Tips på kvalitetsgrejer för lax och öring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på kvalitetsgrejer för lax och öring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på kvalitetsgrejer för lax och öring?

Behöver tips på spö, rulle, lina, backing och tafs-tjocklek.

Och så undrar jag om det är möjligt kasta gäddflugor med samma prylar?

Jag har bara flugfiskat med lätta prylar tidigare och det börjar bli många år sen jag kastade med mitt Hardy-spö sist, men kasta kan jag.
    Så ju längre och mer detaljerade svaren blir, desto gladare blir jag.

Hallå jag är ny på flugfiske så jag är inte den mannen för din fråga men jag gör mitt bästa.

Det jag hade satsat på hade varit större grejer 2 hands spö om du skall fiska lax då laxen är förbannat stark ihop med strömmen och det tar ett litet tag att trötta ut fisken därför underlättar det med ett längre styvt 2 hands flugspö.

När det gäller rulle så skall du nog komma upp ett par klasser #11-12? Det borde fungera för lättare lax fiske men väldigt bra för öringen och även för gäddan.

Jag fiskar med klass #8-9 när det gäller gädda, detta går oxå helt ok för havsöring med lite knyck.

Men som sagt jag är inte något proffs på detta område så i mitt tycke : Gå in till din sportfiske handlare och be dem hjälpa dig...

/M
    Mina Placeringar:
    2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
    2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

mer info

Var och när skall du fiska lax eller HÖ? Frågan är högst relevant då det gäller laxfiske utrustning. Om du skall fiska i stora älvar, stor fisk, vårfiske efter HÖ med sjunklinor så är ett kraftigt 2-handsspö på sin plats.
      Pratar vi däremot om en mindre älv så kan ett lättare 2-handsspö eller ett lite tyngre enhandsspö vara mer passande. Smaken är ju bekant som baken!

Gäller det kustfiske efter HÖ skulle jag satsa på en 7:a eller 8:a.

Ett #7,8,9 spö funkar fint att fiska gädda med även om vissa antagligen kommer säga att en 7:a är lite i klenaste laget (vilket iofs är sant om man skalll slunga ut de största hårbollarna).

Angående rullen skall du ha en som rymmer mycket backing. I fråga om linorna så är det nog fortfarande skjutklumpar som gäller (alternativt någon lina för kustfiske / gäddlina). Det finns massor, jag tycker att Guidelines funkar bra, sedan är det bara att hitta en vikt på dessa som passar bra till ditt spö och en trevlig skjutlina.

När det gäller spöval så tänker jag inte rekommendera något. Åk till en butik och provkasta lite. När du hittar något som passar dig (och plånboken) så är det väl bara att slå till eller börja leta igenom begagnatmarknaden.

Det är ett par år sedan jag hade tid att ägna mig åt denna typ av fiske så jag låter förslag på märken och produkter vara då det säkert kommit en massa kul de senaste 3 åren (Hittar du inte tillräckligt med info här finns det kilometervis med skrivet om detta på: www.edgeflyfishing.com).

Inte vet jag om detta gav något svar på dina frågor eller om det bara skapade mer frågor och förvirring??
      ... everything else is baitfish.

Kommentera

Tanken är att försöka åka på premiären i Mörrum nästa vår och sen åka norrut under sommaren till dom större älvarna.
        Det är ett tvåhands-spö jag är ute efter.

Tack för svaren, nu har jag lite att gå efter.
        Pengar är inga problem då jag avvecklat två andra hobbyn till förmån för fisket.

Tar gärna emot fler tips.

Kommentera

Låter ju grymt trevlig :-) Man blir lite sugen på att sätta igång igen... men det får nog vänta ett par år till :-(
          Ett tips till är att försöka hitta en bra skjutlina som inte trasslar sig. Jag hade senast jag var ute en "linkline" den blev som en telefonsnodd om man inte värmde den innan man fiskade, det är en stor källa till irritation. Köp begagnat använd pengarna till fisket :-) På laxfiske.nu och edge brukar det finnas gott om fina grejjor till bra pris :-)

Ursprungligen postat av Toni D Visa inlägg
          Tanken är att försöka åka på premiären i Mörrum nästa vår och sen åka norrut under sommaren till dom större älvarna.
          Det är ett tvåhands-spö jag är ute efter.

Tack för svaren, nu har jag lite att gå efter.
          Pengar är inga problem då jag avvecklat två andra hobbyn till förmån för fisket.

Tar gärna emot fler tips.
          ... everything else is baitfish.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          552 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          176 visningar