Hjälp en nybörjare med inköp av rulle m.m. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en nybörjare med inköp av rulle m.m.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp en nybörjare med inköp av rulle m.m.

Jag är riktigt ny på flugfiske och skulle vilja ha hjälp att hitta lite "all-round"-prylar.

Jag fick min farfars gamla men oanvända spö. Jag tyckte detta torde vara bra att börja med, om inte mer ekonomiskt i alla fall. Ska tydligen vara ett bra spö (när han köpte det).
    Abu Feralite 878 Zoom - http://www.anglersrendezvous.co.uk/u...ds.php?id=2177

Vad för rulle skulle passa till detta måntro?
    Gärna förslag på lina också.

Tack på förhand

EDIT: Ska väl i första hand fiska öring och regnbåge.

Spöet är klassat för linor i viktklasserna 7-8. Då bör du välja en sån lina samt en rulle som rymmer den plus backing-lina. Din utrustning bör fungera för regnbåge och öring men även gädda.
    Spöet är tåligt och välbyggt men kanske inte lika spänstigt som moderna lätta kolfiberspön. Viktklassningen medför att du kan välja en lina som inte störs så mycket av vinden, vilket underlättar fiske på blåsiga platser, som stora sjöar, kust och kalfjäll.
    När det gäller specifika rullmärken vill jag avstå att rekommendera något särskilt. Det bjuds fortfarande ut gamla men icke utslitna kvalitetsrullar från många tillverkare av 1960- och 1970-talens klassiska rulltillverkare som Hardy, Orvis och Dam på exempelvis

men även nya med modernare uppbyggnad och material.
    Undvik rullar i kolfiberarmerad plast! De är billiga och motstår korrosion men plasten går sönder!
    Hittar du en ABU DIplomat 78 eller 178, 278, osv. har du en rulle från samma tillverkare. Siffrorna 78 skvallrar om linklass. Siffran före berättar om rullens utveckling och modernisering. 378 ska anses vara bättre än 78 men jag har inte jämfört så jag vet inte i vilket avseende.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tackar tackar. Då har man lite mer kött på benen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
      2 svar
      504 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
      4 svar
      169 visningar