet för att kasta med fluga.
        Men det är svårt få ett enda spö att täcka alla fiskesituationer. Sjö/havs fiske med flugspön under AFTM klass 5 är inte den bästa kombinationen, och det är sådant fiske du mest ägnar dig åt vad jag förstår.
        De flesta flugspön som sälj idag är klass 5 från att ha varit klass 6 förut. Men det beror mycket på att flugspöna har utvecklats mycket de senaste 10 åren och håller på att ställa AFTM systemet på ända.
        Men jag tror att du ska titta efter ett spö i klass 5. Köper du ett kraftfullt spö med en behaglig progressiv aktion så har du ett gott allroundverktyg som klarar de flesta situationer i ditt fiske.
        Men även om spöt är viktigt i din utrustning så ska du inte glömma att det är inte bättre än teknik kan klara av.
        Ska jag rekommendera dig ett riktigt bra spö, så är det nya modellen av Guideline lpxe. Det spöt har i flera tester fått mycket lovord.
        Men det finns mycket spö på marknaden som är väldigt bra nuförtiden.
        Det finns en mängd bra linor också på marknaden och alla har sina olika preferenser beroende på teknik, typ av fiske osv.
        men du ska lägga lite extra på just den. Det tjänar du på i längden. Och de moderna lintaperingarna med kortare och tyngre skjutklumpar med tunnare skjutlinor, som ex, loop opti serien, är behagligare och lättare att hantera än de med traditionella taperingar.
        Rullen är mest till för linförvaring i våra vatten här i Skandinavien om du inte siktar på stor lax i starkt strömmande vatten. Men det finns mycket bling-bling att välja på. Fast det skiljer inte så mycket på dem i respektive prisklasser.

Det är mycket att tänka på när du skaffar flugutrusning men glöm framför allt i att ha roligt ute vid vattnet och ska du gå ifrån en hyfsad till en riktigt bra flugfiskare lägg mycket tid på att träna på olika situationer och metoder.
        sigpic

Kommentera

Kolla in Harvest Harrier spöna. Mycket läckra! Har fått topp betyg. HV9043 t.ex klass 4, 9 fot 2675:-

Ser ut litet (samma färg) som de gamla och mycket dyra split cane spöna men är kolfiber.

Rulle: Hi Level CLB56 160g 985:-

Lina: Rio Gold: WF 5 F. Aternativt, SA AIR CEL WF 5

20 lb backing.

En WF 5:a på ett 4:ans spö, gör det iaf lättare att kasta om det blåser litet.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-21, 08:17.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för era tips!

Det jag söker är en utrustning för ädelfisk (regnbåge/öring/röding/harr). Ej ett all-around-spö (vill gå ifrån mitt #6-all-around-spö)! Som sagt fiskar jag mest i sjöar och inte så ofta i strömmande vatten.

Eftersom jag är rätt ny på detta uppskattar jag om det går att kasta hyffsat långt med spöt men vill inte tappa känsla i spöt vid fight med fisk!

Jag har tittat lite på Sameo då dom fått bra betyg ute på forumen. Känns dock som om man köper grisen i säcken eftersom man inte får känna på grejjerna innan köp.

Kommentera

Dubbel post.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-21, 08:45.

Kommentera

Det är klart att det bästa, är att gå till butik och känna på grejorna. Men går inte det? Ja, då får du ju chansa litet.

Sedan är det ju frågan om vad för spö aktion du förederar?

Harvest spöna, har litet snabbare aktion.

Medans Sameo (gissar att du kollat in "Just add water kitet"?). Är litet mer långsam helaktion.

Sedan, har du ju Loomis och Sage, litet billigare spö serier och Ross flug rullar hos Capricorn:

Loomis Xperience alt. Sage Launch och Ross Flycast.

Men vilket du än väljer av Harvest, Loomis, Sage, eller Sameo, så är det klass på de spöna utan tvivel. Och nog kan du kasta långt med vilket som helst av de kiten vi diskuterat. HUR långt? Ja, det beror nog mest på din förmåga.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-21, 09:10.

Kommentera

Här har du ett spötest av flugspön som kanske kan hjälpa dig att sikta på något:

Gå också in på http://www.edgeflyfishing.com/ om du vill se fler tester av spön.
                  Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2009-09-21, 14:15.
                  sigpic

Kommentera

Jag köpte mig ett nytt Sameo vid årsskiftet och tänkte likadant som du att man köper grisen i säcken. Men efter att ha testat det kan jag absolut tänka mig att köpa fler grisar. Riktigt fina spön. Har även rätt nyligen köpt ett av Guidelines nya lpxe #5 spön, och det är fruktansvärt skönt. Använder det både till sjö och strömmande vatten.

Oavsett vad du väljer i den prisklassen kommer du säkert bli nöjd, men jag håller med om att prioritera spö och lina och sist rulle.
                    Men gå och testa lite olika så hittar du säkert ett som passar dig som handen i handsken

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar