Bästa Flugspöt?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa Flugspöt?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa Flugspöt?!

Hej,
    Finns säkert ett gäng trådar i samma ämne men jag kör en egen tråd ändå

Sitter som många andra och funderar på nytt flugspö. Tänker köpa ett spö i klassen 4-5 då jag flugfiskar mest efter öring och harr samt en del regnbåge.

Frågan är då vilket spö som ni tycker är det bästa om man inte vill göra avkall på känsla men ändå få hyfsad läng i kasten (vid sjöfiske)?
    Prisklassen spelar ingen roll, vill bara få lite koll på vad som kan vara det bästa.

Har sneglat lite på G-Loomis Streamdance #5 men det behöver för den skull inte vara ett spö i den prisklassen.

/Daniel

Ursprungligen postat av danoij Visa inlägg
    Hej,
    Finns säkert ett gäng trådar i samma ämne men jag kör en egen tråd ändå

Sitter som många andra och funderar på nytt flugspö. Tänker köpa ett spö i klassen 4-5 då jag flugfiskar mest efter öring och harr samt en del regnbåge.

Frågan är då vilket spö som ni tycker är det bästa om man inte vill göra avkall på känsla men ändå få hyfsad läng i kasten (vid sjöfiske)?
    Prisklassen spelar ingen roll, vill bara få lite koll på vad som kan vara det bästa.

Har sneglat lite på G-Loomis Streamdance #5 men det behöver för den skull inte vara ett spö i den prisklassen.

/Daniel
    Vilket flugspö man ska välja handlar mest om känsla. Köp aldrig ett spö utan att ha provkastat först. Jag själv gillar lite "snabbare" spön och har fiskat med Sage och Loomis i alla tider. Loomis Streamdance är ett mycket bra spö. Själv föredrar jag Sage Z-axis. Jag tycker du ska köpa ett spö i klass 5 eller 6 då det är de bästa allroundspöna idag.

Ett spömärke som jag testat i år är Guideline. Dom har några grymma spön helt i klass med Loomis och Sage. Provkastade deras LPXe RS Series 905 | 9 fot | #5 på en mässa och blev grymt imponerad. Hade jag inte precis köpt ett nytt Z-axis hade det blivit affär.

Lycka till med spököpet!

Mvh
    /Micke

Kommentera

Hej!

Jag kan rekommendera Sage TCX 9 fot klass 5 eller 6 varje dag i veckan. Ett helt underbart spö om man gillar snabba spön...Laddar och skjuter som en kanon med lätthet. Enklare att kasta med än TCR'n som kan vara lite bökig.

Annars finns det ju en hel drös med premiumspön att välja mellan, men som sagt provkasta alltid före köp.

Sage
      G.Loomis
      Orvis
      Thomas and Thomas
      Winston
      Scott
      Bruce and Walker

Lycka till med spököpet

...D...

Kommentera

Flugor.se säljer ett spö som heter Sameo Classic.

Jag köpte ett sånt i #4 och är nöjd. En passande lina (Sameo Python #4) medföljer spöet och det kostar 2395.-

Alltså ett budgetalternativ men jag tycker om det. Kanonfint att kasta med och det känns verkligen bra.

Fick en harr på 53cm på spöet och en hel bunt kring 40cm, härlig känsla på så lätt utrustning... En rekomendation om du vill ha ett billigare alternativ och dessutom en lina på köpet.

Kommentera

Sagespöna är ju väldigt lockande också måste jag säga, har inte testat något men måste helt klart testa.. Har fått för mig lite att jag behöver ett snabbt spö för att få lite fart och längd på kasten men det kanske mer handlar om teknik än själva spöet?!

Sameo låter ju spännande det med, undrar om det finns någon butik som kränger dessa i sthlmområdet.

Läste precis detta test --> http://www.guidelineflyfish.com/AF-2...Rod-TestHG.pdf
          Där framstår Guidelines spö som Acemicke nämner ovan som ett riktigt bra alternativ.
          Verkligen lätt det här med att köpa nya prylar

Kommentera

Köp inget otestat, Det finns inget bästa spö, det bästa spöt är det som du trivs bäst med.
            Du kan kasta långt med dom flesta spöna, det beror inte på hur snabbt spöt är även om det är lite enklare, ,när man väl kan kasta bra.

Lite luddigt hoppas nån förstår.

/Jörgen
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Visst är det så, don efter person..
              Vet inte om jag är speciellt vass på att kasta men det känns som att jag får jobba onödigt mycket för att få ut linan med det spö jag har nu. Finlir i mindre strömmande vatten fungerar det bra för men det levererar inte riktigt när man vill ett par meter till vid sjöfiske tex. Därav funderingarna på ett snabbt spö. Att jag nämner Loomis beror på att jag för typ 100 år sedan.. eller snarare 15 år sedan testade ett Loomis IMX tror jag det var och det var sååå najs att kasta med.. klart lättare och snabbare än det jag hade då.. som är det spö jag fortfarande har

Sen är det klart att jag måste prova ut det bästa för mig. Har testat polarens Loop Blackline och det var även det riktigt skönt att kasta med även om det låg i en lägre prisklass.

Ser att man kan köpa ett spö som heter Sage RPL+ till bra pris begagnat, hur står sig ett sånt spö mot tex de nyare Sage spöna Z-Axis och TCX?

Kommentera

Alla spön idag är typ bättre än alla för 15 år sen. :P

Det har hänt en del på flugfiskefronten... Ett bra spö behöver inte kosta 5000+. Och som nämnts så finns inget "bästa spö". Själv så fiskar jag med utrustningar(spö+lina+rulle) som båda kostade under 4000 nypris. Tycker bägge funkar lysande och uppfyller mina förväntningar....
                http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

He he, det kan jag tänka mig att det är
                  Vad har du för utrustning?
                  Var inne och kände på spöna på lunchen, det lilla man kan känna genom att bara hålla dem i handen och vifta lite.. Guidelines LPXe RS var riktigt härligt tycker jag, det är väl dock för saltvattensfiske främst men vafan, he he..
                  Dom var inte överförtjusta att släppa ut mig och testa spön nu på lunchen då det är ganska bra med folk som går utanför (jag var på Fiskarnas vid slussen om ni undrar) så det får bli en annan dag.
                  30-50% rea på Orvisspön hade dom och det är ju hyfsat bra rabatt på ett spö som kostar runt 5 lax..

Kommentera

Vad gäller RPL så är det det skönaste spöt jag äger just nu, för enhandsfiske. Jag har testat ett som jag tycker är skönare som jag kommer att köpa när det blir dags för nytt spö, fast då blir det en klass 9.
                    RPLutsågs till världens bästa torrflugespö på sin tid, inga problem att skjuta 27 meter lina där inte...
                    Vad gäller din beskrivning så kan det ev vara så att du har för lätt lina. Känner igen problemet.
                    Vad har du för spö och lina nu? KAn även vara att linan är dålig.

/Jörgen
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    179 visningar