Hur viktig är fluglinan??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur viktig är fluglinan???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Du skrev att det var ett #7/8 spö. Då skall du ha en Klass 8 wf lina (generellt sett kan variera)
    LUDDE

Kommentera

Att aftm systemet skulle vara något att gå efter idagens läge är inte helt sant. Har för mig att det är guidline som har någon lina som enligt aftm är en 8# men väger man klumpen är det en 10#. Därför är det lite svårt att köpa linor utan att testa dessa först.

Ursprungligen postat av Knappen Visa inlägg
      Linor som är lite dyrare är ju oftast av bättre kvalité och mer lättkastade vilket ökar chansen att hitta en man tycker om. Dock håller jag med om man ska testa sig fram innan man köper en lina. Men risken tror jag är större att man faller för en dyr lina. Men det är det ju isf värt Inget att snåla med.
      Nja behöver dom inte vara. Hur lättkastad en lina är beror ju på taperingar och klumplängder och det avgörs ju inte av priset.

Kommentera

Billiga linor på dan-tackel är 2:a sortering. Det betyder att det är något fel på linan som gör att den inte säljs till fullpris. En sådan lina kan kosta 100 kr, men vara tänkt att kosta flera gånger mer. Någon enstaka lina har varit dålig, men de fleta har bara haft en knuta eller något sånt skönhetsfel och kastat kanon med endast lite linminne.

Dyrare linor är generellt mycket bättre, och etablerade märken är etablerade av en anledning, så är det bara. Det betyder inte att alla dyra linor är bra eller att alla billiga är dåliga. Sen kan vissa dyra linor anses dåliga eftersom de är känsliga. Men en ferarri är också dyr, och fungerar inte särskilt bra att köra i december med 5 dm snö för det.

En bra lina är en som passar spöet, och din kaststil(nästan samma sak, för om det är du som kastar med ditt spö kommer den vara dålig av antingen den första eller andra anledningen).

Jag köper aldrig Orvis fluglinor längre, bara dåliga erfarenheter i flera avseenden.

Kommentera

En annan aspekt på det hela.
          Det finns betydligt fler märken på linor än tillverkare.....
          Samma lina kan kosta några hundralappar mer beronde på vilket namn som står på dom.
          Cortland är en tillverkare av linor, Loop är inte tillverkare av linor.
          Samma med Guideline, med flera. Tror inte att Orvis heller tillverkar linor.
          Däremot så kan ju varumärkena ställa vissa specifikationer, på tex vikt/meter.
          Som sas tidigare så är ju inte aftm-systemet helt tillfärlitligt, Sameo håller däremot aftm-klassningen

Jag har för närvarand tre andra sort-linor i drift och det kommer att bli fler, kan man köpa 6-8 linor för samma pris som en så gör det inget om nån skulle vara dålig, en färgnyans fel gör mig inget, Har 7 linor i drift. Anser dessutom att dom glider lättare en vissa dyrare linor.
          Men som sagt, jag tycker du kan prova med en dt och kasta med den tills du hittar rätt vikt, sen är det lätt att köpa en annan lina om du vill he en wf. Då vet du iaf vilken vikt vikt som är optimalt för dig och ditt spö.

/Jörgen
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          534 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          173 visningar