Tafsen! Är det någon skillnad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsen! Är det någon skillnad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafsen! Är det någon skillnad?

Är det någon skillnad på flugtafs som man köper på små spolar med ca 25 m nylonlina och vanlig nylonlina, t.ex. abulon? Svara gärna inom snarast.

+ =

Köper du små spolar "tafsmaterial" betalar du lika mycket för 25 meter som för 100meter om du köper någon annan lina. Fördelen är att det är lätt att ha med sig dessa små spolar och sen vet jag inte heller vart man hittar större spolar med t.ex. 0.16-0.18 nylon. Men har du en stor spole lina i rätt dimension så skulle jag använda den istället för att köpa något nytt.

Kommentera

Det brukar vara mindre linminne och elasticitet hos de bättre tafsmaterialen. Alltså, de som är ämnade för flugtafsar... Själv använder jag loop. Funkar bra. Man skarvar ju på typ en meter då man byter topp med. Kostar mig typ 50 kronor per år.. Sen köper man kanske en tapering varje år.. vad kostar en sån? 40 spänn... Löp å köp. Dumt att snåla.
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Nu använder jag en 0.20 lina som jag tog från min nya haspelrulle (En fiskevakt jag känner gav den till mig. Han hade tagit den från några tjuvfiskare). Det tycker jag är en lagom allround diameter. Men jag behöver nog köpa ny lina nu. Går det inte lika bra att köpa en typ abulon lina då? Det finns nog typ 100 meter lina på en sån spole och tar inte mer plats än en guideline tafsspole.

Kommentera

1. Ge tillbaka rullen till dess rättsmäktiga ägare. Det din kompis fiskevakten har gjort är olagligt.
          2. Du lär föga behöva 100 meter nylonlina för en säsongs flugfiske, för du vet väl att nylonlina är färskvara?
          3. En tafsspole ÄR mindre än en abulonspole, sen har jag nämnt de klara fördelarna redan i ett tidigare inlägg. Vill du insistera med att köra på sunkig abulonlina som tafs så får du självklart göra det. Men jag råder starkt till att köpa tippet... du får 25-50 meter i en behändig liten spole som knappt märks i fickan, den kostar 30-60 spänn (som lördagsgodis eller ett 6-pack folköl) räcker hela året. Kör då på 0.18 om du inte vill idas ha flera grovlekar. Den håller mer än 0.20 abulon säkert... Själv kör jag 0.14, 0.18 och 0.22. Grövre behöver man inte om man inte ska fiska haj. Sen går jag aldrig under 0.12 för att jag har en tendens att göra lite "kraftiga" mothugg vid diverse vak.... + att jag inbillar mig att fisken biter lika bra på 0.14 ändå...
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
            1. Ge tillbaka rullen till dess rättsmäktiga ägare. Det din kompis fiskevakten har gjort är olagligt.
            2. Du lär föga behöva 100 meter nylonlina för en säsongs flugfiske, för du vet väl att nylonlina är färskvara?
            3. En tafsspole ÄR mindre än en abulonspole, sen har jag nämnt de klara fördelarna redan i ett tidigare inlägg. Vill du insistera med att köra på sunkig abulonlina som tafs så får du självklart göra det. Men jag råder starkt till att köpa tippet... du får 25-50 meter i en behändig liten spole som knappt märks i fickan, den kostar 30-60 spänn (som lördagsgodis eller ett 6-pack folköl) räcker hela året. Kör då på 0.18 om du inte vill idas ha flera grovlekar. Den håller mer än 0.20 abulon säkert... Själv kör jag 0.14, 0.18 och 0.22. Grövre behöver man inte om man inte ska fiska haj. Sen går jag aldrig under 0.12 för att jag har en tendens att göra lite "kraftiga" mothugg vid diverse vak.... + att jag inbillar mig att fisken biter lika bra på 0.14 ändå...
            Vad skulle planen vara att fiska med 0.12 i tafs. Blindsill? Jag personligen skulle aldrig gå under 0.16 vid torrfluga och det är väldigt sällan jag använder en så tunn tafs. Finns liksom ingen mening enligt mig, fisken har aldrig ryggat tillbaka med 0.18 i tafs och då går det även att sätta lite press på fisken. För mitt streamer fiske brukar jag kliva upp till 0.24 eller nått i den stilen. Då vågar man dra på bromsen till rimliga nivåer och muskla in fisken utan att den drar på sig onödig mjölksyra. Med 0.14 vågar man ju knappt lägga lillfingret på spolkanten och jag har nästan problem med att mindre fisk utan problem river av en 0.16.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            552 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            176 visningar