Letar efter den PERFEKTA linan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Letar efter den PERFEKTA linan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Letar efter den PERFEKTA linan

Hej.
    Har tröttnat på min förra lina och är nu på jakt efter den optimala linan hehe. Jag har ett G. Loomis streamwalker GLX HLS 9'' #5 med en rulle Danielsson L5W 4seven. Fiskar oftast i mindre åar och tjärnar. Vill kunna kasta långt men ändå ha bra kontroll på både långa och korta kast.
    Är det någon som har erfarenhet av liknande uppsättning och som har nåt tips om en kanonlina?
    Dansgolvet är till för dom som inte har råd att stå i baren

Låter som du ska titta efter en Long belly lina där har du en längre klump 15-17m men klarar du att hålla det i luften så för du både längden o kontrollen mot en vanlig wf lina som man tappar kontrollen efter 20+ m
    (mitt tycke ska sägas) men det finns ju en uppsjö av linor så det bästa är att ta med ditt spö o besök en välsorterad handlare o prova olika linor, har själv gjort detta nu så min beställning landade på Guideline 4 cast # 5.Och den linan är till mitt Bloke XL50 9" #5.

Lycka till
    Senast ändrad av Groggo; 2009-06-07, 16:16.
    www.kronos.pixbox.se

Kommentera

SA GPX är precis vad du söker.

Bra pris på mistpool.com, dock så har dom bara den ljusgröna där, den finns i vit med.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Tackar för svaren Har aldrig testat en ren longbelly men nån gång ska väl vara den första!!

Kikat runt en hel del nu och det lutar åt antingen Guideline The Dry, eller SA Mastery GPX, eller SA Sharkskin.
        Mistpool och capricorn hade lite trevlig läsning om dessa linor
        Senast ändrad av Fiskefarbrorn; 2009-06-08, 00:13.

Kommentera

Ultra 4:an tycker jag är en riktigt bra lina till detta fiske.

Har kört den i flera år och är riktigt nöjd.

Överlag så tycker jag att SA´s linor är riktigt bra och prisvärda.

Men Linval är väldigt individuellt och jag skulle rekommendera att du försöker prova flera linor, du kanske kan låna ihop av vänner och bekanta för att bilda dig en uppfattning om vilken typ av lina som passar ditt fiske och kastteknik mm.

Beror ju till stor del på om du använder spey och rollkast osv. Men som sagt Ultra 4:an tycker jag är en riktigt bra allroundlina.

Lycka till!

Kommentera

Var ledig idag så då passade jag på att åka ut och prova ett gäng linor och den jag fastnade mest för var SA Mastery XXD Distance. Den har en 22m "klump" och det var inga som helst problem att kasta lååångt Det bästa var att den funkar som en dt lina när man kör korta kast så det var heller inga problem att "rolla" ut. Skulle dock inte rekommendera linan till nybörjare iom att det är ganska svårt att hålla uppe hela linan i luften när du har en 22m klump om du inte har x antal års erfarenhet.

Tack för alla svar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskefarbrorn Visa inlägg
              Var ledig idag så då passade jag på att åka ut och prova ett gäng linor och den jag fastnade mest för var SA Mastery XXD Distance. Den har en 22m "klump" och det var inga som helst problem att kasta lååångt Det bästa var att den funkar som en dt lina när man kör korta kast så det var heller inga problem att "rolla" ut. Skulle dock inte rekommendera linan till nybörjare iom att det är ganska svårt att hålla uppe hela linan i luften när du har en 22m klump om du inte har x antal års erfarenhet.

Tack för alla svar!
              Låter intressant får gå ner o kolla om han har en sån lina så man får ta sig ett test.
              www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Det låter som det är longbelly eller dt-lina du ska ha. Det är ju då alltid en kompromiss man får göra, korta kast lättare med en högre klassad lina, långa kast, följa klassningen. Själv så skulle jag följa klassningen och göra dom korta kasten med rollkast, men då underlättar det med ett mjukare spö. Vet inte vad ditt spö har för aktion.
                Om du kan, så rekomenderar jag att du får provkasta linan på ditt spö...
                Lycka till.
                /Jörgen
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

BILTEMA! kunde ni ju läsa i tidningen ^^

Kommentera

Biltemas Lina för 34.90:- spöade alla andra linor med hästlängder från 99:- -249:-

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    179 visningar