Val av tvåhandsspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av tvåhandsspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ju fler holkar / spödelar spöt har, ju mjukare / långsammare aktion blir det. Beror på vad du föredrar?

Jag föredrar 3 delat, för att jag upplever att roll och spey kast funkar bättre för mig med ett litet styvare spö. Men det är ju en personlig preferens.

Har du ingen möjlighet att åka till någon fiske shop och fråga om du får prov kasta litet?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-07, 12:35.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av ragolin Visa inlägg
      Såg att Guideline LPXe-serien finns som både 3 och 4-delat, kan det ha någon betydelse för själva fisket?

Fasen man blir ju knäckt! Det finns ju hur många spön som helst....
      Ja du det är en djungel där ute, hehehe. Och alla föreslår sin favoritmodell. Min e´ T&T och jag föreslår inte den p.g.a. prisbilden Men får du tag på ett 15 fot beg. så slå till.
      Ang. 3 eller 4-delade spön: så har J.S. rätt. Blir långsammare ju fler holkar. Dessutom, det kostar producenten att göra en holk. 3 holkar = 3 ggr den kostnade. 4-holkar= 4 x den kostnaden, tänk på det.
      Sen är ju en holk oxå ett ställe för möjliga spö-brott. Ett 4 delt ökar dem changserna...........
      Anled. till 1-2-3-4 eller fler holkar går bara på transportlängden. Har inget att göra med kastegenskaperna. Dem bästa spöna är dem utan holkar, garranterat....
      Annars är det säkert ett mycket bra spöval (3 delt hade jag själv valt)
      Senast ändrad av Flodström; 2009-09-07, 15:49.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
        Ja du det är en djungel där ute, hehehe. Och alla föreslår sin favoritmodell. Min e´ T&T och jag föreslår inte den p.g.a. prisbilden Men får du tag på ett 15 fot beg. så slå till.
        Ang. 3 eller 4-delade spön: så har J.S. rätt. Blir långsammare ju fler holkar. Dessutom, det kostar producenten att göra en holk. 3 holkar = 3 ggr den kostnade. 4-holkar= 4 x den kostnaden, tänk på det.
        Sen är ju en holk oxå ett ställe för möjliga spö-brott. Ett 4 delt ökar dem changserna...........
        Anled. till 1-2-3-4 eller fler holkar går bara på transportlängden. Har inget att göra med kastegenskaperna. Dem bästa spöna är dem utan holkar, garranterat....
        Annars är det säkert ett mycket bra spöval (3 delt hade jag själv valt)
        Mitt tips = tejp!
        Om ni fiskar en längre tid tejpa ihop holkarna så glider de inte isär. Vissa spö glider lättare isär än andra. El -tejp använder jag på mitt 2-handspö.

Kommentera

Det er minimal forskjell på aksjonen på 3 og 4 delt LPXe, den 4 delte har marginalt djupere aksjon. Det er den 4 delte som er dagens modell.men de selger også 3 delt så lenge den finns på lager.

Kommentera

Var och kollade idag, det gick tyvärr inte att provkasta för att han inte hade ngn rulle redo för tillfället...
            Han ville dock sälja på mig ett Loop blue line 15" #10-11 som han hade på rea.

Kan de vara nåt?

Han hade precis sålt slut på de LPXe han reade ut!

Kommentera

Inget fel på det spöt som sådant så vitt jag vet? Var bara noga med att få rätt lina med rätt klass till det. Jag har hört ryktas att Loop gärna "över klassar" sina spön.

Kanske du skulle höra dig för här om det?

Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-07, 17:30.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Loops gamla Blue-line serie var en kanonserie. Vad skulle du få ge för det i dag?
                Säg att det är en gammal utgången serie och pruta ner priset ytterligare (om det går)? Det är lågsäsong just nu och han vill nog inte ligga med ett gammalt spö (utgången modell) på lager till i vår?
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

han skulle ha 2595 för ett 10-11 15fot

Kommentera

Kolla spöt noga. Han har nog haft det på lager en tid skulle jag tro.
                    Kostade ca 2000 netto och såldes för ca 3500-3800kr tror jag (har dock bara Norska priser tillgängliga just nu, men var ung. det samma i SE)
                    Bjud han 2000kr för spöt och se vad han menar om det (om det är intressant för dig och han, så blir det affär) Kolla oxå garrantin på´t och vad som gäller.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Tackar så mycket för hjälpen grabbar!!!

Har intervjuat fiskare från jockfall och ska klara mig på ett 9/10!
                      Har fått tag på ett beggat Lecie 14,8 #9-10 till vettig penning.
                      Nu var det ju rullen nästa..... puh...
                      Loops Multi 9/12 verkar ju vettig eller?

Sen fattar jag ingenting av det där med klumpar och skjutlinor osv. Köper man olika delar och snickrar ihop till en hel lina?? Jag har ju fiskat lite enhands och på det har jag bara tafs, fluglina, backing.

Ursäkta att jag beter mig som en imbecill... Men jag vill bli en sjujävla kastare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      552 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      174 visningar