Allaround Havsöring/lax spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allaround Havsöring/lax spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Allaround Havsöring/lax spö.

Tjena!

Jag började min karriär inom flugfiske med ett #5 spö i Put'n taken vatten.
    Känner att jag fått lite nog av att fiska uppodlade broilers för mycket pengar som smakar sump. Så jag är inne på flugfiske efter havsöringen längs våra kuster och i våra åar/älvar.

Hat kollat runt lite och hittat, tydligen passande för havsöring, enhandspö #8 bland annat sameos Just add water havsörings packet. Vilket verkar prisvärt. vad tycker ni om det?

Jag bor i skåne och kommer besöka kusten för havsörings jakt men vill också kunna åka till Lagan och Norge om pengarna räcker till nån gång och fiska lax med lämpliga flugor för det ändamålet.

VAd tycker ni ska man slå till på ett #8 - #10 tvåhandspö eller ska man köra på enhands. Om Enhandsspö har en sån där Fighting butt så kanske man kan nyttja denna och få lite mer tryck i underhandskastet vad vet jag? Finns ju åar i skåne där havsöringen går som inte är jätte stora, där ett tvåhands kanske tar lite mycket plats.

Zpey spöna är ju optimala då dem just löst detta problemet men dem kostar ju skjortan.

Nån som är rutinerad i gamet och har nåt tips till en nybörjare?

Med vänliga hälsningar

Hej!

Ett kraftigt enhands # 8/9, med fighting butt och 9 - 10 fot är nog det spö som passar dig bäst, med tanke på fiske vid kusten och å'ar. Senare, om det blir allvar med fiske i Lagan och Norge? (Kan varmt rekommendera Etne älv för både Lax och Havsöring. Men åk 3 - 4 stycken i så fall. Och beställ fiske och stuga nu för fiske aug eller sept nästa år).

Då kan du ju skaffa ett 12.6 eller 14 fot 2 hands kit klass 9 / 10. Men du kan klara dig rätt gott med enhands spöt också i och för sig. Bara du har minst 100 yards, 30 pund backing på rullen. Etne, är en liten och intim älv. Ligger väldigt naturskönt måste jag säga. Kolla auktions och sälj siter, typ Blocket och Tradera också när det blir dags för 2 hands.

Om du ska till Etne?

Då, kan du kan hyra frys fack för fisken i den centrala matvaruaffären (Samvirkeslaget) för ca 100:- / vecka.

Glöm inte att lösa "Fiske trygd" ( Fiske licens) på posten eller i en Norsk bank också!

Bästa sträckorna: 1, 4, 5, 10, 11 och sträckorna högst upp. Du och kompisarna abonerar sträckan under ett dygn, sedan byter man. Så inget "Mörrum, armbågs lucka" nere vid vattnet. Natt fisket efter havsöring är döskoj där!!!

Sameo setet är ju väldigt nice. Skaffa senare en sjunklina alternativt sink tip och en reserv spole till rullen eller en relativt billig rulle och 30 punds backing och du har allt du behöver.

Tips: Om du binder självt? Bind upp litet räk och fisk imitationer, Borst mask och några montana nymfer på dubbel öring krok 6-8-10 också.

Har aldrig prövat det självt. Men stora, buskiga torr flugor i storlek 6, 8,10, på kraftigare enkel krok, sägs fungera också har jag läst. Kanske något för dig att exprimentera med?

Här är också nice prylar till ett bra pris. 9 fot klass 8:

Sedan greja flugask, och litet lämpliga flugor.

http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=369981 (kust flugorna)

Den strömming liknande flugan, ser giftig ut.

Lagom tafs tjocklek 0.30, 0.25, 0.22
    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-09, 20:31.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Håll dig till en niofotare, tio fot blir ganska mycket jobbigare att kasta med sen vilket märke du ska ha det får du välja själv, är lite fast i sagekänslan men det finns många fina spön att välja på.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Här, läs post #9 så slipper jag skriva det en gång till, hehe.

Länk här, bara klicka

Springa runt skånekusten med ett tvåhands blir alldeles för jobbigt och otympligt, garranterat.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
        2 svar
        534 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
        4 svar
        173 visningar