skillnad på flugspön ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skillnad på flugspön ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
    Linklassningen säger inte allt om spönas kast och drillningsegenskaper. Det finns ganska pinniga spön för sin linklass och det finns tämligen mjuka. Det enda linklassningen säger något om är vilken linvikt spöna jobbar bäst med under själva kastet. Olika människor är olika skickliga och även bland de skickliga skiljer sig kasttekniken och framförallt smaken för hur spöet ska arbeta under kast och drillning.

Man vet ingenting om ett spös praktiska egenskper och hur det passar ens egna önskemål om hur spöet ska vara förrän man provkastat det med en passande rulle och lina.

Jag har för mig att det finns ett par ställen i uppströms Vindelälven där man höstkvällar har chansen att möta öringar av större kaliber än tre kilo men en regnbåge på tre kilo är ingen match för ett 5-6 spö och finns det lite tålamod hos fiskaren bör även en öring i samma storlek gå vägen. Men hur ofta ställs man mot en insjööring på 5 kg?

Jag håller därför på att du ska känna lite på flera spön innan du bestämmer dig. Det HAR hänt saker med spöbyggnadskonsten och utvecklingen av kolfibern på 20 år!
    haha ja bäst o lyssna på nån som vet !
    jo, på sin höjd lär de väl bli runt 3kg, man vet ju aldrig men tror på max runt de.
    så du tycker jag ska sattsa på ett klass 5-6 spö ? har hittat ett på 8,6 fot av märket kenitic till ett hyffsat pris, inget lyxspö men duger nog till mig, abu spöet går bra när man inte ska ut så långt men lite längre blir de bara ''svajjigt'' och för mjukt tycker jag, testade en kompis (vet ej fot och klass) den gick de toppen o kasta med kom mycket mycket längre, och det var inget dyr-spö.

tackar för tippsen !

Kommentera

Såg en 5/6a ta en nystigen lax på cirka 5kg i Norge fisken var pigg bjöd på bra motstånd och hopp såg ut att vara riktig sport och det gick bra till slut
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Självklart är det en smaksak. Man ska fiska med det som känns rätt. Tycker du 7/8 eller styvare känns rätt ska du givetvis fiska med det.

Jag fiskar iallafall med följande:
        Harr, öring regnbåge - # 5/6
        Havsöring och gädda - # 8/9, mycket på grund av att det blåser mycket ute på kusten där jag kör. Samt att jag inte ska trötta ut en stor gädda till döden med ett för tunt spö.

Mitt tips är att du besöker närmaste fiskeaffär och ber om att få testa ett par spön på deras bakgård eller liknande.
        Brukar bli bäst så.

Och som Bebest säger, utvecklingen har gått framåt. Finns mycket som är riktigt bra idag.

Uppdatera gärna hur det gick med spököpet.
        Senast ändrad av karki; 2009-07-13, 16:42.
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
          Självklart är det en smaksak. Man ska fiska med det som känns rätt. Tycker du 7/8 eller styvare känns rätt ska du givetvis fiska med det.

Jag fiskar iallafall med följande:
          Harr, öring regnbåge - # 5/6
          Havsöring och gädda - # 8/9, mycket på grund av att det blåser mycket ute på kusten där jag kör. Samt att jag inte ska trötta ut en stor gädda till döden med ett för tunt spö.

Mitt tips är att du besöker närmaste fiskeaffär och ber om att få testa ett par spön på deras bakgård eller liknande.
          Brukar bli bäst så.

Och som Bebest säger, utvecklingen har gått framåt. Finns mycket som är riktigt bra idag.

Uppdatera gärna hur det gick med spököpet.
          okej, tack för snabba och bra svar !
          tror de blir ett klass 5-6 spö, då många verkar fiska med det till harr, öring, regnbåge, hur kan mitt 7-8 spö vara så mjukt då ? gammal teknik och glasfiber?
          för att vara säker, ju ''högre'' klass det är desto hårdare spö? grövre lina osv.

nån som har erfarenhet av kinetic? funderar på ett 8,6 # 5-6
          Senast ändrad av Söråkersflugan; 2009-07-13, 17:03.

Kommentera

Det finns olika action på flugspön. Hel action, 3/4 action och topp action och säkert fler. Ett hel action spö upplevs ganska mjuka medan ett topp action spö upplevs tämligen styvt.

Om du köper ett topp action spö så tänk på att dessa spö inte är förlåtande.

Kommentera

BeBest

Det är lite olika bud här många rätt och även lite fel, ska bara tillägga lite.
              Ett styvare spö, ofta ett med toppaktion (pinnigt, snabbt mm mm), klarar lättare av att ge en hög linhastighet, vilket i sion tur ger långa kast beronde på att fallhastigheten alltid är densamma, hög fart på linan långa kast. Så långt så enkelt, Men, ett spö med toppaktion, kräver bättre timing, alltså, du måste kunna kasta rätt så bra, ofta inte bra för nybörjare. Lite överkurs, styva spön kan göra en låg linbågae vilket gör luftmotståndet lägre vilket i sin tur är bra vid kraftig vind, samt att lågt luftmotstånd ger längre kast...
              Mjukare spö, ger då lite andra fördelar, känsla, mer smyfiske mm mm.
              Sen kan ett spö vara mjuk, 3/4 4/4 aktion men fjädra tillbaka snabbt, typ Sage z-axis, Loop Gass...
              Men angående linklass.
              Linklass avör en del vilka flugor du kan kasta med, en högre linklass klarar av att kasta större flugor medans en lägre ofta presenterar bättre. En stor fluga, stort luftmotstånd kräver en tyngre lina att kasta flugorna.
              Angående drillning av fisk, spelar klassen ingen roll, det går fortare att trötta en stor lax på enhandsspö än på tvåhandsspö. Det har med hävstånsprincipen att göra, inte med linklass.

/Jörgen
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

''köpte'' nyss ett kinetic flugspö på aktion/budgivning

8,6 fot
                #5-6
                2delat

någon här som har ett sånt spö eller har några erfarenheter av det ?
                som sagt blev inget ''värsting'' spö har nyss börjat lärt mej och fiskat med fluga
                Senast ändrad av Söråkersflugan; 2009-07-14, 12:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                563 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                180 visningar