Hur viktig är fluglinan??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur viktig är fluglinan???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur viktig är fluglinan???

Hej
    Köpte mig ett set Guideline Explorer Set 9,3fot #7/8.
    Är väl en standard wf 7 lina om jag förstår det rätt, kommer ej riktigt överens med linan får väl kanske skylla på 15 års frånvaro i fiskevärlden.
    om man byter lina kan det göra större skillnad?
    mitt fiske är tänkt till kusten för havsöring och lite båge fiske.
    kan väl kanske vara så att jag är lite ringrostig med.
    men grundfrågan kvarstår dock är det skillnad med en "dyrare lina".

LJ
    Besök gärna min hemsida!

http://www.ljsknives.se

Ursprungligen postat av Zimba Visa inlägg
    Hej
    Köpte mig ett set Guideline Explorer Set 9,3fot #7/8.
    Är väl en standard wf 7 lina om jag förstår det rätt, kommer ej riktigt överens med linan får väl kanske skylla på 15 års frånvaro i fiskevärlden.
    om man byter lina kan det göra större skillnad?
    mitt fiske är tänkt till kusten för havsöring och lite båge fiske.
    kan väl kanske vara så att jag är lite ringrostig med.
    men grundfrågan kvarstår dock är det skillnad med en "dyrare lina".

LJ
    enligt mig så skall man köpa en lite dyrare lina (500+) för en dyrare lina har mycket bättre kvalite och löper oftast bättre och har högre pressition ( i dom flästa fall i alla fall.)
    [FONT="Arial Narrow"]Skitfiske på er! [/FONT]

Kommentera

Linan är skitviktig: ja.

Kommentera

Linan är viktigare än både spö och rulle skulle jag nog säga. Det går bra mycket bättre att kasta med ett dåligt spö och en bra lina än ett bra spö med en dålig lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av kaktus Visa inlägg
          Linan är viktigare än både spö och rulle skulle jag nog säga. Det går bra mycket bättre att kasta med ett dåligt spö och en bra lina än ett bra spö med en dålig lina.
          Ta inte illa upp, men riktigt så tycker jag inte man kan säga. Linan är jätteviktig med samtidigt måste linan och spöt passa bra ihop. Rullen spelar inte stor roll alls, men just synkroniseringen mellan spö och lina måste fungera bra. Dock är ju sannolikheten större att man hittar en lina som passar utmärkt till just ditt spö om du går upp lite i prisklasserna.

Kommentera

Ett dåligt spö kan kasta en bra lina men inget spö kan kasta en dålig lina.

A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Knappen Visa inlägg
              Ta inte illa upp, men riktigt så tycker jag inte man kan säga. Linan är jätteviktig med samtidigt måste linan och spöt passa bra ihop. Rullen spelar inte stor roll alls, men just synkroniseringen mellan spö och lina måste fungera bra. Dock är ju sannolikheten större att man hittar en lina som passar utmärkt till just ditt spö om du går upp lite i prisklasserna.
              Varför skulle sannolikheten vara större att man hittar en bra lina bara för att den är dyrare? Är det pågrund av prylbögigheten inom flugfisket? Ta med dig spöet till en fiskeaffär som har lite olika linor uppspolade på rullar. Fråga inte vad det är för linor eller vad dom kostar och sen väljer du den bekvämaste. Annars är det lätt hänt att den "skönaste" linan blir den med ballast namn och högst prislapp, för som flugfiskare kan man ju inte stå där vid vattnet med en lina för 300kr när det finns linor som kostar tre gånger så mycket.

Edit: Inget illa menat till dig men jag tycker bara att det är så löjligt att priset alltid ska diskuteras och varför alltid det dyraste ska vara det bästa. Hittar man en lina man tycker om så spelar det ju ingen roll om den kostar 150 eller 1500kr så priset bör ju vara oväsentligt.
              Senast ändrad av kaktus; 2009-07-01, 14:13.

Kommentera

Linor som är lite dyrare är ju oftast av bättre kvalité och mer lättkastade vilket ökar chansen att hitta en man tycker om. Dock håller jag med om man ska testa sig fram innan man köper en lina. Men risken tror jag är större att man faller för en dyr lina. Men det är det ju isf värt Inget att snåla med.

Kommentera

Med tanke på spö och lina så skulle jag rekomendera en wf7 till ditt spö eller enDT6, vilket spöt är klassat för. 6/7 betyder från början DT6/WF7.
                  Gör som så att du beställer en DT6 frånDan-Tackel.en andrasorteringslina för ca 125 spänn.
                  Om du nu inte vill fiska med en trevlig dt-lina så kan du ju iaf hitta rätt linvikt, väg den linan och köp enwf med den vikten, dom 125 kronorna kan det ju vara värt att offra för att hitta rätt vikt. Men jag tror att du vill fortsätta kasta dt om du börjat....

/Jörgen

Kommentera

Att en lina är dyr betyder inte ett dugg att det är bättre kvalitet, namnet loggan kostar nog mer än linan.

Ska tillägga attDan-Tackels billiga linor är mycket trevliga att fiska med.

/Jörgen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar